محیط زیست «نهاوند» قربانی پتروشیمی

استان همدان بارها از پروژه‌های بدون پیوست‌های زیست محیطی ضربه خورده است؛ پروژه‌هایی که عموماً آب و خاک را قربانی کرده‌اند و دستاوردهای آنها در فروچاله های بسیار و کم آبی‌های شدید همدان و البته آلودگی‌های هوای همدان خلاصه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران (ایپنا)، دو سال پیش بود که نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت مجوز پروژه مجتمع پتروشیمی «پلی‌پروپیلن» نهاوند گرفته شده و بزودی کلنگ‌زنی خواهد شد.‌

آیا به این مهم در این مسیر توجه شده یا باز هم محیط زیست همدان و البته نهاوند به عنوان قطب گردشگری و کشاورزی همدان و قلب طبیعت استان قرار است قربانی این موضوع شود؟

در خصوص بحث‌های زیست محیطی، مشکلی وجود ندارد

علیرضا شهبازی در خصوص راه اندازی پتروشیمی نهاوند و بحث‌های زیست محیطی آن گفت: پتروشیمی نهاوند در منطقه محروم فیروزان احداث خواهد شد و تمام استعلامات لازم از جمله مجوزهای زیست محیطی پروژه اخذ شده و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی افزود: پلی پروپیلن از محصولات با تکنولوژی بالا در حوزه پتروشیمی است که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف مانند خودرو، نساجی، صنایع غذایی، الیاف مصنوعی و پلاستیکی، تجهیزات پزشکی و صنایع هوافضا دارد.

وی این صنعت را از فناوری‌های روز دنیا عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه به واسطه کاربرد صنعت پروپیلن، مصرف آن در دنیا رو به افزایش است اهمیت تولید آن دوچندان شده و از آنجا که به عنوان یک محصول مهم با ارزش افزوده بالا و مشتری زیاد محسوب می‌شود مورد توجه بخش صنعت قرار دارد و باعث رونق دیگر صنایع وابسته در سطح شهرستان خواهد شد.

شهبازی با ابراز تأسف از تعلل و تأخیرهای صورت گرفته در این زمینه گفت: متأسفانه حدود دو سال است که این پروژه نتوانسته مجوز واگذاری زمین را اخذ کند و ما از مدیران استان تقاضا داریم در این زمینه تسریع داشته باشند.

محیط زیست «نهاوند» قربانی پتروشیمی نشود

تعلل و کارشکنی در کار نیست

فرماندار نهاوند نیز هرگونه سنگ‌اندازی در مسیر احداث این پروژه را تکذیب کرد و گفت: در سیستم اداری برخی موضوعات زمانبر هستند و مجموعه دولت در راستای تولید چه پتروشیمی و چه پروژه‌های دیگر تمام قد از این موضوع دفاع می‌کند.

ضرغام احمدوند تصریح کرد: بنابراین هیچ گونه تعلل و کارشکنی در کار نیست بلکه روند کار با توجه به هماهنگی دستگاه‌ها و انجام برخی اقدامات اندکی زمانبر است و ما هم به نوعی هماهنگ‌کننده هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پیگیر پروژه پتروشیمی نهاوند هستیم و قطعاً این کار به یاری خداوند انجام خواهد شد و جلسه کمیسیون نیز طبق روال برگزار خواهد شد.

نهاوند را دچار چالش آبی نکنیم

عادل عربی «معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان همدان» با اشاره به موضوع مهم مصرف آب در راه اندازی پتروشیمی‌ها با نگاهی به شهرستان نهاوند، به خبرنگار مهر گفت: واحدهای پتروشیمی اغلب مصرف آب بالایی دارند و حتماً در زمان استقرار موضوع تأمین آب آنها باید مشخص شود و اگر ابهام داشته باشد و یا امکان تأمین آب با آن مقداری که در جواز تأسیس آمده وجود نداشته باشد، سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند مجوز را صادر کند.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان همدان با تاکید بر اینکه در پتروشیمی‌ها تأمین آب مساله بسیار مهمی است، افزود: تصور ما بر این است که نهاوند منطقه‌ای پرآب است که البته به نسبت سایر نقاط استان این موضوع درست است اما نهاوند نیز در سال‌های اخیر دچار تنش آبی بوده و باید هوشیار باشیم و وضعیت را چندان هم ایده آل در نظر نگیریم.

محیط زیست «نهاوند» قربانی پتروشیمی نشود

وی اضافه کرد: به عنوان یک کارشناس بسیار علاقه مندم و به تمام کسانی که پای کار هستند و توانایی جذب سرمایه گذار را دارند توصیه می‌کنم که سرمایه گذاری‌هایشان را به سمت بنگاه‌هایی ببرند که کمتر آب مصرف کنند آلودگی زیست محیطی کمتری داشته باشند و دانش بنیان و مبتنی بر تولید علم باشند که بازار بسیار خوبی نیز دارند.

عربی با تاکید بر اینکه استقرار واحدها حتماً باید متناسب با سیاست‌های آمایش سرزمین باشد؛ بیان کرد: صرفاً به این دلیل که یک واحد نام بزرگی دارد و اشتغال خوبی ایجاد می‌کند نمی‌توان تکیه کرد و باید تمامی شاخص‌ها ارزیابی شوند و در نهایت تصمیم گیری شود.

استان همدان بارها از پروژه‌های بدون پیوست‌های زیست محیطی ضربه خورده است؛ پروژه‌هایی که عموماً آب و خاک را قربانی کرده‌اند و دستاوردهای آنها در فروچاله های بسیار و کم آبی‌های شدید همدان و البته آلودگی‌های هوای همدان خلاصه شده‌اند.

حدود دو سال از وعده کلنگ بر زمین خوردن این پروژه می‌گذرد، این تأخیر را می‌توان به فال نیک گرفت چراکه اصلی‌ترین عامل تهدیدکننده در استقرار پتروشیمی‌ها، آلودگی هوا و البته به خطر افتادن منابع آبی است، شرایطی که در صورت بی توجهی به بحث‌های زیست محیطی و پیوست‌های مربوطه می‌تواند محیط زیست نهاوند را قربانی کند و برگ برنده اشتغالزایی این مجموعه را تغییر و سلامت مردم و محیط زیست را با چالش روبرو سازد؛ مهمی که باید مسئولین ارشد استانی در آن وارد کار شده و تصمیمات نهایی را با توجه به «آینده نگری» اخذ کنند.

https://ipna.news/165073کپی شد!