سه امتیاز مهم در جیب پتروشیمی‌ها

در حالی که مدیریت توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی با اطلاعیه ای، به نگرانی های تولیدکنندگان برای افزایش دلار قیمت های پایه، پایان داد، اما پتروشیمی ها چند امتیاز مهم را با پیگیری های فراوان، به دست آوردند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران (ایپنا)،ویکی پلاست (محمود حق وردی)| با وجود شکاف بزرگ ۲۱ هزار تومانی نیما و دلار آزاد، اما در هفته های گذشته، حتی یک اظهارنظر از سوی پتروشیمی ها در خصوص تغییر دلار قیمت های پایه، دیده نشد. پتروشیمی ها نگرانی های مهم‌تری داشتند و با پیگیری توانستند سه امتیاز مهم را کسب کنند:

نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت که این کمیسیون در مصوبه‌ای تعیین نرخ خوراک پتروشیمی در سال آینده را به دولت واگذار کرد. به این ترتیب گاز ۷۰۰۰ تومانی از بند الف تبصره ۱۴ لایحه بودجه حذف شد.

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی روز دوشنبه ۱ اسفند اظهار داشت: عرضه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیما حذف شده و کشف قیمت از طریق مزایده در مرکز مبادله صورت خواهد گرفت. ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز تنها به اقلامی مانند دارو و نهاده‌های دامی تعلق خواهد گرفت. سه شنبه ۲ اسفند، اولین نرخ کشف شده برای دلار پتروشیمی ها، ۳۶.۱۳۰ تومان بود.

هر چند در دوره صالح آبادی، رییس کل پیشین بانک مرکزی، اجازه فروش ارز صادرکنندگان بزرگ با قیمت های توافقی داده شده بود، ولی فرزین بعد از انتصاب در بانک مرکزی، اعلام کرده بود پتروشیمی ها و فولادی ها، باید ارز خود را با نرخ ۲۸.۵۰۰ تومان عرضه کنند و با تصمیم جدید، حالا پتروشیمی ها با رقم بالاتری، اقدام به فروش ارزهای خود می کنند.

در بند ن تبصره ۶ لایحه بودجه افزایش عوارض صادرات مواد خام و نیمه خام نفت، گاز، پتروشیمی و محصولات معدنی پیش‌بینی شده بود که در تغییراتی که کمیسیون تلفیق در این تبصره به وجود آورد، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از عوارض صادرات مواد خام و نیمه‌خام حذف شدند.

این خبر در حالی بود که هفته قبل، انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی اعلام کرده بود عوارض صادراتی محصولات پتروشیمی از ۵ به نیم درصد کاهش یافته و با خبر جدید، حتی نیم درصد نیز حذف شده و بدون عوارض صادراتی، پتروشیمی ها، می توانند صادرات خود را انجام دهند.

خوراک، فروش ارز بالاتر از نرخ نیما و حذف عوارض صادراتی، مهمترین امتیازاتی هستند که پتروشیمی ها موفق شدند آن ها را یا از بودجه ۱۴۰۲ حذف کنند و یا از طریق بانک مرکزی، به خواسته های خود، دست پیدا کنند.

https://ipna.news/164825کپی شد!