صنعت پالایشی و پتروشیمی در تحریم

ایران در سال‌های گذشته نفت خام صادر و بنزین وارد می‌کرد. اما در سال‌های اخیر با افتتاح پالایشگاه خلیج فارس ایران به یک صادرکننده بنزین تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، صادرات بنزین و گازوئیل و سایر فرآورده‌های نفتی به نسبت نفت خام، ارزش افزوده بیشتری ایجادمی کند. ایران در سال‌های گذشته نفت خام صادر و بنزین وارد می‌کرد. اما در سال‌های اخیر با افتتاح پالایشگاه خلیج فارس ایران به یک صادرکننده بنزین تبدیل شده است.

اگرچه هیچ آمار رسمی از میزان صادرات بنزین و فرآورده‌های نفتی ایران در دست نیست، اما خبرگزاری رویترز چندی پیش به نقل از منابع خود خبر داده بود: ایران ماهانه پنج نفتکش نه چندان بزرگ را برای صادرات بنزین به آفریقا و کشور‌های آسیایی راهی اقیانوس‌ها می‌کند. بدین ترتیب ایران روزانه حدود ۵۰ هزار بشکه بنزین به بازار‌های دور صادر می‌کند، اما مهمترین بازار‌های بنزین ایران کشور‌های همسایه همچون افغانستان، پاکستان، عراق و ارمنستان هستند.

براساس برخی برآورد‌ها در اوایل سال ۹۹ درآمد ایران از فروش بنزین از درآمد فروش نفت بیشتر بوده است. این درآمد‌ها درکنار صادرات بیش از ۱۲ میلیارد دلاری ایران از محصولات پتروشیمی، دو صنعت پالایشی و پتروشیمی را به یکی از مریت دارترین صنایع ایران تبدیل کرده است.

https://ipna.news/156227کپی شد!