ضرورت اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲

در سی‌و‌دومین جلسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، چالش‌های زیست‌بوم و فناورانه مدیریت پسماند و صنعت بازیافت و همچنین لایحه بودجه سال 1402 دولت در بخش پالایشگاه‌ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران (ایپنا)،در این جلسه و پیش از بررسی این موضوع، رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران به بیان برخی اخبار مربوط به حوزه انرژی پرداخت و در این رابطه، به خبری در ارتباط با مصرف گاز طبیعی در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۲ که معادل روزانه ۲۲۰ میلیون مترمکعب بوده، اشاره کرد و با بیان اینکه جمعیت اتحادیه اروپا نزدیک به ۴۴۸ میلیون نفر است و ایران نیز در حدود ۸۷ میلیون نفر جمعیت دارد، افزود که متوسط سرانه مصرف گاز در ایران س۶.۷ برابر سرانه مصرف دنیا است.

وی همچنین به گزارش اخیر بانک جهانی اشاره کرد که بر اساس آن، سالانه ۱۴۳ میلیارد متر مکعب گاز فلر در سراسر جهان سوزانده می‌‍‌شود که ایران پس از روسیه و عراق رتبه سوم فلرینگ در جهان را در اختیار دارد.

پدیدار همچنین به اجلاس داووس که چندی پیش برگزار شد اشاره کرد و افزود که در این اجلاس که به موضوع امنیت انرژی پرداخته شد، آلمان اعلام کرد که تا سال ۲۰۳۰ چهارصد میلیارد یورو در انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری خواهد کرد و طی هفت سال آینده، این کشور معادل ۸۰ درصد برق مورد نیاز خود را از این محل تامین می‌کند.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران سپس به خبر دیگری در ارتباط با کشور همسایه، عراق اشاره کرد و گفت: طبق اخبار رسمی، دولت عراق تولید روزانه ۸ میلیون بشکه نفت خام تا سال ۲۰۲۷ را هدفگذاری کرده است. در حال حاضر تولید روزانه نفت خام این کشور، ۴.۳ تا ۴.۶ میلیون بشکه است.

در ادامه این جلسه، امین صدرنژاد عضو هیات مدیره صنایع بازیافت، در گزارشی به تشریح موضوع رفع مشکلات پسماند از مسیر فناروی پرداخت. همچنین فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، با نگاهی به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کشور، چشم‌انداز صنعت پتروشیمی در ایران را مورد بازبینی قرار داد. وی با بیان اینکه نرخ تعیین شده برای قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه سال آینده، باید اصلاح شود گفت: نرخ تعیین شده ۲۸ سنت برای خوراک پتروشیمی‌ها، سرمایه‌گذاران در این صنعت را فراری می‌دهد.

https://ipna.news/164358کپی شد!