نماینده سهام‌داران پتروشیمی مازندران:

موظف به رعایت الزامات زیست محیطی در پتروشیمی امیرآباد مازندران هستیم/ تمامی مجوزها دریافت شد

در نشست مدیرعامل، سهامداران و دست اندرکاران شرکت صنایع پتروشیمی مازندران مطرح شد که سرمایه‌گذاران پتروشیمی در مازندران خود را موظف به رعایت الزامات زیست محیطی می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران (ایپنا)،  کلنگ ساخت مجتمع پتروشیمی مازندران در ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ توسط احمد وحیدی؛ وزیر کشور که به عنوان نماینده تام‌الاختیار رئیس جمهوری در سفر استانی مازندران به شهرستان‌های گلوگاه و بهشهر در شرق مازندران عزیمت کرده بود کلنگ زنی شد که از همان ابتدا مخالفان و موافقانی را با خود به همراه داشت.

بطوری که سلاجقه‌ رئیس سازمان محیط زیست گفت کلنگی که برای آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی به زمین زده شد از نظر ما با توجه به اینکه پروژه مجوز محیط زیستی ندارد فاقد اعتبار است و برخی از کارشناسان نیز اذعان داشتند که به دلیل نزدیکی این صنعت در حریم تالاب بین‌المللی میانکاله تهدیدی برای این تالاب و تنوع زیستی بی‌مانند است.

اما امروز سرمایه‌گذاران این صنعت مدعی هستند شیطنت برخی رسانه‌ها بر این مدعا که این صنعت به میانکاله آسیب می‌رساند و  نه_ به ساخت _پتروشیمی را در فضای مجازی منتشر کردند. این در حالیست که محل استقرار این صنعت تا میانکاله ۴۵ کیلومتر فاصله دارد و در اصل پتروشیمی حسین آباد است نه میانکاله!

برخی هم اینگونه اعلام کردند که این صنعت مجوز زیست محیطی و دیگر مجوزها را ندارد اما سهامدار پتروشیمی امیرآباد مازندران با رد این ادعا می‌گوید که تمامی مراحل از موافقت اصولی تا کسب مجوزهای لازم را از نهادهای متولی دریافت کرده است و حتی معاونان سابق سازمان در پایین نامه‌ای که به منزله کسب مجوز برای شروع به کار این مجموعه است را امضا کرده‌اند.

قاسم خلیلی  سه‌شنبه در نشست مدیرعامل، سهامداران و دست اندرکاران شرکت صنایع پتروشیمی مازندران در نشست با خبرنگاران در محل استقرار این صنایع در حسین‌آباد بهشهر گفت: فاصله محل استقرار پتروشیمی در حسین آباد بهشهر است و ۴۵ کیلومتر با شبه جزیره میانکاله فاصله دارد و آنچه در رسانه‌ها مطرح شده با موضوع اصلی مغایرت دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما نیز تابع قانون بوده و حفظ محیط زیست از اهداف اصلی ما محسوب می‌شود، افزود: به‌ هیچ‌ عنوان پتروشیمی میانکاله نبوده؛ بلکه نام پروژه پتروشیمی امیرآباد مازندران بوده و مجوز به این نام است.

نماینده سهام‌دار پتروشیمی مازندران گفت: پتروشیمی مازندران از ابتدا دغدغه محیط زیستی داشت و حضور مشاور محیط زیست در این پروژه صنعتی نشان از دغدغه این صنایع نسبت به محیط زیست است.

وی با بیان اینکه این شرکت به اسم پتروشیمی گوهر مازندران ثبت شده است و اصلا پتروشیمی میانکاله نیست، گفت: ۹۲ هکتار از زمین حسین آباد با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست به صورت رسمی در دفترخانه رسمی ثبت و اسناد شهرستان بهشهر از سوی نمایندگان منابع طبیعی و آبخیزداری تحویل این شرکت به صورت اجاره ۹۹ ساله واگذار شده است.

خلیلی افزود: همه مدارک و مکاتبات اداری با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این طرح به صورت مکتوب در اختیار تمامی خبرنگاران قرار داده شده است.

وی با یادآوری اینکه ۲۲ مرداد سال ۱۳۹۸ درخواست ساخت پتروشیمی از سوی وزیر نفت وقت در مازندران مطرح شد، ادامه داد: در تاریخ ۱۲شهریور همان سال جذب سرمایه گذار از سوی استاندار مازندران مورد تاکید قرار گرفت.

خلیلی گفت: ۱۵ دی ماه سال ۱۳۹۹ نیز با ساخت صنایع پتروشیمی با هدف تبدیل سالانه ۴۰۰ هزار تن گاز طبیعی به پروپیلن از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت موافقت شد.

وی افزود: صنایع پتروشیمی یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای توسعه این منطقه است که مغفول مانده است.

خلیلی ادامه داد: تمامی سرمایه‌گذاران این مجموعه خود را موظف به رعایت الزامات زیست محیطی می‌دانند، ما در این مورد حساسیت ویژه‌ای داریم اما نمی‌توان محیط زیست را در کنار موانع برای توسعه این منطقه دسته بندی کرد.

در ادامه این نشست مشاور محیط زیست پروژه گفت: تامین آب این پروژه از طریق آب دریا خواهد بود و بر مبنای مدلسازی موجود و خواسته‌های سازمان محیط زیست اب در نقطه‌ای به فاصله ۱۱ کیلومتر از ساحل از دریا گرفته شده و در فاصله ۱۵ کیلومتر از ساحل آب تخلیه خواهد شد.

محمد محمدی افزود: مدل‌سازی این پروژه برای شورابه آن از روش اسمز معکوس استفاده خواهد کرد اما برای اجرا شدن این طرح پیشنهاد دادیم که در این خصوص آب را از فاصله ۴۰۰ متری از دریا گرفته و در فاصله ۹۰۰ متری در آب خالی کنیم اما نگرانی سازمان این بود که اگر در آینده صنایعی در منطقه درخواست برداشت آب از دریا را داشته باشند این آب قطعا استانداردهای لازم را در نزدیکی لب ساحل از دست خواهد داد.

وی افزود: این مسئله مطرح می‌شود که خوراک گاز برای این مجموعه در شرایطی که استان در اوج پیک با کمبود گاز مواجه است یک مساله غیرواقعی بوده و پایه و اساس پتروشیمی در کشور کاملا مشخص و حتی تولیدات و پسماند نیز در این فرآیند مشخص است.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مازندران نیز در ادامه با بیان اینکه این شرکت پتروشیمی در بازه زمانی پنج ساله به مرحله بهره برداری خواهد رسید، گفت: حدود ۷ هزار نفر از زمان شروع ساخت این طرح صنعتی مادر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

محمد رمضانی افزود: ۵ هزار نفر طی پنج سال در زمان ساخت این طرح مشغول به کار می‌شوند در مرحله بهره برداری نیز حدود ۳۶۰ نفر به صورت مستقیم در رشته‌های تخصصی و یک‌هزارو ۷۰۰ نفر در قالب پیمانکار به صورت دائمی مشغول به کار خواهند شد.

وی افزود: هم‌زمان با اجرای فنس کشی، تا کنون چند صد اصله درخت نیز در منطقه که با تانکر آبیاری می‌شود، غرس شده است.

https://ipna.news/166122کپی شد!