چشم امید صنعت دارو به پایین‌دست پتروشیمی

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی بر لزوم افزایش همکاری صنایع پتروشیمی و دارویی کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، میثم کریمی در نشست «انتقال لبه دانش صنایع پایین دست در صنایع دارویی» که در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد با اشاره به اینکه سال‌ها صنعت دارو به دنبال همکاری و همیاری صنعت پتروشیمی بوده است، اظهار کرد: در نهایت این ارتباط برقرار شد و در مسیر خودکفایی قرار داریم.

وی با اشاره به تأمین ۷۳ درصدی نیاز کشور در حوزه ماده موثره دارو از داخل، گفت: صنعت پتروشیمی از سال ۱۳۴۰ در ایران شکل گرفته است. هم اکنون بیش از ۹۰ درصد نیاز ماشین آلاتی در حوزه دارو در کشور تولید می شود.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی با اشاره به گردش مالی ۱.۵۹ تریلیون دلاری صنعت داروسازی در جهان، اظهار کرد: در زمان پاندمی کرونا ۴۴ هزار شرکت داروسازی به دلیل نبود مواد اولیه، عدم توان رقابت و مسایل زیست محیطی تعطیل شدند. اروپا و امریکا بخشی از تولید را به دلیل مسایل زیست محیطی و … به هند و چین سپردند و در دوران کرونا با کمبود مواد اولیه با تبعات آن مواجه شدند.

کریمی با اشاره به اینکه چین در سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار مواد API صادر کرده است، ادامه داد: مواد معدنی و شیمیایی مورد نیاز صنعت دارو در ایران در دسترس است و در حوزه بسته بندی دارویی که بسیار پیچیده است، فعال هستیم بنابراین توانستیم با استفاده از ارزش‌های موجود در سال گذشته ۶۴۴ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه از ۴۶ شرکت ایرانی فعال در حوزه ماده موثره، ۴۱ شرکت، دانش بنیان هستند. شرکت‌های دانش بنیان ویژگی‌های خاص خود را دارند از جمله اینکه طراحی داخلی بر مبنای تحقیق و توسعه، مهندسی معکوس و انتقال فناوری است.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی افزود: شرکت‌های دارویی برای ورود به بازار پتروشیمی نیاز به انگیزه دارند که این امر محقق شده چراکه بازار، نیروی انسانی، مواد اولیه و … همگی وجود دارد. برای تغییر نوآوری نیز باید به روش‌های نوآوری القایی، نظریه تکاملی تغییر نوآوری و توسعه وابستگی به مسیر نوآوری توجه داشت. همچنین باید به نوآوری در محصول، فرآیند، جایگاه و الگو پرداخت.

کریمی با اشاره به رویکردهای نوآوری از جمله نوآوری افزایشی، نفوذی و رادیکال، گفت: امروزه دنیا بر اساس مدل اسمارت پیش می‌رود و بر اساس آن باید مولفه‌هایی چون ارائه خدمات حمایتی خاص برمبنای تحقیقات انطباقی و میدانی، ارائه خدمات قابل سنجش در تهیه محتوا و طرح‌های نوین، ارائه راهکارهای دست یافتنی در زمانبندی‌های مشخص، ارائه مشاوره‌های واقع بینانه به ایده‌های نوین و فعال‌سازی ایده‌ها مبتنی بر تحقیق و توسعه بازار و ارائه خدمات به موقع در زمان‌های مشخص در راستای محتوا سازی و ایجاد استارت‌آپ‌های فعال کشور، درنظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به شبکه‌سازی مخاطبان و انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت، تصریح کرد: برای افزایش مشارکت در حوزه تولید، نخبگان و صاحبان ایده و صنایع را شناسایی و مشارکت دانشجویان فعال را جلب کنیم.

لزوم پیوند دانشگاه و صنعت

فرامرز اختراعی، رئیس هیئت مدیره طلایه‌داران صنعت فرآیند نیز در این نشست، با اشاره به تولید مواد پایه در کشور گفت: مواد میانی در کمپانی‌های شیمیایی تولید می‌شود که این مواد کلید توسعه صنعت هستند و می‌توان از آنها نه تنها در بخش دارو بلکه در حوزه سموم و محصولات کشاورزی استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه ۷۳ درصد ماده موثره دارویی در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار کرد: ظرفیت تولید گسترده است و محدودیت صادراتی نیست.

اختراعی با اشاره به تاثیر مثبت تکمیل زنجیره تولید و پیوند صنعت دارو و پتروشیمی، گفت: دانشمندان فراوانی در ایران هستند اما عقب ماندیم و دلیل آن عدم ارتباط دانشگاه و صنعت است.

https://ipna.news/162226کپی شد!