افزایش ۶۶ درصدی حجم صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ازبکستان

رئیس کل امور بین‌الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افزایش ۶۶ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ازبکستان در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال پیش از آن خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، حسین علیمراد امروز (شنبه، دوم مهرماه) در حاشیه بازدید عبدی‌جمیل ایمیامینوویچ، معاون وزیر انرژی ازبکستان از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های همکاری ایران و ازبکستان بسیار زیاد است، اظهار کرد: بر اساس مذاکراتی که پیش از این بنده در ازبکستان داشتم قرار است کارگروه مشترکی میان دو کشور برای توسعه روابط دو کشور در زمینه پتروشیمی و نفت و گاز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه روزانه معادل یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت‌خام خوراک در مجتمع‌های پتروشیمی ایران تبدیل به محصولات پتروشیمی می‌شود، گفت: هم‌اکنون ظرفیت اسمی مجتمع‌های پتروشیمی در ایران حدود ۹۱ میلیون تن در سال است که از این مقدار به‌صورت واقعی ۶۵ میلیون تن آن تولید می‌شود.

رئیس کل امور بین‌الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: ایران هم‌اکنون در دو قطب ماهشهر و عسلویه خود ۴۱ مجتمع پتروشیمی فعال و ۳۸ طرح در حال ساخت دارد و تا ۱۰ سال آینده چهار قطب پتروشیمی جدید با ۳۰ طرح جدید به این مقدار افزوده خواهد شد.

علیمراد یادآور شد: در حوزه کاتالیست‌های مصرفی در صنعت پتروشیمی از ۹۹ نوع مورد استفاده هم‌اکنون ۸۵ نوع آن در ایران تولید می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده تا سه سال آینده بقیه کاتالیست‌های مورد نیاز بومی‌سازی می‌شود.

آمادگی ایران برای ارائه خدمات فنی مهندسی پایه به ازبکستان

وی با اشاره به دستاوردهای ایران در زمینه دستیابی ایران به دانش فنی تولید پلی‌الفین‌ها، پلی‌پروپیلن، آمونیاک، تبدیل گاز به پلی‌الفین‌ها گفت: با توجه به اینکه فرآیندهای الفینی نیاز آنچنانی به دانش فنی (لایسنس) خارجی ندارد، از این رو شرکت‌های ایرانی آماده ارائه خدمات فنی مهندسی پایه به ازبکستان هستند.

رئیس کل امور بین‌الملل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: ایران تا پایان برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه تولید صنعت پتروشیمی خود را به ۱۴۱ میلیون تن در سال خواهد رساند، برای رسیدن به این مقدار تولید ۶۹ پروژه جدید پتروشیمی به ارزش ۳۶ میلیارد دلار در کشورمان ایجاد خواهد شد، ضمن آنکه از این رقم سرمایه‌گذاری تاکنون ۸.۵ میلیارد دلار جذب شده است.

علیمراد تصریح کرد: بر اساس قیمت‌های جهانی سال ۲۰۱۶ درآمد صنعت پتروشیمی ایران از ۲۱ میلیارد دلار کنونی در سال ۲۰۲۵ به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی حجم تبادلات محصولات پتروشیمی ایران و ازبکستان را در سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ۵۴ هزار تن اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون انواع محصول پتروشیمی مانند پلی‌اتیلن‌ها، گلایکول، پی‌وی‌سی، پروپیلن و آمین به این کشور صادر می‌شود، به نظر می‌رسد با کاهش تعرفه واردات از سوی این کشور بتوانیم شاهد افزایش چشم‌گیر صادرات محصولات پتروشیمی به این کشور باشیم.

https://ipna.news/162254کپی شد!