پیش بینی سود پتروشیمی پارس در سال ۱۴۰۳ / افزایش نرخ دلار حواله، شرط رشد سود «پارس»

بررسی گزارش‌های مالی پتروشیمی پارس در سال 1402 حکایت از آن دارد که این شرکت در سال گذشته موفق به افزایش تناژ تولید و فروش خود نسبت به سال 1401 شده است. این موضوع در کنار رشد قیمت دلار حواله سبب شد درآمد پتروشیمی پارس در سال 1402 نسبت به 1401 افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران( ایپنا)،پتروشیمی پارس که دومین پتروشیمی پردرآمد سال ۱۴۰۲ است، در روز جاری اطلاعیه‌ای در سامانه کدال منتشر کرد و از شرکت در مزایده خرید ۲۰ درصد از سهام شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران خبر داد.

تناژ تولید پتروشیمی پارس ۱۵ درصد رشد کرد

بررسی گزارش‌های فعالیت ماهانه پتروشیمی‌ پارس در سال ۱۴۰۲ خبر از افزایش تناژ تولید و فروش این پتروشیمی نسبت به سال ۱۴۰۱ می‌دهد. به طوری که پتروشیمی پارس در سال ۱۴۰۲ موفق شد چهار میلیون و ۶۱ هزار تن از محصولات خود را تولید کند که نسبت به تناژ تولید سه میلیون و ۵۳۶ هزار تنی شرکت در سال ۱۴۰۱ افزایش حدود ۱۵ درصدی را پشت سر گذاشته است.

تولید پتروشیمی مارون

بررسی گزارش‌های مالی پتروشیمی پارس حاکی از آن است که استایرن منومر، پروپان و بوتان سه محصول اصلی این شرکت هستند. سه نموداری که در ادامه آمده، به ترتیب روند قیمتی استایرن منومر، پروپان و بوتان را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشخص است، تمامی این محصولات با تاثیر از رشد دلار بر روند صعودی قرار گرفته‌اند.

استایرن مونومر
استایرن منومر
پروپان
پروپان
بوتان
بوتان

درآمد و مقدار فروش پارس در مدار صعودی قرار گرفت

بررسی بیشتر ارقام گزارش‌های مالی پتروشیمی پارس در ۱۲ ماهه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد تناژ فروش این شرکت از سه میلیون و ۲۱۰ هزار تن در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۱۱.۳ درصدی به سه میلیون و ۵۷۱ هزار تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

این موضوع در کنار رشد قیمت محصولات پتروشیمی پارس طی یک سال گذشته سبب شد درآمد شرکت بر مدار صعودی قرار گیرد. به نحوی که درآمد حاصل از فروش پتروشیمی پارس از ۵۱ هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ با افزایش حدود ۲۵ درصدی به ۶۴ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

پارس درآمد

پیش بینی سود پتروشیمی پارس در سال ۱۴۰۳

مهم‌ترین بخش هر صورت‌ مالی، سودآوری آن است. طبق پیش‌بینی‌های تجارت‌نیوز، سود خالص پتروشیمی پارس در صورت ادامه روند فعلی قیمت محصولات و افزایش نرخ دلار حواله تا ۵۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. به این ترتیب با فرض آخرین نرخ اعلام‌شده، برای فروش محصولات در سال ۱۴۰۳ پتروشیمی پارس می‌تواند سود خالص خود را به ۱۷ همت برساند.

جالب توجه اینکه سودآوری این پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ پایین آمده است. به این ترتیب برگشت به مدار رشد سودآوری، یک امتیاز مثبت برای این پتروشیمی به حساب می‌آید. هرچند باید گفت در صورت ثبات نرخ ارز حواله، رشد سودآوری این شرکت دور از انتظار است.

https://ipna.news/170649کپی شد!