تغییر نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها اقدامی در راستای حمایت از تولید و کنترل تورم

اقدام بانک مرکزی در تعیین نرخ تسعیر ارز برای پتروشیمی‌ها تاثیر مثبتی بر رشد تولید و کنترل قیمت کالاهای مرتبط خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران ( ایپنا) ،لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی درباره نامه رئیس کل بانک مرکزی به وزیر نفت درخصوص نرخ تسعیر ارز برای خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها گفت: توجه به تولید داخل تاثیرات بسیار مثبتی دارد و این تصمیم بانک مرکزی مفید واقع خواهد شد، اما نکته ظریف آن کنترل قیمت پس از تولید است.

وی در ادامه اضافه کرد: تاثیر مثبت چنین تصمیماتی نیاز به نظارت وزارتخانه‌های مرتبط دارد. وزارت صمت به عنوان یکی از وزارتخانه‌ها مرتبط بر بازار کنترلی ندارد و قیمت برخی از کالا‌ها در نتیجه این عدم نظارت افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم قزوین در این خصوص یادآور شد: کار بانک مرکزی در این خصوص ستودنی است و یقینا هم می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد، اما شروطی دارد که اگر در نظر گرفته نشود، به رانت تبدیل می‌شود و درنتیجه آن شاهد فساد و سوء استفاده خواهیم بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در ادامه بیان کرد: اساسا معنای دو نرخی شدن قیمت ارز فساد است و برای مقابله با همین مسئله بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد، بنابراین باید ملاحظات آن هم در نظر گرفته شود و نظارت بر قیمت کالاهای مرتبط به خوبی رصد شود.

https://ipna.news/164902کپی شد!