دست رد پتروشیمی بر سینه ورزش مهاباد

مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد اقتصادی آذربایجان غربی و یکی از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ منطقه شمالغرب کشور در امر کمک و توجه به ورزش، هنوز نتوانسته انتظارت ورزشکاران این شهرستان را برآورد کند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ مجتمع پتروشیمی مهاباد به عنوان بزرگترین واحد صنعتی آذربایجان غربی در سال ۱۳۹۵ بطور رسمی به بهره برداری رسید که با افتتاح آن فصل جدیدی از روند توسعه در مناطق محروم و کُردنشین کشور آغاز شد.

برای احداث این مجتمع عظیم در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شد که شامل ۲۴۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است.

مجتمع پتروشیمی مهاباد که بطور تقریبی در انتهای خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور که به طول یک هزار و ‌ ۶۰۰کیلومتر احداث شده، قرار دارد ظرفیت تولید سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک خطی و سنگین و ۳۰ هزار تن بوتن یک را دارا است.

این مجتمع به عنوان یک طرح ماندگار که فعالیت‌های مقدماتی و مطالعاتی آن از سال ۱۳۸۳ و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۹ آغاز و در زمینی به مساحت ۱۸۵ هکتار در کیلومتر ۱۵ جاده مهاباد ـ ارومیه احداث شد.

با ایجاد این مرکز صنعتی توانمند در مهاباد، بارقه ای از امید در دل ورزشکاران و دوستداران ورزش ایجاد شد تا این واحد صنعتی علاوه بر نقشی که در شکوفایی اقتصادی منطقه ایفا می‌کند به توسعه ورزش و زیرساخت‌ها و نیز افزایش سرانه ورزشی این شهرستان نیز کمک کند.

این امیدواری اما زیاد به طول نینجامید و بتدریج با گذشت چندین سال از فعالیت آن و با وجود درآمدهای هنگفت ولی هیچ اقدامی در جهت حمایت از ورزشکاران منطقه انجام نداده و با وجود بارها تذکر مسوولان این شهرستان حاضر به مشارکت و سرمایه گذاری در امر ورزش و حمایت از ورزشکاران نشده است.

این در حالیست که شهرستان مهاباد در حوزه ورزش یکی از قطب‌های ورزش قهرمانی در آذربایجان غربی بوده و تاکنون ورزشکاران زیادی را در سطح ملی و بین المللی به جامعه ورزش معرفی کرده است ورزشکارانی که گاهی حتی برای اعزام به مسابقات جهانی و ملی قادر به تهیه هزینه سفر نبوده و با اندک کمکی از سوی مراکز مانند مجتمع پتروشیمی مهاباد می‌توانستند برای کشورمان افتخار آفرینی کنند.

قهرمانان ملی ژیمناستیک مهابادی بدون سالن و تجهیزات هستند

رییس هیات ژیمناستیک مهاباد گفت: شاکله اصلی تیم ملی ترامپولین ایران از ۲ ورزشکار و یک مربی این شهرستان تشکیل شده ولی هنوز نتوانسته‌ایم یک سالن درخور شان برای تمرین آنان تهیه کنیم.

صدیق عزیزی با بیان اینکه برای خرید یک دستگاه ترامپولین نیاز به چهار میلیارد ریال هزینه است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم این مبلغ را از منابع مختلف از جمله وزارتخانه، منابع استانی و شهرستانی و همچنین کمک خیران برای خرید دستگاه‌های مورد نیاز تمرین ملی پوشان تهیه کنیم.

وی افزود: ملی پوشان مهابادی برای کسب آمادگی و پیگیری تمرینات خود باید هر بار به مرکز استان یا دیگر استان‌های کشور مراجعه کرده و در آنجا تمرین کنند که با بهبود تجهیزات و تامین یک سالن مناسب شرایط لازم برای آمادگی و تمرینات آنها فراهم خواهد شد.

عزیزی یادآور شد: ملی پوشان ترامپولین این شهرستان اسفندماه سال گذشته نیز به علت آماده نشدن سالن و دستگاه، بدون تمرین در مسابقات جهانی ترامپولین شرکت کردند.

وی تاکید کرد: متین حاجی و آریا مام عبدالله که در مسابقات جهانی نتوانستند بهترین عملکرد خود را نشان داده و در رتبه‌های بیست و یکم و بیست و سوم قرار گرفتند، به علت بدقولی مسوولان و آماده نشدن سالن و دستگاه تمرین راهی مسابقات شده بودند.

رییس هیات ژیمناستیک مهاباد ادامه داد: ملی پوشان ترامپولین در صورتی که با آمادگی کامل می‌توانستند در این مسابقات شرکت کنند حداقل جزو ۶ نفر برتر مسابقات جهانی که با حضور نفرات برتر این رشته برگزار شد، قرار گیرند.

