کسب رتبه هفتم جهان در بیشترین افزایش حاشیه سود خالص

خلیج فارس، بزرگترین هلدینگ نفت و پتروشیمی کشور در سالی که گذشت توانست عنوان سودآورترین شرکت ایرانی را از آن خود کند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران (ایپنا)،خلیج فارس، بزرگترین هلدینگ نفت و پتروشیمی ایران است. هلدینگی که در سال گذشته به گواه آمارهای جهانی توانسته در میان صد شرکت برتر پتروشیمی جهان قرار گیرد. عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در گفت‌وگو با «اقتصاد آنلاین» درباره‌ی سیاست‌های این هلدینگ برای سال ۴۰۲ گفت: «یکی از مهم‌ترین راهبردهای ما در هلدینگ، قرار گرفتن در بین ۱۰ شرکت برتر پتروشیمیایی دنیا است. گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، نامی شناخته شده در صنعت پتروشیمی جهان است که با توجه به ظرفیت‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌های تدوین شده برای گروه، همواره در سال‌های اخیر در بین ۴۰ پتروشیمی برتر دنیا قرار داشته است. بر اساس اهداف تعیین شده و باتوجه ظرفیت‌های بسیار هلدینگ خلیج فارس و ذخایر غنی نفت و گاز کشور، رده‌بندی جهانی هلدینگ باید جهش یابد.»

رتبه‌ دوم جهان در بیشترین افزایش حاشیه سود عملیاتی

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به جهش ۱۴ پله‌ای این شرکت، گفت: «موسسه جهانی و معتبر ICIS که هر ساله رده‌بندی شرکت‌های شیمیایی جهان را اعلام می‌کند، در تازه‎ترین رده‌بندی، اعلام کرد که این شرکت در سال ۲۰۲۱ با جهش ۱۴ پله‌ای به رتبه ۲۳ جهان دست یافته که این رتبه تاکنون در صنعت پتروشیمی ایران سابقه نداشته است و دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود. بنا بر اعلام این مؤسسه، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس همچنین در بین ۱۰۰ شرکت برتر شیمیایی جهان، موفق به کسب رتبه‌ دوم جهان در بیشترین افزایش حاشیه سود عملیاتی، رتبه هفتم جهان در بیشترین افزایش فروش و رتبه هفتم جهان در بیشترین افزایش حاشیه سود خالص (برای اولین بار) کسب شده است.»

توسعه در گروی دانش‌بنیان‌ها

علی عسگری ادامه داد: «گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اتکا به دانش، همت، تخصص بیش از ۲۴ هزار نفر از اعضای خانواده خود برآن است تا نام عزیز خلیج فارس را در عرصه جهانی طنین‌انداز کند و کام سهام‌داران خود را با سودآوری، تولید بیشتر،  کمک به محرومیت زدایی، خدمت به مناطق همجوار صنعت، افزایش سهم در اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی کشور، شیرین کند. همچنین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و دانش و توان جوانان متعهد و متخصص ایرانی از دیگر برنامه‌های این هلدینگ است.»

سودآورترین شرکت ایرانی

او گفت: «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که بر اساس آخرین رده‌بندی  منتشر شده معتبر IMI-100  به عنوان سودآورترین شرکت ایران و دارای رتبه اول بیشترین فروش و صادرات و بالاترین ارزش بازار در بین تمامی شرکت‌های ایرانی قرار گرفته، به صورت ویژه بر حمایت از ساخت داخل و شرکت‌های دانش بنیان در حوزه صنعت پتروشیمی متمرکز شده و می‌توان گفت در این زمینه پیشگام است.»

