نظر درباره احداث مجتمع‌های پتروشیمی‌ در فارس شکل گرفت

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس با اشاره به نشست اخیر این مجمع با معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه درباره طرح‌های پتروشیمی استان، مطلوب نمایندگان در این چهار شهرستان بود، شاید قبل از آن یک پیشنهاد مشترک وجود نداشت.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، محسن علیزاده با اشاره به مصوبه هیات وزیران وقت در سال ۱۳۸۶ در زمینه احداث مجتمع‌های پتروشیمی در استان فارس افزود: نمایندگان مردم در شهرستان‌های داراب، فیروزآباد، فسا و جهرم به صورت مستمر پیگیر وضعیت چهار پتروشیمی فارس هستند و این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در نشست ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ که با حضور معاون اول رییس جمهور، استاندار و اعضای مجمع نمایندگان فارس برگزار شد به یک توافق خوب رسیدیم و قرار شد تأمین خوراک این پتروشیمی‌ها در شورای اقتصاد توسط معاون اول رئیس جمهور تصویب شود.

علیزاده ادامه داد: پس از آن هم مقرر شد از ظرفیت‌های استانی و همچنین از ظرفیت قرارگاه خاتم برای سرمایه‌گذاری جهت اتمام این پتروشیمی‌ها بهره گرفته شود.

وی بیان کرد: انتظار داریم هر چه سریعتر تأمین خوراک این پتروشیمی‌ها به تصویب برسد و پس از آن سرمایه‌گذارانی که انگیزه برای انجام سرمایه‌گذاری در این زمینه دارند کارشان را شروع کنند؛ این مطالبه به حقی است که باید اتفاق بیفتد.

نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کلنگ‌زنی‌ها انجام شده و برخی از این پتروشیمی‌ها در بورس هستند و سهامشان به فروش رفته است.

احداث چهار پتروشیمی داراب، فسا، جهرم و فیروزآباد سال ۱۳۸۶همزمان با سفر استانی دولت نهم به فارس مصوب شد که این واحدها در مجموع به پتروشیمی پلی ‌اتیلن مرکز مشهورند.

پتروشیمی شیراز باید از محل سود سالانه، توسعه یابد
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری با طرح این پرسش که درآمدهای حاصل از فروش تولیدات پتروشیمی شیراز کجا صرف شده است، گفت:این موضوع را حتما پیگیری خواهیم کرد و از تمام ابزار نظارتی استفاده می‌کنیم تا شاهد سرمایه‌گذاری و توسعه پتروشیمی شیراز در استان فارس باشیم.

وی اظهار کرد: در رابطه با پتروشیمی شیراز باید از محل سود فروش که در سال ۱۴۰۰ افزون بر ۶هزار میلیارد تومان بوده است، واحد جدید توسعه یابد.

رئیس مجمع نمایندگان فارس ادامه داد: می‌توانم با اطمینان بگویم که هیچ سرمایه‌گذاری از محل فروش پتروشیمی شیراز در استان فارس آغاز نشده و یکی از مطالبات جدی و اساسی ما پیگیری این موضوع است.

علیزاده یادآور شد: اگر این اقدام انجام نشود ما به عنوان نمایندگان و خدمتگزاران مردم ورود می‌کنیم و از تمام ابزارهای نظارتی بهره می‌بریم تا در خصوص این موضوع شفاف‌سازی شود که درآمدهای حاصل از فروش تولیدات پتروشیمی شیراز کجا صرف شده است؟

وی یادآور شد: گفته می‌شود که این درآمدها صرف پرداخت حقوق بازنشستگان و کارکنان در سایر نقاط کشور شده است؛ این موضوع را حتما پیگیری خواهیم کرد و از تمام ابزار نظارتی استفاده می‌کنیم تا شاهد سرمایه‌گذاری و توسعه پتروشیمی شیراز در استان فارس باشیم.

مجتمع پتروشیمی شیراز به عنوان نخستین پتروشیمی ایران در محدوده شهرستان مرودشت در فاصله حدود ۴۵ کیلومتری شمال شیراز و در کنار رودخانه کر قرار دارد.

https://ipna.news/163915کپی شد!