عزیزی با بیان اینکه مهاباد به عنوان قطب ترامپولین کشور از سالن و دستگاه ترامپولین مناسب محروم است، اضافه کرد: از مسوولان کشوری و استانی انتظار داریم نسبت به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای این رشته اقدام کنند.

هر سال تعدادی از مسابقات جهانی را به علت نبود اسپانسر از دست می‌دهم

«کارزان قزاق» ملی پوش کوهنوری و عنوان دار مسابقات جهانی این رشته نیز گفت: فدراسیون کوهنوردی تنها در ۲ مسابقه جهانی چین و گرجستان در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ پرداخت هزینه رقابت های من را به عهده گرفته و مابقی آنها با پرداخت هزینه به صورت شخصی و اسپانسرینگ توسط خودم بوده است.

وی با اشاره به اینکه فدراسیون کوهنوردی هزینه حضور ورزشکاران در مسابقات جهانی در قالب تیم ملی را پرداخت نمی‌کند، اضافه کرد: برای اعزام به مسابقات جهانی بیش از ۴۰۰ میلیون ریال نیاز است که ۶۰۰ یورو آن تنها برای دریافت ویزا است.

قزاق اضافه کرد: شرکت در مسابقات مختلف برای حفظ آمادگی در راستای حضور پر قدرت در رقابت‌های جهانی و افتخار آفرینی بسیار مهم است که متاسفانه سالانه تعدادی زیادی از این مسابقات به علت نبود اسپانسر و حمایت‌های مالی از دست می‌دهم که در سایر ورزش‌های شهرستان نیز این رویه حاکم است.

وی تاکید کرد: چنانچه اسپانسری از وی و امثال وی در برخی از اعزام ها حمایت مالی کند بدون شک ورزشکاران این شهرستان لیاقت حضور در سکوهای مختلف جهانی را دارا هستند ولی متاسفانه در این شهرستان برخلاف سایر استان‌های کشور این حمایت مالی از سوی بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد.

شرکت‌های دولتی و خصوصی تمایلی به حمایت از تیم‌های ورزشی ندارند

رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد گفت: شرکت‌های دولتی و واحدهای تولیدی که زیر سایه دولت فعالیت می‌کنند تمایلی به حمایت مالی از تیم‌های ورزشی و هزینه کرد در این بخش ندارند.

قرنی مصطفی‌پور اضافه کرد: حتی مسوولان شرکت‌های فعال و بزرگ منطقه همچون پتروشیمی مهاباد هم تمایلی برای حمایت از تیم‌های ورزشی شهرستان در هیچ یک از رشته‌های ورزشی ندارند چون نحوه فعالیت و مدیریت برخی از این شرکت‌ها به صورت مستقل است و فضای رقابتی در این بخش وجود ندارد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه چندین بار مکاتبه و رایزنی توسط فرمانداری با مسوولان شرکت پتروشیمی برای حمایت از ورزش مهاباد انجام شده است اما تاکنون مدیران این واحد صنعتی بزرگ حتی در حد یک جلسه کاری نیز به ما وقت نداده‌اند.

مصطفی‌پور تاکید: هیچ اهرم فشاری هم برای مجاب‌کردن این شرکت‌ جهت مشارکت در عرصه‌های ورزش وجود ندارد تا از این طریق بتوان بخشی از نیازهای مالی تیم‌های ورزشی تامین شود.

وی نبود ثبات مدیریت در تیم‌های باشگاهی را از دیگر دلایل استقبال نکردن اسپانسرها دانست و افزود: بسیاری از باشگاه‌های فوتبال و والیبال مهاباد طی یکسال بطور کلی از مدیریت، مالک گرفته تا کادر فنی و بازیکنان آن عوض می‌شود و این هم عاملی برای دفع اسپانسرهایی به شمار می‌رود که برنامه بلند مدت برای ارایه و تبلیغ محصولات خود دارند.

رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد با اشاره به اینکه زنان و بانوان نصف جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: تبلیغی برای محصولات مورد استفاده و نیاز بانوان نیز در سطح ورزش انجام نمی‌شود و یا بسیار ضعیف است؛  این بخش نیز در استقبال نکردن شرکت‌های تولیدی از اسپانسر تیم‌های ورزشی موثر بوده است.

وی یادآور شد: در چنین شرایطی که شرکت های خصوصی بزرگ و قدری در منطقه وجود ندارد شرکت پتروشیمی مهاباد باید پا پیش گذاشته و به حمایت از ورزشکاران مستعد این شهرستان بپردازد.

