صادرات بنزین را کاهش دهید، نیازی به گران کردن بنزین نیست!

صادرات بنزین را تا جای ممکن کاهش دهیم، قیمت فرآورده‌های نفتی را به نرخ های جهانی وصل کنیم و بنزین را تک نرخی عرضه کنیم.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ امیررضا اعتمادی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی میگوید:
در سال ۱۴۰۰ صادرات بنزین حدود ۵۴۷.۵ میلیون لیتر بوده است که اگر متوسط نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار در سال گذشته، برای متوسط ارزش هر لیتر ۳۸ سنت بوده باشد تقریبا متوسط ارزش هر لیتر بنزین صادراتی ایران حدود ۹۵۰۰ تومان در سال ۱۴۰۰ بوده است.

درحال حاضر ظرفیت تولید بنزین در کشور به ۱۱۵ میلیون لیتر و تولید گازوییل به ۱۲۵میلیون لیتر در روز رسیده است، همچنین تولید بنزین با استاندارد های زیست محیطی یورو ۴ روزانه به بیش از ۹۴ میلیون لیتر رسیده است.
مصرف روزانه بنزین در کشور به بیش از ۱۸۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان است.

به لطف خدا امسال شاهد شرایط مطلوب شبکه تولید و صادرات در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بودیم به شکلی که ظرفیت تولید در صنایع پایین دستی ، پترو پالایش ها و محصولات غیر نفتی همگام با نیاز و تقاضای بازار جهانی پیش میرود.

پیشنهاد من این است که صادرات بنزین را تا جای ممکن کاهش دهیم، قیمت فرآورده‌های نفتی را به نرخ های جهانی وصل کنیم و بنزین را تک نرخی عرضه کنیم
خداروشکر وضعیت ظرفیت تولید بنزین به اندازه ای است که کشور نیازی به واردات بنزین نداشته باشد.
وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی هم به شکلی است که ارز آوری و سودآوری مطلوب برای کشور به همراه داشته باشد

قبلاً هم اشاره کرده بودم بهترین زمان برای تغییر نرخ بنزین زمانی است که قیمت در پایین ترین سطح جهانی قرار دارد، اگر قیمت فرآورده‌های نفتی به نرخ های جهانی وصل بشود و دولت خود را از قیمت گذاری بنزین خلاص کند، دیگر شاید نیاز به افزایش نرخ قیمت نداشته باشیم.

https://ipna.news/161516کپی شد!