دفع آب سطحی بندر امام مشارکت شرکت‌های پتروشیمی را می‌طلبد

امام جمعه بندر امام خمینی گفت: شرکت‌های پتروشیمی سالانه میلیاردها دلار کسب سود دارند که شورای صنایع پتروشیمی می‌تواند از همان سود در قالب مسئولیت‌های اجتماعی حل مشکل آبگرفتگی را در اولویت پروژه‌های خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران( ایپنا)،حجت‌الاسلام عبادی امام جمعه شهر بندر امام خمینی از استان خوزستان د با ابراز تأسف از مشکل هر ساله آب گرفتگی شهر بندر امام خمینی (ره) اظهار کرد: آب گرفتگی سال ۱۳۹۹ کل شهر بندر امام خمینی را زیر آب برد و باعث گله‌مندی مردم شد؛ متأسفانه علیرغم اقدامات خوبی که انجام شد که البته ناقص بود، سال ۱۴۰۲ این مشکل تنها با دو ساعت بارندگی تکرار شد و تمام شهر بندر امام که قطب و قلب تپنده اقتصاد کشور و یکی از بزرگترین بنادر کشور است زیر آب رفت و دوباره با همان چالش گذشته مواجه شد.

امام جمعه شهر بندر امام خمینی هزینه اجرای پروژه دفع آب سطحی را برای شهرداری این شهر سنگین توصیف کرد و افزود: هر چند شهرداری موظف است که این طرح را اجرا کند، اما تأمین این اعتبار خارج از توان شهرداری است.

وی با استناد به گفته‌های شهردار، اعضای شورای شهر، بخشدار و حتی فرماندار شهر بندر امام تصریح کرد: به گفته تمام این افراد حل این مشکل در توان مدیریت شهری نیست؛ البته پیشنهاد می‌شود این معضل بزرگ که در قطب پتروشیمی کشور با ۲۳ کارخانه پتروشیمی وجود دارد، با تأمین اعتبار به وسیله همین کارخانه‌ها حل شود.

عبادی توضیح داد: این مشکل می‌تواند با همکاری اداره آب و فاضلاب استان، استانداری و مدیران پتروشیمی این شهر حل شود؛ شرکت‌های پتروشیمی سالانه میلیاردها دلار کسب سود دارند که شورای صنایع پتروشیمی می‌تواند از همان سود در قالب مسئولیت‌های اجتماعی حل این مشکل را در اولویت پروژه‌های خود قرار دهند.
امام جمعه شهر بندر امام خمینی با اشاره به اینکه شرکت‌های پتروشیمی به طور معمول فعالیت‌هایی را در قالب مسئولیت‌های اجتماعی انجام می‌دهند و مشکلاتی از شهر را مرتفع می‌کنند پیشنهاد داد: هزینه دفع آب‌های سطحی بسیار سنگین است، بنابراین پیشنهاد می‌دهیم چند شرکت پتروشیمی دست به دست هم دهند و با مشارکت یکدیگر و تجمیع هزینه‌های سالانه خود که صرف مسئولیت اجتماعی می‌شود در قالب چند فاز طی دو یا سه سال این مشکل را حل کنند.

وی در بیان خساراتی که به جهت آب گرفتگی شهر برای مردم پیش می‌آید گفت: هر ساله با یک ساعت بارندگی زندگی مردم مختل می‌شود و خسارات فراوانی به مردم وارد می‌شود؛ در همین دو آب گرفتگی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۲ لوازم خانگی مردم زیر آب رفت، خانه‌ها ضرر دید، وسایل مردم از بین رفت و این خسارت هیچ وقت جبران نشد؛ این امر باعث نارضایتی و گله‌مندی مردم شده است.

عبادی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان ادعا می‌کنند خسارات وارده به مردم جبران می‌شود تصریح کرد: هیچ وقت این خسارات به صورت کامل و جامع جبران نشده است و پاسخگوی گله‌مندی و نارضایتی مردم نبوده است.

امام جمعه شهر بندر امام خمینی آمدن فصل بهار را ختم فصل بارندگی استان خوزستان عنوان کرد و افزود: در صورتی که عزم جدی در اجرای طرح مذکور وجود داشته باشد در هشت ماه مانده به آغاز دوباره بارندگی‌ها قسمت اعظمی از طرح انجام خواهد شد و گامی بلند در این راستا برداشته می‌شود.

وی در بیان مشکل دیگری از شهر بندر امام اظهار کرد: متأسفانه شهر بندر امام خمینی (ره) با جمعیت ۹۵ هزار نفر و حاشیه‌نشینان فراوان، دارای یکی از بزرگترین بنادر صادراتی کشور، با ۲۳ کارخانه عظیم پتروشیمی، با نگاه‌های اقتصادی و سیاسی سوء تنها به عنوان یک شهر در تقسیم بندی کشوری شناخته می‌شود.

عبادی تبدیل این شهر به شهرستان را از اولویت‌های مطالبات مردم عنوان کرد و ابراز داشت: به دلیل نادیده گرفته شدن مطالبه بیست ساله مردم بندر امام و تبدیل نشدن آن به شهرستان، امکانات این شهر در حد امکانات یک بخش است؛ مردم برای کوچکترین مسائل اداری خود باید به شهرستان ماهشهر مراجعه کنند.

امام جمعه شهر بندر امام خمینی در تشریح مشکلات شهر بودن بندر امام تصریح کرد: این شهر الان فرماندهی نیروی انتظامی ندارد و با کلانتری اداره می‌شود؛ سپاه ناحیه مقاومت نیست بلکه تنها مرکز مقاومت است؛ بعضی از شهرستان‌های استان خوزستان با ۱۲ یا ۱۸ هزار نفر شهرستان هستند ولی بندر امام با ۹۵ هزار نفر جمعیت کماکان شهر است.

وی در پایان با تشکر از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری استان خوزستان، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار که اقدامات خوبی را در مطالبه مردم در راستای تبدیل آن به شهرستان برداشته‌اند گفت: استدعا داریم مقامات ارشد کشور، وزارت کشور و شخص رئیس جمهور محترم به این مطالبه مردم شهر بندر امام توجه ویژه داشته باشند و در حل این مشکل سرعت عمل لازم را به کار گیرند.

https://ipna.news/170522کپی شد!