سرانه فضای ورزشی مهاباد از میانگین استانی کمتر است

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی گفت: سرانه فضای ورزشی مهاباد ۵۲ سانتی‌متر است که نسبت به میانگین استانی در رتبه پایین تری قرار دارد.

سجاد بیرامی افزود: این اداره کل در راستای افزایش سرانه فضای ورزشی وزارت ورزش و جوانان تمام تلاش خود را انجام می‌دهد ولی نیاز است سایر دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی نیز در این امر مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه، تعهد دستگاه‌های اجرایی بیش از ۵۰ سانتی‌متر مربع بوده که تاکنون این میزان در استان ۱۶ سانتی متر مربع تحقق یافته است.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: سرانه فضای ورزشی استان حدود ۶۵ سانتی‌متر بوده و از این لحاظ در رده بیست و پنجم بین ۳۱ استان کشور قرار داریم.

بیرامی با بیان جایگاه ورزش در جامعه افزود: یکی از رسالت های مهم وزارت ورزش، ارتقا و حفظ سلامت، افزایش طول عمر، کاهش هزینه‌های درمان و ترویج شادی و نشاط در جامعه است که این مهم در استان نیز دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: می توان با افزایش سرانه ورزشی استان در راستای افزایش کیفی و کمی ورزش منطقه گام اساسی برداشت و شاهد رشد و شکوفایی ورزش و ورزشکاران این دیار بود.

توسعه ورزش قهرمانی نیازمند حضور بخش خصوصی است

بیرامی با بیان اینکه توسعه ورزش قهرمانی نیازمند تقویت منابع مالی، تکمیل زیرساخت‌ها و توجه بیش از پیش به استعدادیابی است افزود: توسعه ورزش قهرمانی بدون حضور بخش خصوصی به هیچ عنوان میسر نیست.

وی اضافه کرد: در سطح دنیا نیز ورزش قهرمانی و حرفه ای با حمایت های محیطی، شرکت های تولید و بخش خصوصی به فعالیت ادامه می‌دهند.

مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طبق قانون توسعه ششم کشور (بند م تبصره ۹ قانون بودجه کشور) هزینه کرد اشخاص حقوقی به عنوان هزینه کرد قابل قبول محسوب می‌شود، گفت: با هم‌افزایی بخش‌های خصوصی و دولتی با یکدیگر برای توسعه ورزش قهرمانی می‌توان گام‌های ارزنده‌ای برای ورزش استان برداشت.

وی افزود: در همین راستا پیش بینی شده است جلسه ای با حضور استاندار آذربایجان غربی با محوریت ارتباط ورزش با نهادهای تولیدی برای تشویق دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی برای حمایت از ورزش تشکیل شود.

بیرامی با اشاره به اینکه پتروشیمی مهاباد جزو واحدهای اقتصادی بزرگ استان به شمار می‌رود، گفت: باید این شرکت با نهادهای بالادستی خود مکاتبه کرده تا زمینه ورود آنها به امر وزش و حمایت از ورزشکاران و توسعه اماکن ورزشی در این شهرستان فراهم شود.

 

پتروشیمی مهاباد به مسوولیت های حوزه ورزش خود متعهد باشد

معاون توسعه و برنامه ریزی فرماندار مهاباد هم در این باره گفت: شرکت پتروشیمی مهاباد باید نسبت به انجام وظایف و مسوولیت های خود در حوزه ورزش شهرستان متعهد باشد.

خشایار صنعتی با بیان اینکه خواسته ورزشکاران این شهرستان غیرمنطقی نیست، افزود: انتظارات و مطالبات مردم از مجموعه پتروشیمی مهاباد برای مشارکت در حوزه ورزش و حمایت‌های لازم از ورزشکاران بسیار بیشتر از وضع موجود است.

وی ادامه داد: در همین راستا مقرر شده یک جلسه مشترک با حضور مدیر و اعضای هیات مدیره این شرکت برای بررسی و ارایه یک بسته پیشنهادی برای حمایت بیشتر از ورزش شهرستان تشکیل و مطالبات جامعه ورزش منعکس شود.

معاون توسعه و برنامه ریزی فرمانداری مهاباد اضافه کرد: در بسیاری از شهرهای کشور سایر شرکت‌های بزرگ اقتصادی و واحدهای تولیدی در امر ورزش سرمایه گذاری کرده و هم اکنون شاهد حضور تیم های مختلف در رشته‌های گوناگون در سطوح مختلف ملی هستیم و همین امر انتظارت ورزشکاران منطقه از پتروشیمی مهاباد را افزایش داده است.

