معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت:

تاکید بر استفاده از فناوری های دیجیتالی در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران باید در مسیر توسعه پایدار و متوازن بر استفاده از قابلیت های فناوری های دیجیتال توجه و تاکید داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی امروز یکشنبه (۲ بهمن ماه) درهمایش سراسری تحول دیجیتال و اقتصاد دانش‌ بنیان که با هدف حمایت و توانمندسازی راهکارهای نوآورانه فعالان و متخصصین صنعت برگزار شد، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی ایران با توجه به وجود ذخایر گسترده نفت و گاز در کشور در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است.

وی با بیان این که استفاده از محصولات متنوع پتروشیمیایی در جهان در حال رشد است و بر اساس آمارها در هر ۲۰ سال تقاضا ۲ برابر می شود که این امر بر اقتصاد و صنعت تاثیرگذار است و باید در کشورمان با استفاده از ظرفیت های موجود و با بهره گیری از دانش و فناوری های نوین شکوفایی این صنعت ارزشمند را رقم بزنیم.

تنوع در سبد تولید محصولات پتروشیمی

شاهمیرزایی ادامه داد: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران اکنون حدود ۹۰ میلیون تن است که تا پایان برنامه هشتم توسعه این رقم به حدود ۲۰۰میلیون تن خواهد رسید و سبد محصولات پتروشیمی ایران متنوع ترخواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: همکاری صنعت پتروشیمی با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و شرکت های دانش بنیان می تواند منجر به تحول در این صنعت ارزش افرین شود و خوشبختانه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زمینه داخلی سازی دانش فنی و کاتالیست ها دستاوردهای مطلوبی را به ثبت رسانده است به طوری که تا پایان فعالیت دولت سیزدهم تمام کاتالیست های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی ایران بومی سازی خواهد شد.

وی ادامه داد: باید با تکیه برتوان داخلی کاهش واردات محصولات پتروشیمی را تحقق بخشیم و از واردات مواد اولیه از خارج از کشور بی نیاز شویم و از سوی دیگر با توجه به توانمندی سازندگان ایرانی کالاها و تجهیزات می توان نیاز طرح ها و مجتمع های پتروشیمی را از داخل کشور تامین کرد.

شاهمیرزایی به نقش مهم و تاثیرگذار همکاری صنعت و فناوری اشاره کرد و گفت: باید برای توسعه از فناوری های مختلف بهره برد و در صنعت پتروشیمی نیز با توجه به قابلیت های این صنعت پیشرو می توان از فناوری های دیجیتال بهره برد.

وی اظهار کرد: سیاست گذاری و برنامه ریزی توسعه صنعت پتروشیمی بر اساس راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام می شود و از تمام هلدینگها،سرمایه گذاران، صندوق های بازنشستگی و فعالان این صنعت پیشرو و ارزش آفرین می خواهیم به سرمایه گذاری در این صنعت با هدف تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی بپردازند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: حدود ۱۰۰طرح پتروشیمی در کشور در دست احداث است، بنابراین باید ذخایر نفت و گاز کشور در راستای تکمیل زنجیره ارزش محصولاتی مانند متانول به کار برده شود که منجر به کاهش خام فروشی و ساخت محصولات نهایی با ارزش افزوده بیشتری شود.

وی با بیان این که توسعه در هاب های جدید پتروشیمی منجر به تحول در صنعت پتروشیمی ایران می شود، گفت: هاب های مکران، انرژی بر پارسیان، فاز دوم ماهشهر و جاسک به عنوان هاب های جدید صنعت ارزش آفرین پتروشیمی با توجه به برنامه ریزی های انجام شده به تولید محصولات مهم و راهبردی پتروشیمی خواهند پرداخت که افزون بر تامین نیاز داخلی در افزایش صادرات نیز نقش آفرین خواهند بود.

https://ipna.news/163749کپی شد!