تحریم آمریکا علیه ۶ شرکت به دلیل ارتباط با صادرات نفت و پتروشیمی ایران

حریم واشنگتن علیه این شرکت‌ها به این معنا است که اموال آن‌ها در این کشور توقیف خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه چند شرکت را به گفته واشنگتن با یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در عرصه خرید و فروش محصولات پتروشیمی ایران ارتباط دارند تحریم کرد.
این وزارتخانه مدعی شده است که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در ایران از شش شرکت تحریم‌شده برای تسهیل فروش نفت و محصولات پتروشیمی خود در شرق آسیا استفاده می‌کند. از میان شرکت‌های تحریم‌شده چهار شرکت در هنگ‌کنگ مستقر هستند. مقر یکی از آن‌ها در امارات عربی متحده و یکی دیگر نیز در سنگاپور است.

تحریم واشنگتن علیه این شرکت‌ها به این معنا است که اموال آن‌ها در این کشور توقیف خواهد شد و شهروندان ایالات متحده از هرگونه معامله با آن‌ها منع می‌شوند. افراد و شرکت‌هایی که با داد و ستد با این شرکت‌ها ادامه دهند نیز در معرض تحریم از سوی آمریکا قرار خواهند داشت.

ایالات متحده طی سال‌های اخیر با وضع تحریم‌های مختلف تلاش کرده است که درآمد ایران از فروش نفت و محصولات پتروشیمی را کاهش دهد. دولت ایران چند روز پیش اعلام کرده بود که وصول درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات در چهار اول سال جاری نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۵۸۰ درصد افزایش یافته است.دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۲۱ تاکنون به دنبال پرهیز از تحریم شرکت‌های چینی به دلیل خرید نفت و محصولات پتروشیمی ایران بود.
این در حالی است که اکنون با کمرنگ شدن امید‌ها به احیای برجام به نظر می‌رسد دولت آمریکا تلاش می‌کند تا فشار‌ها بر ایران را افزایش دهد.
وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه تاکید کرد که این کشور تا زمانی که ایران برای «بازگشت به اجرای کامل برجام» آماده نشده است با وضع تحریم صادرات نفت و محصولات و پتروشیمی ایران را هدف خواهد گرفت.
ایران واکنش نشان داد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این تحریم‌ها گفت: «ایران اولا در برابر اصرار کاخ سفید به تداوم اعمال تحریم‌ها، واکنش قاطع و محکم و فوری نشان خواهد داد، و ثانیا همه تدابیر لازم برای خنثی کردن آثار سوء احتمالی این قبیل تحریم‌ها بر تجارت و اقتصاد کشور را به کار خواهد گرفت.»

https://ipna.news/161541کپی شد!