افزایش ۱۴۱ درصدی سود خالص پتروشیمی ‌شازند

با انتشار صورت‌های مالی مرتبط با عملکرد ۹ ماهه پتروشیمی‌شازند (حسابرسی نشده)، مشخص شد که درآمد‌های عملیاتی و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ترتیب افزایشی ۱۱۲ و ۹۸ درصدی داشته است. از نکات دیگر قابل توجه در صورت‌های مالی این شرکت می‌توان به افزایش ۹۱۵ درصدی سایر هزینه‌های عملیاتی و افزایش ۱۲۳درصدی سایر درآمد‌های غیر عملیاتی نسبت به دوره مشابه سال گذشته اشاره کرد.

به گزارش خبرگراری پتروشیمی ایران(ایپنا)،افزایش در درآمدهای عملیاتی به کمک افزایش نرخ فروش

شرکت پتروشیمی‌ شازند در بازه زمانی ۹ ماهه سال‌جاری توانسته ۳۶۷هزار و ۹۶۶تن  از محصولات خود را در بازار داخلی به فروش برساند که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهشی ۶ درصدی داشته است. درآمد‌های حاصل از فروش داخلی این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۹۲ هزار و ۶۴۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی ۹۴درصدی داشته است. در مورد فروش صادراتی‌، حجم فروش خارجی این شرکت در بازه زمانی مذکور با کاهشی یک‌درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۲۶۷هزار و ۵۶۹  تن بوده است. درآمد‌های حاصل از فروش صادراتی این شرکت در این بازه زمانی به میزان ۵۶ هزار و ۲۶۵ میلیارد بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۴۹ درصد افزایش داشته است. با توجه به موارد ذکر شده، درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۱۴۸ هزار و ۹۱۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۷۰ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال) افزایشی ۱۱۲ درصدی داشته است. شرکت در مورد این افزایش بیان کرده است که این امر  عمدتا به دلیل افزایش ۱۲۱ درصدی متوسط نرخ‌های فروش بوده ‌و ‌همچنین استراتژی جابه‌جایی میزان فروش در بازارهای داخلی و صادراتی به هنگام افزایش نرخ در هر بازار نیز در این افزایش موثر بوده است.

افزایش هزینه‌های مرتبط با عملیات

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۱۰۰ هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۵۰ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال) به میزان ۹۸ درصد افزایش داشته است. افزایش بهای تمام شده عمدتا به‌دلیل افزایش ۱۱۷ درصدی نرخ خرید مواد اولیه، افزایش‌های قانونی دستمزد مستقیم و همچنین افزایش سربار بوده است.

هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با افزایش ۶۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان ۳ هزار و ۲۸۴ میلیارد ریال بوده است. شرکت علت این افزایش را عمدتا افزایش قانونی حقوق و دستمزد، افزایش هزینه حمل و کارمزد فروش محصولات و همچنین افزایش‌‌ نرخ تورم در سال‌جاری اعلام کرده است.

از سوی دیگر سایر درآمد‌های شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۲۵۸ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهشی ۹۲درصدی به همراه داشته است. همچنین سایر هزینه‌های عملیاتی شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با افزایشی ۹۱۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه و به میزان هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال بوده است.

با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی پتروشیمی ‌شازند در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۴۳ هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۲۰ هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال) افزایشی ۱۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش سایر درآمد‌های غیر عملیاتی

پتروشیمی ‌شازند در بازه زمانی مورد گزارش توانسته است به میزان ۵ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال از محل سود سپرده بانکی، ۳۱۸ میلیارد ریال از محل سود حاصل از سرمایه‌گذاری در سهام و هزار و ۴۲ میلیارد ریال از محل درآمدهای غیرعملیاتی متفرقه درآمد کسب کند. مجموع این درآمد‌ها تشکیل‌دهنده ۷ هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال درآمد‌های غیر عملیاتی شرکت بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی ۱۲۳درصدی داشته است. در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورت‌های مالی پتروشیمی ‌شازند، سود خالص این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۴۶ هزار و ۵۳۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی ۱۴۱درصدی را نشان می‌دهد.

بررسی نسبت‌های مالی

در جدول بالا برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی ‌شازند آورده شده است. لازم به ذکر است اطلاعات جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. طبق اعداد موجود در جدول نسبت سود خالص به فروش در بازه زمانی ۹ ماهه سال جاری نسبت به سال مالی ۱۳۹۹ با افزایش روبه‌رو بوده، اما درصد حاشیه سود عملیاتی نسبت به دوره ۱۲ ماهه سال مالی ۹۹ با کاهش روبه‌رو بوده است. دلیل این موضوع را می‌توان در افزایش درآمد‌های غیرعملیاتی شرکت یافت.  نسبت آنی شرکت در بازه زمانی ۹ماهه سال‌جاری به‌رغم افزایش نسبت به سال مالی ۹۸، نسبت به سال مالی ۹۹ با کاهش روبه‌رو بوده است. در نهایت باید بیان کرد که دوره وصول مطالبات شرکت از سال مالی ۱۳۹۸ تاکنون در حال کاهش بوده است.

https://ipna.news/159565کپی شد!