مقاومت مافیای پتروشیمی در مقابل اصلاح نرخ خوراک

یک کارشناس اقتصادی گفت: منطق اقتصادی به ما می‌گوید که در ماه های سرد سال شرکت های پتروشیمی به تعمیرات اساسی و اورهال کردن بپردازند و گاز را به نیروگاه ها تحویل بدهیم اما متاسفانه مافیا مقاومت زیادی درباره اصلاح نرخ خوراک دارد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی با اشاره به ضررهای ناشی از خام فروشی گفت: تاکنون بارها و بارها در مورد مشکلاتی که خام فروشی برای کشور به وجود می آورد، صحبت کرده ایم و هر چه بیشتر بگوییم فقط ذکر مصیبت کرده ایم.

وی افزود: در این باره مقام معظم رهبری نیز همواره بر اجتناب از خام فروشی و تلاش برای تولید فرآوده هایی با ارزش افزوده بالا تأکید کرده اند. به نظر می رسد، عده ای سودشان در خام فروشی است و به خاطر منافع افراد اندکی، منافع کل جامعه تحت الشعاع قرار گرفته است.

این کارشناس ادامه داد: کشورهای دیگر ترجیح می دهند مادهی خام را از ما بگیرند و آن را فرآوری کنند. اما سود ما در این است که از خام فروشی پرهیز کنیم و تا جائیکه امکان دارد به تولید محصولات نهایی بپردازیم. از آنجائیکه برای متانول در دنیا مشتری وجود دارد، شرکت های پتروشیمی به لایه های بعدی تولید نمی روند و با فروش همین ماده خام سودشان را می برند. اما در نهایت این خام فروشی به ضرر کشور است.

وی در ادامه گفت: الان ما گاز را به عنوان یک ماده با ارزش بالا در اختیار شرکت های پتروشیمی قرار می دهیم و آنها به تولید متانولی می پردازند که یک ماده اولیه محسوب می شود و در بازارهای جهانی ارزشش کمتر از گاز است. حالا شرکت های پتروشیمی برای فروش همین ماده اولیه باید در دنیا با دیگران که آن را با قیمت پایین تری تولید کرده اند، رقابت کنند. این شرایط قابل قبول نیست.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: خوراک گاز که در اختیار پتروشیمی ها قرار می گیرد نباید خیلی ارزان باشد تا حدی که تقریباً گاز را رایگان به آنها بدهیم. زیرا پتروشیمی ها به تولید محصولاتی می پردازند و آنها را در بازارهای جهانی می فروشند و نفع خوراک ارزان تماماً به جیب سهامداران این شرکت ها می رود و چیزی عاید مردم نمی شود. ما نمی توانیم گاز را به قیمت بازارهای اروپایی به شرکت های پتروشیمی بدهیم.

آلبرت بغزیان ادامه داد: اما باید بر اساس یک فرمول به گونه ای قیمت گاز را حساب کنیم که هم منابع مردم و کشور تأمین شود و هم امکان ادامه حیات پتروشیمی ها وجود داشته باشد. شرکت های پتروشیمی معمولاً از ابزارهای خود برای اعمال فشار بر دولت و تعیین قیمت ثابت و پایین برای گاز استفاده می کنند.

این کارشناس گفت: واقعیت این است که تولید برای شرکت های پتروشیمی سودآور است و گلایه های این شرکتها در مورد عدم سودآوری فعالیت هایشان کذب است.

وی تأکید کرد: منطق اقتصادی به ما می گوید که در ماه های سرد سال شرکت های پتروشیمی به تعمیرات اساسی و اورهال کردن بپردازند و گاز را به نیروگاه ها تحویل بدهیم و گازوئیل آزاد شده را با قیمت ۷۵ الی ۸۰ سنت صادرات کنیم تا کشور از منافع مالی اش بهره مند شود.

آلبرت بغزیان در پایان گفت: اگر این کار انجام نمی شود به خاطر منافع برخی افراد و فساد مرتبط با این بخش است است. نیاز است با اعمال سیاست های صحیحی به وضعیت فعلی پتروشیمی ها سامان دهیم و به سمت توسعه زنجیره ارزش برویم و در این میان، اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی ها کمک مهمی در این جهت خواهد بود.

 

https://ipna.news/163757کپی شد!