مجمع شخارک ۱۴۰۲ | چند درصد سود تقسیم شد؟

مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده شرکت پتروشیمی خارک با حضور حداکثری صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آن‌ها برگزار شد. گزارش نبض بورس را از این مجمع بخوانید.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران (ایپنا)، مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده شرکت پتروشیمی خارک با حضور حداکثری صاحبان سهام و نمایندگان قانونی آن‌ها برگزار شد. در این مجمع، شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ به صورت زیر ارائه دادند:

عملکرد شرکت در سال مورد گزارش

درآمد عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱۱، ۷۹۸، ۳۲۸ میلیون ریال بوده که نسبت به سال قبل ۲۰% رشد داشته است. با توجه به رشد ۲۱.۵۸% بهای تمام‌شده، سود ناخالص شرکت نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۸.۱۸% رشد داشته است. شخارک طی سال مالی ۱۴۰۱، توانسته به ازای هر سهم ۶۴۲۰ ریال سود خالص بسازد. یکی از نکات مهم سال ۱۴۰۱، سود تسعیر دارایی ارزی عملیاتی به مبلغ ۱۰، ۳۴۴، ۷۰۲ میلیون ریال می‌باشد.

از نظر حسابرس صورت‌های مالی منتهی به سال مالی ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، از تمام جنبه‌های با اهمیت به نحو منصفانه نشان می‌دهد.

 نکات مهم راجع به طرح توسعه متانول ۲

در خصوص این طرح مهم‌ترین علت تاخیر در اجرای پروژه مسئله تأمین گاز خوراک بوده است که این مورد با افزایش حجم خطوط گاز دریافتی (در حال حاضر) حل شده است. مخارج برآوردی این طرح بالغ بر ۱۷ همت می‌باشد که از نظر تأمین مالی مشکلی وجود ندارد. این طرح مجوز صادرات متانول را ندارد و لذا هدف ورود به بازار محصولات پایین دست می‌باشد.

سوالات مطرح شده در مجمع

دو ماه پیش شرکت پتروشیمی خارک، معادل ۱% پتروشیمی مارون را خریداری کرده است. با توجه به نیاز به نقدینگی برای طرح متانول ۲ آیا این اقدام در راستای منافع سهامداران بوده است؟ این مقدار به قیمت تابلو خریداری شده و در حال حاضر نیز ۲۰% سود کرده‌ایم. شرکتی مثل پتروشیمی مارون با شناوری پایین را می‌توان به صورت بلوکی ۱۰% بالاتر از قیمت تابلو فروخت لذا از نظر هیئت مدیره تصمبم درستی بوده است. این معامله مشمول ماده ۱۲۹ (معامله با اشخاص وابسته) شده که با رای سهامداران غیر ذی‌نفع صحت این معامله تنفیذ گردیده است.

در حال حاضر نرخ متانول هند بالاتر از چین است، آیا قصد تغییر مقاصد فروش را ندارید؟ شرکت در تلاش است مشتریان خود را حفظ نماید و با تغییر دادن مقاصد فروش، شرکت مشتریان مهم چینی خود را از دست خواهد داد.

رشد مقدار گاز خوراک نسبت به سال گذشته ۵% بوده این درحالیست که رشد مقدار تولید ۹% می‌باشد، علت چیست؟ به علت بهبود کیفیت گاز دریافتی شرکت پتروشیمی خارک توانسته بالاتر از ظرفیت اسمی خود تولید کند.

هزینه حمل برای فروش‌های صادراتی (ترم CFR) به چین چند دلار بر تن است؟ به ازای هر تن ۵۵ الی ۶۵ دلار هزینه حمل می‌باشد.

به ازای هر سهم سود نقدی معادل ۶۳۰۰ ریال (۹۸ درصد) تقسیم شد.

https://ipna.news/165624کپی شد!