معاون عملیات پالایشگاه گاز ایلام عنوان کرد:

پایداری و ارتقاء کمی تولیدات پالایشگاه گاز ایلام چشمگیر است

خورنا|باقر گل فر:معاون عملیات شرکت پالایش گاز ایلام گفت: پایداری و ارتقا کمی تولیدات پالایشگاه گاز ایلام در سال گذشته قابل ملاحظه و در برخی محصولات جانبی چشمگیر بوده است.

بنابه گزارش سرویس نفت و پتروشیمی به نقل از روابط عمومی، عابدین زرگوشی افزود:در سال گذشته با تلاش و همدلی همه پرسنل ضمن بهبود و اصلاح فرایندهای بهره برداری، در نتیجه انجام تعمیرات موثر و رفع مشکلات فنی در واحدهای مختلف فرآیندی پالایشگاه از جمله واحدهای شیرین سازی، نم زدایی، بازیافت اتان و یوتیلیتی، پایداری و ارتقا کمی تولیدات نسبت به سال های گذشته چشمگیر بوده است.

معاون عملیات پالایشگاه گاز ایلام ادامه داد: بیشترین میزان گاز تصفیه شده تحویلی به خط سراسری در سال گذشته به نسبت سه سال اخیر و نیز بالاترین میزان فروش گاز مایع خام (LPG) در سال گذشته در قیاس با ۱۰ سال اخیر، پایداری تولید در واحدهای بازیافت گوگرد (SRU) با تولید یکی از خالص ترین گوگردهای کشور و نیز پایداری تولید و فروش میعانات گازی، نتیجه تلاش شبانه روزی همکاران این شرکت می باشد.

وی در حوزه خودکفایی با بیان اینکه در بحث بومی سازی قطعات از سالهای قبل کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده است، اظهار داشت: در این پالایشگاه تاکنون تعداد قابل ملاحظه ای از قطعات یدکی تجهیزات دوار از قبیل پمپ، کمپرسور، توربین، تجهیزات ثابت و مخازن تحت فشار، فیلتر های فرآیندی و فیلترهای تجهیزات مکانیکی، مواد شیمیایی مصرفی، روغن های صنعتی، قطعات لاستیکی، اورینگ و قطعات یدکی شیرآلات با استفاده از توان ساخت داخل توسط شرکتهای ایرانی با کیفیت قابل قبولی ساخته شده و با موفقیت جایگزین نمونه خارجی شده است.

وی ادامه داد : از مهمترین قطعات یدکی ساخته شده توسط شرکت‌های داخلی در سال قبل می‌توان به ساخت ماده شیمیایی مولکولارسیو، قطعات یدکی توربین های گازی و انواع فیلترهای گاز و قریب به ۵۰۰ قطعه یدکی برای انواع تجهیزات مختلف اشاره کرد.

وی تصریح کرد: به طور کلی شناسایی شرکت های توانمند داخلی، بحث مهندسی معکوس برای ساخت قطعات یدکی و نیز جایگزینی مواد شیمیایی خارجی با نمونه ساخت داخل یکی از اولویت های این شرکت بوده که همراستا با برنامه اقتصاد مقاومتی و نیز در جهت رونق تولید در پالایشگاه و شرکت های توانمند داخلی می باشد.

معاون عملیات شرکت پالایش گاز ایلام به مهمترین پروژه‌های سال جاری اشاره کرد و گفت: نصب تجهیز بسیار حساس کولدباکس که یک مبدل حرارتی تأثیرگذار در بحث ارتقاء کمی و کیفی تولیدات پالایشگاه می باشد، همچنین نصب دو ریبویلر برای واحد دی متانایزر، ارتقاء سیستم کنترل کانورتورهای کمپرسور تقویت فشار گاز خروجی و ارسال گاز مایع و میعانات گازی به پتروشیمی ایلام از مهمترین پروژه های اجرایی سال جاری است.

زرگوشی افزود: در خصوص کاهش فلرینگ یکی از مهمترین کارهای ارزشمند انجام شده در سال گذشته ساخت ماده جاذب رطوبت (مولکولارسیو) توسط یک شرکت‌ ایرانی بوده است که با بکارگیری نمونه ساخته شده و جایگزینی با ماده جاذب قبل که خارجی بود، کل حجم گاز حرارت دهنده حین احیاء جاذب به چرخه تولید برگشت داده شده و در سال جاری نیز پروژه استفاده از گازهای جداشده در واحد استابلایزر با راه اندازی کمپرسور های تقویت فشار در این واحد نیز در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: اکثر برنامه ها و پروژه‌های مهم سال قبل با تلاش و همت همه همکاران در بخش های مختلف در موعد مقرر به انجام رسیده که از مهمترین موارد می توان به انجام تعمیرات اساسی یک دستگاه توربین گازی ۲۵ مگاواتی ساخت شرکت GE آمریکا با استفاده از توان و تخصص شرکت‌های صلاحیت دار داخلی، استقرار سیستم مکانیزه نت بومی(CMMS) جهت مدیریت و ثبت فعالیت های نت پالایشگاه و استقرار سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی اشاره نمود که در خصوص مورد اخیر در مرحله اول فاز ارزیابی دارایی فیزیکی شرکت انجام و در فازهای بعدی، استقرار کامل این سیستم تا پایان سال جاری نیز عملیاتی خواهد شد.

معاون عملیات شرکت پالایش گاز ایلام به شروع تعمیرات اساسی پالایشگاه از پانزدهم تیرماه سال جاری اشاره و تصریح کرد: در ایام تعمیرات اساسی با توجه به تعداد و همزمانی حجم زیاد فعالیت تعمیراتی، بازرسی فنی و… همراه با افزایش نفرات در سایت و محدودیت زمانی، قاعدتاً پتانسیل ایجاد حادثه نسبت به ایام عادی بالاتر می باشد لذا در این ایام بیشترین تمرکز و تاکید در انجام کارها با الزام به رعایت کامل مقررات ایمنی است.
زرگوشی اظهار داشت: خوشبختانه با رعایت مقررات تدوین شده ایمنی و تدابیر لازم دراین زمینه، تاکنون در تمامی تعمیرات اساسی های انجام شده در سال‌های قبل، حادثه قابل‌توجهی رخ نداده است.

وی تصریح نمود : در سال گذشته تعداد ساعت کار بدون حادثه برای کلیه فعالیت‌ها در شرکت از مرز دو میلیون و ۷۵۰ هزار ساعت گذر کرده است

https://ipna.news/142652کپی شد!