ماجرای ریزش ۳۰ درصدی قیمت محصولات پتروشیمی چه بود؟

قیمت کشف شده محصولات فولادی عرضه شده در بورس کالا با توجه به کاهش قیمت جهانی فولاد در سه ماه گذشته، روندی صعودی را داشته و عملا فاصله ای ۲۰ درصدی با نرخ ارز سامانه مبادله پیدا کرده است.

در اواسط فروردین ماه  نرخ تسعیرجهت محاسبه ی قیمت پایه محصولات پتروشیمی به دستور رئیس جمهور از ۳۶.۵ به ۲۸.۵ تغییر کرد. کارشناسان بسیاری این تغییر را، خنثی و بی تاثیر خواندند و بر این باور بودند که قیمت نهایی کشف شده ی محصولات پتروشیمی به واسطه ی این تصمیم کاهش قابل توجهی نخواهد داشت و عملا بر اساس رقابتی که در بورس کالا روی این محصولات شکل می گیرد، قیمت این محصولات با قیمت ارز در بازار غیر رسمی و آزاد منطبق شده و قیمت گذاری می شوند.

در گزارش قبلی که در این راستا تدوین شد، به صورت تصادفی قیمت ۱۰ محصول پتروشیمی در ابتدای فروردین ماه که نرخ تسعیر جهت محاسبه قیمت پایه ۳۶۵۰۰ تومان بود  با قیمت همان محصولات در ابتدای خرداد ماه که نرخ تسعیر جهت قیمت محاسبه ی قیمت پایه به ۲۸۵۰۰ تومان برگشته بود، مقایسه شد و تغییر قیمت های آن ها مورد محاسبه قرار گرفت. بر این اساس قیمت کشف شده ۱۰ محصول پتروشیمی بررسی شده که در بورس کالا عرضه شده اند، به طور میانگین حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افت قیمت داشته است.

https://ipna.news/165612کپی شد!