رفع بحران آلودگی آب واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از رفع آلودگی های واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی خبر داد و گفت: با آغاز به کار بزرگترین تصفیه خانه صنعتی کشور، مشکل تصفیه آب واحد پتروشیمی ماهشهر برطرف می شود. پساب تولید شده این واحد نیز می تواند طی فرایند بازچرخانی بار دیگر مورد آبیاری و مصرف قرار بگیرد.

وی افزود: طی بازدیدهایی که به عمل آورده ایم، بخشی از معضلات و مشکلات این واحدها را اصلاح کردیم؛ برخی از آنها مشکلات زیادی در خصوص تصفیه پساب صنعتی داشتند. بنابراین از آنها خواستیم که برای کاهش آلودگی ها به خصوص پساب ها،انها را باید به حد استاندارد برسانند و حجم آنها را نیز باید کاهش یابد. همچنین باید مصرف آب و انرژی نیز کاهش یابد و سیستم های بازچرخانی بازیافت شان نیز اجرایی شود.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: علاوه بر آزاد سازی عمده عناصر و مواد آلاینده به دریا، بحث سوزاندن گاز مشعل های این واحدها نیز مطرح است. این واحدها از قبل پروژه های محیط زیستی داشتند. ما نیز یک سری پروژه های جدیدی برای آنها تعریف کرده ایم. اصلاح و تکمیل سیستم تصفیه پساب برای اجرای سیستم بازچرخانی از جمله آنهاست.

وی اظهارداشت: طبق تفاهم نامه ای که میان دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و این واحدها صورت جلسه شده است، این برنامه ها باید در یک زمان بندی مشخص اجرایی شوند.

صدیقی خاطرنشان کرد: پتروشیمی ماهشهر، مجموعه ای است که بیش از سی واحد پتروشیمی دارد. بزرگترین آن واحدها پتروشیمی بندر امام است. تخلیه جیوه به دریا بزرگترین مشکلی که این واحد سال ها با آن مواجه بود. واحد کلر آلکالی (Chlor-alkali) برای فرایند تولید فرآورده های مربوطه در آنجا مستقر بود. این واحد به علت داشتن سیستمی قدیمی آلودگی زیادی داشت و جیوه را به دریا تخلیه می کرد. فرعی ماهشهر و خور موسی آلوده به جیوه بود و مشکلات و مسائل زیست محیطی زیادی به وجود آورده بود.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یادآورشد: ۴ سال پیش با پیگیری های سازمان محیط زیست این واحد کلا تعطیل شد اما تصفیه خانه پتروشیمی بندر امام ناقص بود و نمی توانست پساب و فاضلاب های تولیدی را کاملا تصفیه کند از اینرو سال ها قبل عملیات ساخت بزرگترین تصفیه خانه صنعتی آغاز شد. اکنون نیز در حال ساخت است. این تصفیه خانه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بزودی نیز به بهره برداری می رسد.

وی در پایان به سیناپرس گفت: قطعا با راه اندازی این تصفیه خانه تمامی فاضلاب های صنعتی این مجموعه تصفیه می شود و تخلیه زیر حد مجاز آن نیز می تواند به رفع مشکلات زیست محیطی کمک بزرگی کند. پساب تولید شده نیز طی فرایند بازچرخانی می تواند مورد آبیاری و مصرف قرار بگیرد.

https://ipna.news/166209کپی شد!