عضو هیات مدیره شرکت پتروشیمی فن آوران گفت:

پروژه‌های “شفن” در حوزه پتروشیمی بالادست و پایین دست/ پتروشیمی فن آوران؛ یک شرکت استراتژیک است

عضو هیات مدیره شرکت پتروشیمی فن آوران گفت: شرکت پتروشیمی فن آوران یکی از شرکت‌های متانول سازی است که در خصوص زنجیره ارزش هم در حوزه بالادست و هم در حوزه پایین دست پروژه‌های توسعه‌ای بسیار جالبی دارد. 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران (ایپنا)،حسین رفیق دوست، عضو موظف هیئت مدیره شرکت پتروشیمی فن آوران اظهار کرد: شرکت پتروشیمی فن آوران یکی از شرکت‌های متانول سازی است که در خصوص زنجیره ارزش هم در حوزه بالادست و هم در حوزه پایین دست پروژه‌های توسعه‌ای بسیار جالبی دارد.

وی افزود: در حوزه بالادست با توجه به اینکه بخشی از خوراک ما CO۲ و بخشی نیز Natural Gas است، باتوجه به کسری و ترازی که در سالیان اخیر در خصوص CO۲ داشتیم طرح CO۲ capture را کلید زدیم که به سرانجام رسیده است.

رفیق دوست ادامه داد: انتخاب پیمانکار EPC و لایسنس به پایان رسیده، مجوز‌ها را اخذ کردیم و قرارداد آن در بهمن ماه منعقد می‌شود.

عضو هیات مدیره شرکت پتروشیمی فن آوران خاطرنشان کرد: از طرح‌های پایین دست می‌توان به یکی از طرح‌های بسیار جذاب و اقتصادی طرح ونیل استاد منومر اشاره کرد. باتوجه با اینکه فن آوران تولیدکننده اسید استیک است، می‌تواند این طرح را اجرا کند؛ بنابراین با شرکت‌هایی که دانش فنی این طرح را داشتند وارد مذاکره شدیم، پورپوزال‌های فنی شرکت خارجی را گرفتیم و در حال مذاکره هستیم. امیدوار هستیم پس از اخذ مجوز از شستا بتوانیم این طرح را به شکل EP با کنسرسیوم خارجی فعال کنیم.

وی توضیح داد: از طرح‌های توسعه پایین دست دیگر، نه تنها زنجیره پایین دست و ارزش را تکمیل می‌کنیم بلکه در خصوص بنزین MTB فن آوران تنها پتروشیمی است که نیاز پتروشیمی بندرامام، شیمی بافت و شرکت‌هایی که نیاز به خوراک متانول دارد را تامین می‌کند. همچنین، اسید استیک پتروشیمی تندگویان برای پت را تامین خواهیم کرد.

رفیق دوست بیان کرد: پتروشیمی فن آوران یکی از شرکت‌های استراتژیک است که به ۷ شرکت خوراک می‌دهد و از دو شرکت خوراک می‌گیرد.

عضو هیات مدیره “شفن” عنوان کرد: پروژه CO۲ یکی از بزرگترین طرح‌ها در کشور است که ظرفیت آن در سال ۱۶۰ هزار تن است. ایران جزو کشور‌های آلاینده CO۲ است که رتبه ششم را در دنیا دارد. به دلیل اینکه بخشی از خوراک ما CO۲ است تصمیم گرفتیم از بازیافت کوره‌های فن آوران پروژه را اجرا کنیم که قرارداد ان آماده است و این عملیات به زودی اجرایی می‌شود.

وی گفت: پتروشیمی فن آوران یکی از شرکت‌هایی است که به جرات می‌توانیم ادعا کنیم هم زیروفلرینگ و زیربلودان هستیم. طرح‌های خوبی داریم. باتوجه به اینکه یوتیلیتی جزو حامل‌های انرژی گرانقیمت محسوب می‌شود و نقش آن در بهای تمام شده بسیار بالاست، گاز‌هایی که فلر می‌کردیم، هیدروژنی که داشتیم همه را در قالب پروژه بویلر توانستیم با یک بویلر هیدروژن سوز ۲۰ تنی از گاز مازاد و آب‌هایی کاندنسی که بسیار ارزشمند بودند، طرح را اجرا کردیم. همچنین، بسیاری از طرح‌های دیگری که ما را عملا یکی از شرکت‌های سبز در کشور تبدیل می‌کند.

به گفته رفیق دوست، شرکت پتروشیمی فن آوران چند سال متوالی به عنوان یکی از شرکت‌های پاک و صنعت سبز کشور انتخاب می‌شود.

https://ipna.news/169469کپی شد!