صنعت پتروشیمی سالانه ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه‌ریزی توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم و هشتم توسعه گفت: طبق پیش‌بینی باید سالانه ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری شود.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، حسن عباس‌زاده در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست با اعلام اینکه از ابتدای راه‌اندازی صنایع پتروشیمی در کشور تاکنون حدود ۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این صنعت انجام شده است، گفت: طرح‌هایی تازه در قالب برنامه هفتم و هشتم صنعت پتروشیمی در دستور کار داریم، برای برنامه هفتم که در سال ۱۴۰۶ پایان می‌یابد نیازمند یک بسته سرمایه‌گذاری حدود ۳۷ دلاریهستیم که تاکنون حدود ۹ میلیارد دلار آن هزینه شده است.

وی با بیان اینکه برای پروژه‌های برنامه هشتم به سرمایه‌گذاری‌های تازه نیاز داریم، افزود: طبق پیش‌بینی باید سالانه ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری شود، در سه سال اخیر شاهد بودیم  سالانه حدود ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است که این عدد در سال‌های گذشته وجود نداشت.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هلدینگ‌های پتروشیمی نسبت به یک دهه پیش توانمند شده‌اند و فروش خوبی دارند، تصریح کرد: لازم است هلدینگ‌ها  بخش بیشتری از فروش خود را برای توسعه صنعت اختصاص دهند تا بتوانند بقای خودشان و بالطبع بقای صنعت پتروشیمی را تضمین کنند، هم‌اکنون فروش خالص صنعت پتروشیمی عدد قابل توجهی است و اگر بتوانیم سالانه ۱۰ درصد این رقم را برای توسعه صنعت پتروشیمی برگردانیم، بی‌شک تأثیر زیادی دارد.

همراهی هلدینگ‌ها در توسعه صنعت پتروشیمی

عباس‌زاده با اشاره به نیاز اعتبار ریالی هلدینگ‌ها گفت: هلدینگ‌ها به سرمایه ریالی نیاز دارند و ارز به‌دست‌آمده خود را به ریال تبدیل می‌کنند. در چند وقت گذشته هم نشست‌هایی با هلدینگ‌ها برگزار و مکاتباتی هم انجام و از آنها خواسته شد بخشی از سود سالانه خود را توزیع نکنند و در قالب سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای بیاورند، باید بتوانیم اجماعی میان هلدینگ‌ها ایجاد کنیم تا برای توسعه صنعت همراهی بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به طرح‌های خودکفایی صنعت پتروشیمی که برای ۲۰ محصول تازه پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: این پروژه‌ها را میان هلدینگ‌ها بر اساس خوراکی که در اختیار دارند توزیع و ابلاغ کرده و از آنها خواسته‌ایم برای توسعه آنها طرح و برنامه ارائه دهند. چنانچه این پروژه‌ها محقق شوند در مجموع برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تازه حدود ۳.۳ میلیارد دلار نیاز است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: این طرح‌ها برای تولید محصولاتی همچون اکریلیک اسید، EPDM، پلی‌استال، پلی‌پروپیلن اکساید و … است که هم‌اکنون وارد می‌شود و سالانه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار هزینه واردات آنهاست و تلاش می‌کنیم پروژه‌های اجرایی این محصولات را هرچه زودتر پیگیری کنیم تا در تأمین آنها بی‌نیاز شویم.

عباس‌زاده با تأکید بر اینکه برای هلدینگ‌ها از نظر قانونی منعی در اختصاص درآمدشان برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، ادامه داد: سهامداران باید برای این سرمایه‌گذاری تمایل داشته باشند و بخش بیشتری از سود سالانه خودشان را برای توسعه صنعت پتروشیمی و خوراک‌های تازه اختصاص دهند و به قولی همه سود را در مجامع خودشان تقسیم نکنند.

وی تصریح کرد: تا جایی که می‌دانیم هلدینگ‌ها برای آغاز پروژه‌های پیش‌بینی‌شده برای ۲۰ محصول جدید پتروشیمی، مشکلی ندارند و تعهد صادراتی هم برای آنها وجود ندارد، ضمن اینکه در خوراک‌های نیم‌خام مانند متانول دستمان باز است و سالانه حدود ۱۴.۵ میلیون تن تولید داریم که بخشی از آن را شرکت‌ها باید در زنجیره ارزش وارد و می‌توانند روی توسعه زنجیره ارزش آن کار کنند.

https://ipna.news/162244کپی شد!