ضرورت آمایش سرزمین در توسعه صنعت پتروشیمی

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: باید در روند توسعه متوازن صنعت پتروشیمی ایران به آمایش سرزمین به‌طور جدی توجه شود.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، احمد شکری با اشاره به راه‌اندازی پتروشیمی دی‌آریا پلیمر، اظهار کرد: درصدد بهره‌برداری از پارس گلایکول و آرتا انرژی هستیم و پس از راه‌اندازی این دو پروژه برنامه تعریف‌شده برای سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه از ۱۰۵ پروژه تعریف شده، ۶۸ پروژه تعیین تکلیف شده‌اند، به تلاش برای جذب سرمایه خارجی در ۳۰ طرح خبر داد و گفت: ظرف مدت ۱۰ سال آینده، ۱۰۰ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده می‌شود و در مجموع ظرفیت این صنعت تا پایان برنامه هشتم توسعه به ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد محدودیت آبی کشور و آب‌بر بودن صنایع پتروشیمی اظهار کرد: راهبرد صنعت پتروشیمی این است که به هیچ‌وجه به طرح‌های پتروشیمی در مناطق مرکزی مجوز داده نشود، اما متأسفانه به دلایل مختلف شماری از مجوزها در مناطقی که از نظر آبی دچار چالش هستند، داده شده است و در بعضی موارد پروژه پیشرفت می‌کند سپس با مشکلات پیش آمده، درخواست جابه‌جایی به سمت حاشیه خلیج فارس داده می‌شود.

شکری ادامه داد: مجتمع‌های پتروشیمی در اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری نقش دارند، اما وقتی شرکتی به‌طور کلان سرمایه‌گذاری می‌کند و سپس متوجه می‌شود ۶ یا ۷ ماه از سال آب ندارد، ضرر است نه سود. این مسائل مربوط به آمایش سرزمین است و اگر در توسعه صنعت، آمایش سرزمین نادیده گرفته شود، پروژه‌ها متضرر می‌شوند.

https://ipna.news/162242کپی شد!