همکاری با ۱۸۰ شرکت دانش بنیان

 علی‌عسگری درباره‌ی همکاری و تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان یادآور شد: «ما درخصوص حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی توصیه نمی‌کنیم بلکه عمل می‌کنیم. ما شرکت‌های دانش‌بنیان را به کار می‌گیریم، به آن‌ها اعتماد کرده و قراردادهای محکمی منعقد می‌‌کنیم. امروز بیش از ۱۸۰ شرکت دانش بنیان در قالب ۳۰۰ پروژه در حوزه‌های مختلف با گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حال همکاری هستند و از سوی دیگر این گروه با برنامه‌ریزی گسترده برای حمایت از ساخت داخل توانسته است. تاکنون سه دوره رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی را برگزار کند و امسال نیز به صورت کاملا ویژه این رویداد را برگزار خواهد کرد.با این اقدامات گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس توانسته  نقشی مهم در زمینه قطع وابستگی به منابع خارجی در زمینه مواد شیمیایی مرتبط با فرآیند تولید تا ۷۰ درصد به دست آورد.  همچنین خودکفایی در زمینه اقلام و تجهیزات مکانیکی ثابت و دوار در خصوص متریال‌های فلزی به میزان ۸۰ درصد از دیگر دستاوردها بوده است.در سال ۱۴۰۰ این گروه  ۱۰۰۰ قرارداد، تفاهم‌نامه و دستور خرید با شرکت‌های ایرانی به ارزش بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به امضا رسانده و عملیاتی کرده است.»

همایشی برای دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس عنوان کرد: «یکی از مهمترین نشانه‌های حمایت هلدینگ خلیج فارس از شرکت‌های دانش‌بنیان، برگزاری موفق همایش و نمایشگاه پتروفن ۱۴۰۱ است که  با حضور مسئولان و مدیران و صاحب‌نظران مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و شرکتها‌ی دانش بنیان برگزار شد. در این همایش، درباره محورها و موضوعاتی چون “توسعه سبد محصولات”، “دانش فنی و لایسنس”، “بومی‌سازی مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها”، “ساخت تجهیزات دوار”، “ساخت تجهیزات ثابت و ابزار دقیق”، “پوشش‌های نوین” و “بهبود و تحول در فرآیند” بحث و تبادل نظر شد. همچنین در حاشیه این همایش بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه در حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی امضاء شد.»

تکمیل زنجیره ارزش در اولویت هلدینگ

علی‌عسگری، ارتقای ارزش سهام و  افزایش سهم گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از بازار سرمایه را یکی دیگر از رویدادهای مهم سال گذشته می‌داند. او در ادامه گفت: «تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و  زنجیره ارزش با حمایت ویژه از صنایع پایین‌دستی با ایجاد پارک‌های تخصصی در ۱۳ نقطه جنوب کشور (با نهایی شدن مطالعات  ۶۰ طرح در بخش‌های آرایشی، بهداشتی ، رنگ و چسب ، صنایع خانگی و ساختمانی ، خودرو، کود و سموم و…)؛ تحول دیجیتال در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس از محورهای اساسی هلدینگ است.»

نگاه ویژه به ارتقای فناوری

او با اشاره به تدوین سند الزام‌آور ابلاغی با نام دستورالعمل طبقه‌بندی اطلاعات در دو نسخه ستادی و حاکمیتی گروه گفت: «این سند که به گواه سازمان‌های ناظر و بالادست از جمله سازمان افتای ریاست جمهوری، در سطح کشور منحصر به گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس بوده و هیچ نمونه مشابهی با این کیفیت در صنعت کشور تدوین نشده تنها یکی از نمونه‌های کارآمدی این پروژه است.»

به‌دنبال رضایتمندی سهام‌داران

علی‌عسگری در پایان به دیگر طرح‌های هلدینگ خلیج فارس اشاره کرد و گفت: «پروژه ساخت و راه‌اندازی مرکز داده‌های یکپارچه پشتیبان گروه؛ پروژه پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات حاکمیتی؛ پروژه بینایی ماشین مبتنی بر هوش مصنوعی و با به کارگیری دوربین های CCTV  موجود در مجتمع‌های صنعتی با هدف رصد و پایش لحظه‌ای خطوط و فرآیندهای تولید؛ از پروژه‌های راهبردی هلدینگ است. اجرای این پروژه‌ها نتایج بسیار سودمندی چه از منظر صرفه‌جویی اقتصادی در هزینه‌های تولید، کاهش هزینه با کنترل خرابی و زمانبندی دقیق تعمیرات تجهیزات، افزایش ضریب ایمنی و شناسایی انواع نشتی‌ها و مخاطرات پیش از وقوع حادثه و کاهش چشمگیرخسارات جانی و مالی در حوادث صنعتی خواهد داشت.توسعه فعالیت این گروه بزرگ پتروشیمی از چاه‌های گازی و نفتی تا خانه‌های مردم  با هدف خلق ثروت و سودآوری در جهت رضایتمندی سهام‌داران و مردم است.»

https://ipna.news/164830کپی شد!