مدیرعامل منطقه آزاد چابهار عنوان کرد؛

چابهار قطب سوم صنعت پتروشیمی در ایران

سیستان و بلوچستان رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: بندر چابهار به عنوان یکی از بنادر مهم به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آب‌های خطوط ترانزیتی، ظرفیت راه‌اندازی خطوط ترانزیتی و درنتیجه، رونق بخشی به اقتصاد ایران و آسیای میانه را دارد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران (ایپنا)،میر مقدم شامگاه چهارشنبه در دیدار با سفیر ژاپن ضمن تبریک روز ملی این کشور، به غنای فرهنگی ایران و ژاپن که موجبات تعاملات بیشتر مردمی می‌شود، اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌های چابهار در حوزه گردشگری و صنایع ترانزیتی به‌واسطه موقعیت ژئوپلیتیک این منطقه، دارای ارزش‌های بسیاری برای علاقه‌مندان به این دو حوزه است.

وی از افتتاح نخستین فاز پتروشیمی در چابهار در سال ۲۰۲۳ خبر داد و گفت: بر اساس اسناد راهبردی، منطقه آزاد چابهار قطب سوم صنعت پتروشیمی در ایران است.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای این بندر برای سرعت بخشی در روند تکمیل خط راه‌آهن چابهار به زاهدان و اتصال به کریدور شمال – جنوب، از آمادگی این منطقه برای ایجاد یک مسیر امن تجاری برای دسترسی فعالان اقتصادی داخلی و کشورهای همسایه شرق ایران خبر داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با برشمردن بخشی از ظرفیت‌های این منطقه افزود: سال آینده نیمی از ظرفیت سه و نیم میلیون تنی کارخانه فولاد چابهار در فاز نخست خود به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین به دنبال تلاش‌های ما برای توسعه‌یافتگی بیشتر، بزودی چابهار در بخش بنادر خود به یک مگاپورت تبدیل خواهد شد.

مقدم تصریح کرد: توجه به سرمایه‌گذاران، رشد خدمات عمرانی، زیرساختی و اقدامات دانش‌بنیان برای فراهم کردن رفاهیات مردم از مواردی است که می‌توان به عنوان بخشی از عملکردهای این سازمان به آن اشاره کرد.

وی دسترسی چابهار به آب‌های آزاد در کنار ثبات اقتصادی منطقه را در کنار توسعه ترانزیتی کریدور شمال-جنوب عاملی برای توسعه اقتصادی ایران و آسیای میانه دانست.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از آمادگی این منطقه برای میزبانی از سرمایه‌گذاران ژاپنی و توسعه روابط دانشی و پژوهشی با این کشور خبر داد و خواستار استفاده از دانش و فن کشور ژاپن به‌عنوان شتاب‌دهنده‌ای در حوزه توسعه زیرساخت‌های پس‌کرانه‌ای شد.

وی بیان کرد: بخشی از نگاه ما برای دستیابی به توسعه متوازن، توجه به رشد جوانان منطقه در بخش‌های دانشگاهی و پژوهشگاهی است.

مقدم راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی چابهار و جذب دانشجو را کمکی برای حل مشکلات دانش‌محور منطقه دانست و افزود: در این حوزه از کمک‌های کشورهای دوست مانند ژاپن برای توسعه سرمایه‌های انسانی این منطقه و کشورهای همسایه استقبال می‌کنیم تا با همسوسازی این توانمندی‌ها، در راه منافع جهانی گام برداریم.

وی همچنین همراهی این کشور در چارچوب پروتکل‌ها برای تربیت نیروهای انسانی کارآمد در حوزه‌های علمی و کاربردی را خواستار شد.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از علاقه‌مندی این منطقه آزاد برای پذیرش سرمایه‌گذاران فعال در حوزه صنایع سبز و انرژی‌های پاک شد و گفت: یکی از استراتژی‌های این منطقه، حل بحران کم‌آبی و افزایش بهره‌وری در کشاورزی و صنایع آب بر است.

وی تاکید کرد: در بخش مدیریت آب‌های سطحی، چرخش مجدد پساب‌ها، تکمیل تصفیه‌خانه‌ها و سیستم آب و فاضلاب با تکیه‌بر مسوولیت های اجتماعی، آماده پذیرش سرمایه‌گذار هستیم.

مقدم با برشمردن بخشی از جاذبه‌های طبیعی چابهار، میزبانی از گردشگران ژاپنی را فرصت برای تجربه‌اندوزی و تجربه افزایی خواند و خواستار تعاملات بیشتر در حوزه گردشگری شد.

https://ipna.news/164601کپی شد!