جهش در سودآوری پتروشیمی‌ها با تکمیل طرح‌های پایین دستی

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه گفت: سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی، سه ویژگی مهم دارد که می‌توان به حجم بالای سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث، تناژ بالای محصولات تولیدی و تکنولوژی‌های به‌روز در تولید مواد زیرساخت صنایع پایین دستی، اشاره کرد.

وی بیان کرد: اگر محصولات صنایع پتروشمی را به دو دسته بالا دستی و پایین دستی تقسیم کنیم متوجه خواهیم شد که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری برای صنایع بالا دستی خواهد بود. سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی، سه ویژگی مهم دارد که می‌توان به حجم بالای سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث، تناژ بالای محصولات تولیدی و تکنولوژی‌های به‌روز در تولید مواد زیرساخت صنایع پایین دستی، اشاره کرد.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه تصریح کرد: چشم انداز صنایع پتروشمی می‌بایست به سمت تقویت و سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی حرکت کند، زیرا این بخش از صنعت، علاوه بر ظرفیت‌های موثری که در سودسازی دارد، امکان جذب نیرو و اشتغال مستقیم زیادی دارد.

اسدی گفت: صنعت پتروشیمی کشور با استفاده از الگو‌های توسعه در کشور‌های پیشرفته، می‌بایست به سمت صنایع تکمیلی حرکت کند. هم اکنون کشور چین اصلی‌ترین مشتری خوراک صنایع بالادستی ما به حساب می‌آید، زیرا با در اختیار قراردادن این خوراک به زنجیره‌های تکمیلی، حتی  سود بیشتری را نسبت به خود ما کسب می‌کند.

مدیرعامل پتروشیمی ارومیه اظهار کرد: به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ در مجموعه خودمان پروژه (پلی آلمینیوم کلراید) کلید خورد که اتمام آن یکی از برنامه‌های مهم در سال ۱۴۰۲ است و پس از اتمام پروژه سالانه ۲۵ هزار تن اسید کلریدریک تولیدی شرکت را مصرف خواهد کرد. اسید کلریدریک که در پتروشیمی ارومیه یک محصول جانبی است، در سال‌های قبل نه تنها ارزش افزوده‌ای را ایجاد نمی‌کرد، بلکه مشکلات زیادی را در بخش‌های نگهداری و حمل و نقل شرکت ایجاد کرده بود.

اسدی افزود: حال با راه اندازی از این پروژه، می‌توانیم از این اسید، به عنوان یکی از دو خوراک اصلی این واحد استفاده کرده و به ازای آن ۲۳ هزار تن پلی آلمینیوم کلراید تولید کنیم، اجرای این طرح، ضمن افزایش سوددهی شرکت باعث پایدار شدن تولید در واحد سولفات پتاسیم نیز خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: پس از گذشت حدود دو سال و نیم، سرانجام در دو ماه پایانی سال ۱۴۰۱ موفق شدیم ظرفیت تولید در واحد سولفات پتاسیم را به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی برسانیم و سال ۱۴۰۲ نیز، پس از تعمیرات اساسی کوره‌های شماره‌ی یک و دو، مجددا تولید این واحد به ظرفیت اسمی خواهد رسید.

https://ipna.news/165467کپی شد!