پتروشیمی‌ها به سمت ذخیره‌سازی گاز حرکت کنند

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی گفت: با توجه به چالش‌ ناترازی گاز، بهتر است پتروشیمی‌های گازپایه به سمت ذخیره‌سازی گاز با هدف تامین گاز زمستانی خود حرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران (ایپنا)، امروز، دوشنبه ۱۵ اسفند، آئین نکوداشت سالروز تاسیس خانه گاز ایران در موسسه مطالعات بین المللی انرژی برگزار شد.

آقای محمدصادق جوکار رییس موسسه مطالعات بین المللی انرژی در این مراسم پس از رونمایی از «سند تجارت جهانی گاز» در خانه گاز ایران، گفت: بالغ بر ۵ دانشگاه کشور و نزدیک به ۳۰ اندیشکده کشور در تدوین این سند نقش داشته اند. بر اساس مطالعات صورت گرفته در یک سال گذشته، ۶ تهدید و ۷ فرصت در بازار گاز ایران شناسایی شد.

وی با بیان چالش های تولید و تامین انرژی کشور گفت: عدم قطعیت بالا در پروژه های تولید،افزایش رو به رشد تقاضای داخلی و همچنین وجود موانع اجتماعی وساختاری برای اجرای سیاست‌ها و ابزار قیمتی جهت مدیریت مصرف با وجود کارآمدی، از جمله چالش‌های حوزه گاز کشور هستند.

­آقای جوکار با تاکید بر این که باید به جایگاه شرکت ملی گاز توجه بیشتری شود، گفت: به نظر می‌رسد شرکت ملی گاز باید در حوزه مدیریت مصرف با روش های غیرقیمتی فعال تر شود؛ زیرا متولی اصلی این کار، به درستی به وظایف خود عمل نکرده است و اگر شرکت ملی گاز در این حوزه فعال تر نشود، بار سنگینی را متحمل خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر این که ممکن است صادرات گاز فعلی کشور، در آینده با چالش‌های مهمی از نظر فضای بین المللی و افزایش ناترازی تولید و مصرف داخلی مواجه شود، بر ضرورت حرکت شرکت‌های پتروشیمی گازپایه به سمت ذخیره‌سازی گاز برای تامین گاز مورد نیاز در زمستان تاکید کرد.

­رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی همچنین گفت: توسعه پتروشیمی های گازپایه باید محدود شود و توسعه پتروشیمی هایی با خوراکی غیر از گاز، مد نظر قرار گیرد.

https://ipna.news/164683کپی شد!