سهام پتروشیمی اروند امروز در بورس عرضه می شود

سهام پتروشیمی اروند که طی ماه‌های گذشته اخبار مربوط به ورود آن به بورس مطرح بود، امروز 15 درصد از سهامش عرضه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران (ایپنا)،سهام شرکت پتروشیمی اروند اواخر سال ۱۳۹۹ با نماد «اروند» در بازار دوم بورس درج شد. در همین راستا، امروز ۱۵ درصد از سهام پتروشیمی اروند تا ساعتی دیگر عرضه خواهد شد.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس صاحب ۷۸.۹۹ درصد از سهام پتروشیمی اروند است. شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا ۱۹.۹۹ درصد و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان نیز یک درصد از سهام «اروند» را در اختیار دارند.

آشنایی با پتروشیمی اروند

شرکت پتروشیمی اروند بـزرگتـریـن تولید کننده زنجیره پـی وی سـی جهـان در راستای آرمان های خودکفایی و توسعه صنعتی و با هدف تامین مـواد اولیه صنایع پایین دستی مورد نیاز بازارهای داخلی و خارجی در سایت ۳ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و در زمینی به مساحت ۱۰۸ هکتار احداث گردیده است.

از اهداف مهم این پروژه صنعتی واقتصادی تولید محصولات با ارزش همچون محصول S-PVC با تولید سالیانه ۳۰۰۰۰۰ تن پلی و ینیل کلراید به روش سوسپا نسیون و محصول E-PVCبا تولید سالیانه ۴۰۰۰۰ تن پلی وینیل کلراید به روش امولسیون ،کاستیک برمبنای خلوص ۱۰۰ درصد به میزان ۶۳۴۰۰۰ تن در سال وتامین گاز کلر برای تعدادی از پتروشیمی های منطقه ویژه به میزان ۱۸۶۷۰۰ تن درسال ، آب ژاول به مقدار ۱۶۲۶۰ تن در سال و اتیلن دی کلراید به میزان ۳۲۹۳۰۰ تن در سال جهت تامین نیاز بازارهای داخلی وصادرات به خارج از کشور در نظر گرفته شده است.

قرارداد اجرای طرح مذکور به صورت EP پس از برگزای مناقصه و انتخاب شرکت Uhde آلمان و سازه از ایران به عنوان پیمانکاران فازهای مهندسی و تامین تجهیزات پروژه در تاریخ ۱۹ آبان ماه ۱۳۸۲ منعقد گردید. نمک صنعتی واتیلن خوراک اصلی بوده که نمک به میزان ۱۳۰۰۰۰۰تن از طریق دریاچه های نمک در شهر بندرامام خمینی (ره) از تسویه درکارخانه شستشوی نمک و تبدیل به آب نمک با استفاده از خط لوله به طول ۲۲ کیلومتربه پتروشیمی اروند انتقال داده می شود. در کارخانه کلرآلکالی پتروشیمی اروند آب نمک به روش الکترولیز به گاز کلر وهیدروژن تبدیل می شود. شرکت پتروشیمی اروند علاوه بر تولیدات محصولات پتروشیمی متعهد است رسالت خودرا در زمینه حفظ ونگهداری محیط زیست به انجام رساند و به همین دلیل از تکنولوژی مدرن در واحد کلر آلکالی به منظور عدم استفاده از جیوه استفاده شده است.

گاز کلر تولیدی علاوه بر مصرف به عنوان خوراک در مجتمع های پتروشیمی غدیر، کارون ، خوزستان ، وبندرامام ، به کارخانه EDC/VCM ارسال شده وبه همراه اتیلن دریافتی از خط اتیلن غرب ابتدا به محصول EDC وسپس به محصول VCM تبدیل میگردد. محصول VCM به کارخانه PVC ارسال شده ودر واحد های تولیدی به محصولات S- PVC و E-PVC تبدیل می شود.

جهت تکمیل این زنجیره تولید ، تعدادی پروژه تحت عنوان پروژه های پیش نیاز تعریف شده است. این پروژها عبارتنداز واحد شستشوی نمک ، خطوط انتقال آب نمک ، واحد تغلیظ اسید سولفوریک ، برجهای خنک کننده ، افسایت ، واحد اکسیژن ، خطوط لوله وارسال محصول از مجتمع پتروشیمی اروند تا اسکله شماره ۲ وتاسیسات غیر صنعتی است.

کاربرد محصولات این مجتمع در تولید انواع لوله ها ، شیلنگ ها ، عایق های حرارتی ، لوازم آشپزخانه ، تهیه مواد شوینده ، اسباب بازی ، ضد عفونی کننده ها وپاک کننده های صنعتی در صنایع نساجی و پتروشیمی است.

https://ipna.news/169728کپی شد!