پتروشیمی پارس موتور پرسرعت درآمدزایی

علیرغم اینکه پتروشیمی پارس، به مدت چهارماه متوقف بود و خوراک اصلی که توسط آن تامین می‌شد، تولید و فروش شرکت رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و درآمد این شرکت از محل فروش محصولات طی ۱۰ ماهه سال جاری از 42 هزار میلیارد تومان گذشت.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران ( ایپنا)، سهولت دسترسی به خوراک (استفاده بهینه از منابع موجود در منطقه پارس جنوبی به عنوان خوراک مجتمع‌های)، سوخت و مواد اولیه، استفاده از امکانات جاده‌ای و حمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب مورد نیاز و همچنین کمک به توسعه و عمران استان بوشهر به عنوان یکی از دو قطب صنعت پتروشیمی در کشور، و مهم‌تر از همه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت، ویژگی‌هایی است که انتخاب و وجود مجتمع پتروشیمی پارس را در این منطقه توجیه پذیر نموده است. شرکت پتروشیمی پارس یکی از شرکت‌های تابعه گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس است که در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی با ارائه کارنامه پربار و ارزشمند از دستاوردهای محیط زیستی و صنعت سبز حضوری درخور و شایسته ای را برای دوستداران محیط زیست ایفا نموده که بسیار حائز اهمیت است.

این شرکت با دریافت گواهینامه های متعدد جهانی و همچنین الواح تقدیر و نشان های افتخار آفرین گوناگون توانسته در ارتقا جایگاه ارزش آفرین صنعت پتروشیمی در عرصه صنایع صنعت داخلی و بین المللی و همچنین بازارهای شرق آسیا تا مجامع محیط زیستی اروپا را از آن خود نموده‌ است. شرکت پتروشیمی پارس در ۱۰ ماهه منتهی به دی از فروش محصولات خود ۴۲ هزار میلیارد تومان درآمد کسب نمود که از این مبلغ ۳۳۵۶ میلیارد تومان آن مربوط به همین ماه می باشد. گفتنی است مبلغ فروش این شرکت در مدت یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است.
پتروشیمی پارس اخیرا عملیات احداث طرح  PDH/PP را به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش تاب‌آوری افزون بر درآمدزایی را آغاز کرده است که به گفته مدیرعامل این شرکت، این طرح برای ۳۷۰ نفر اشتغال مستقیم در مقاطع مختلف به‌صورت دائم و ۳۲۰۰ نفر در مدت چهار سال برنامه اجرایی طرح دارد، همچنین زمینه اشتغال غیرمستقیم بیش از ۵۵۰۰ نفر را فراهم می‌کند. شرکت پتروشیمی پارس با ظرفیت اسمی سالیانه ۴ میلیون ۴۸۱ هزار تن محصولات پتروشیمیایی، شامل ۱میلیون ۶۰۰ هزار تن اتان، ۹۸۰ هزار تن پروپان، ۵۷۰ هزار تن بوتان، ۸۶ هزار تن گسولین، ۶۴۵ هزار تن اتیل بنزن، ۶۰۰ هزار تن استایرن منومر و ۱۴ هزار تن مخلوط بنزن و تولوئن، بزرگترین واحد استحصال اتان کشور، یکی از بزرگترین صادرکنندگان LPG خاورمیانه، تنها تولید کننده و تامین کننده استایرن منومر داخل و یکی از بزرگترین صادر کننده های این محصول در دنیا می باشد. پارس در آبان افت فروش و تولید داشت ولی در آذر و دی ماه سال جاری این روند بهتر شد به طوری که در دیماه با فروش ۳۳۵۶۳ میلیارد ریالی و آذر با فروش ۳۴۷۸۱ میلیارد ریالی مواجه گردید. نرخ آذر ۲۴۱,۰۸۶,۷۸۵ ریال و نرخ استایرن در دی ۲۸۷,۲۸۵,۷۹۵ ریال بود. سهم پارس در آبان ماه سال جاری ۲۱۵۱۸ میلیارد ریال فروش داشت .نرخ اندک فروش استایرن ۲۴۰,۷۸۵,۸۸۰ ریال است. سهم در مهر ۲۸۹۷۳ میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۲۶۱,۸۱۸,۲۵۲ ریال بود. مجموع درآمد پتروشیمی پارس طی ۱۰ ماه سال جاری ۴۲۴۰۶۷ میلیارد ریال از محل فروش بوده است.
شرکت پتروشیمی پارس در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به مهرماه سال جاری از فروش محصولات «پروپان، استایرن منومر، پنتان، بوتان و اتان» کسب درآمد کرد، درآمد‌های عملیاتی که پارس در مهرماه از خود بر جای گذاشت برابر با ۲ هزار و ۸۹۷ میلیارد تومان بود، “پارس” درآمد تجمیعی که در ۷ ماه سپری‌شده از ابتدای سال مالی شناسایی کرد بالغ‌بر ۳۳ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. پتروشیمی پارس در مهرماه ۲۲۰ هزار تن از محصولات خود را در بازار داخل کشور به فروش رساند، در ۷ ماه نخست سال جاری نیز مقدار فروش این پتروشیمی بالغ‌بر ۲ میلیون تن به ثبت رسید که نسبت به دوره مشابه با رشد ۳ درصدی همراه بود. پرفروش‌ترین محصول پارس در این دوره ماهانه مربوط به «پروپان» با ۸۹ هزارتن بود که ۶۲ درصد افزایش فروش را نسبت به شهریورماه به همراه داشت.
گفتنی است؛ پتروشیمی پارس دلیل کاهش درآمدزایی و مقدار فروش را کاهش مقدار تولید عمدتاً مربوط به تعمیرات اساسی شرکت و کاهش مبلغ فروش ناشی از کاهش مقداری فروش و همچنین کاهش نرخ فروش محصولات عنوان کرده است. در اطلاعیه های منتشر شده در سامانه کدال در خصوص افشای اطلاعات با اهمیت،شرکت پتروشیمی پارس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به مشکلات عملیاتی در پیش راه‌اندازی واحد استایرن منومر، پیش‌بینی می شود از هفته اول دی ماه در مدار تولید قرار گیرد. پیشتر در ۱۱ آبان ماه پتروشیمی پارس خبر داده بود که عملیات تعمیرات اساسی واحد استایرن منومر که قرار بود در آذرماه سال جاری انجام شود، به دلیل مشکلات واحد اتیل بنزن به مدت ۱۵ روز معوق گردیده است.
شرکت پتروشیمی پارس در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که در شمال خلیج فارس در بندر عسلویه می باشد که از سه واحد تولیدی و یک­ بخش برون­ واحدی از جمله؛ واحد استحصال اتان، واحد اتیل بنزن، واحد استایرن منومر تشکیل شده است. طرح‌های این پتروشیمی در کنار انتفاع سود و کسب درآمد عمدتا بر مبنای رفع نیاز داخل اجرا می‌گردد، از جمله می‌توان به لایسنس پلی پروپیلن طرح PDH/PP اشاره کرد که محصول میانی ۶۰۰ هزار تن پروپیلن و محصول نهایی آن ۵۰۰ هزار تن پلی‌پروپیلن و ۱۰۰ هزار تن پروپیلن برای صنایع داخلی کشور خواهد بود.
https://ipna.news/164035کپی شد!