پتروشیمی در توسعه مهاباد نقش خود را ایفا نکرده است

مسوول دفتر نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی هم ضمن انتقاد از عملکرد مجتمع پتروشیمی این شهرستان اظهار کرد: شرکت پتروشیمی مهاباد از منابع مختلف شهرستان استفاده کرده و در عین حال در قبال مسوولیت های اجتماعی خود نسبت شهروندان بی تفاوت بوده است.

انور ابراهیم آذر یکی از وظایف این شرکت را اجرای مسوولیت های اجتماعی خود در قابل مردم منطقه دانست و افزود: طبق قانون این حداقل انتظاری است که شهروندان از این شرکت دارند که متاسفانه تاکنون نسبت به آن عمل نشده است.

وی با بیان اینکه هزینه کرد در بخش ورزش یک سرمایه گذاری به شمار می‌رود، تاکید کرد: استعدادهای درخشانی در رشته‌های ورزشی مختلف در مهاباد داریم که به علت نبود اسپانسر و حمایت ملی از اعزام و شرکت در مسابقات داخلی و خارجی همه ساله محروم می‌مانند.

‌سرمایه گذاری و تیم‌داری در ورزش جزو سیاست های کلان پتروشیمی مهاباد نیست

مسوول روابط عمومی شرکت پتروشیمی مهاباد می‌گوید: این شرکت یکی از مجموعه های زیرشاخه شرکت باختر است که اعضای هیات مدیره، تصمیم گیرنده سیاست‌های کلان این شرکت هستند.

کاوه رحیم زاده اظهار کرد: سرمایه گذاری در بخش ورزش در قالب تیم داری جزو برنامه و سیاست‌های کلان این مجموعه نیست و شرکت پتروشیمی به صورت مستقل امکان ورود به بخش‌های خارج از سیاست کلی شرکت را ندارد.

وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی یک مجموعه خصوصی است، تاکید کرد: هر موضوع و برنامه ای خارج از سیاست کلی شرکت نیاز به طرح در هیات مدیره و مصوبه اعضای آن را دارد.

رحیم زاده با بیان اینکه تاکنون هیچ درخواست و بسته پیشنهادی توسط جامعه ورزشی مهاباد به این شرکت ارایه نشده است، گفت: در راستای مطالبه ورزشکاران می توان بسته پیشنهادی از طرف فرمانداری تهیه و به مدیر عامل این شرکت ارایه شود تا بتوان برای برآورد بخشی از انتظارات ورزشکاران اقدام عملی انجام شود.

مسوول روابط عمومی شرکت پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه این شرکت تاکنون خدمات فراوانی در بخش های مختلف از جمله مقابله با بیماری کرونا به شهرستان مهاباد ارایه کرده است، اضافه کرد: در قالب مسوولیت های اجتماعی این شرکت و با ارایه پیشنهاد در صورت مصوبه هیات مدیره می توان مطالبه ورزشکاران را پیگیری کرد.

حال این سووال پیش می‌آید که چگونه در بیشتر استان های مستعد و مرکزی کشور تیم‌های مختلفی توسط کارخانه ها و واحدهای اقتصادی دولتی و خصوصی بزرگ مورد حمایت قرار می‌گیرند ولی در شهرستان ها و استان های مرزی این مراکز که باید به دلیل محروم بودن این مناطق مرزی برای حمایت از ورزش پا پیش بگذارند از این کار به انحای مختلف طفره می‌روند.

مجتمع‌ها و مراکزی که از خاک، آب، هوا و نیروی انسانی همین منطقه برای تولید و فروش میلیون دلاری محصولات خود نهایت بهره را می‌برند چرا حاضر نیستند حتی یک ریال نیز در ورزش و حمایت از ورزشکاران همین مناطق سرمایه گذاری کنند.

کمبود فضا و امکانات ورزشی در تمام کشور جزو دغدغه‌های اصلی وزارت ورزش و جوانان بوده و رفع تمام این نیازها از توان دولت خارج است و باید بخش خصوصی با سرمایه گذاری منطقی و حمایت‌های لازم بخشی از کمبودها را به شرط نفع سرمایه دار و ورزشکاران جبران کند.

کارشناسان معتقدند دولت باید با ارایه تشویق‌های خاص به واحدهای تولیدی و صنعتی زمینه ورود بیشتر بخش خصوصی به ورزش را فراهم سازند تا ضمن شکوفایی ورزش شاهد ارتقای سلامت و شور و نشاط در جامعه باشیم.

مهاباد با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارای ۱۰ هزار ورزشکار ساماندهی شده است و هم اکنون بالغ بر ۲۰ ورزشکار حرفه ای در تیم‌های ورزشی مختلف تیم ملی است.

https://ipna.news/161224کپی شد!