نقشه صادراتی در کشور وجود ندارد/ پتروشیمی داراب جا به جا نمی شود

 رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایطی که در خصوص صادرات محصولات کشاورزی ایجاد شده در کشورما هیچگونه نقشه دقیق و شفافی در این راستا وجود ندارد.

 

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛محمد جواد عسکری صبح سه شنبه بیان کرد: پتروشیمی داراب در محلی که تعیین شده است ایجاد خواهد شد و اجازه جا به جایی به این طرح اقتصادی و صنعتی نخواهیم داد.

وی ادامه داد: مسئولان استان طی ١٢ سال گذشته کم کاری در حوزه ایجاد پتروشیمی‌ها داشته اند برخی با بیان این موضوع که این طرح آب بر بوده اجازه ندادند که این طرح‌ها زودتر به سرانجام برسد.

عسکری ادامه داد: باید نگاهی به آینده داشته باشیم از این رو این طرح‌ها می‌تواند عاملی برای توسعه اقتصادی فارس در آینده شود این در حالی است که موضوع پدافند غیر عامل نیز در این طرح‌ها مطرح شد که شاهد آن هستیم که موضوع پدافند به خوبی در این طرح‌ها رعایت شده است.

نماینده مردم داراب اضافه کرد: جانمایی که برای این طرح‌ها در نظر گرفته شده جا نمایی مناسبی است و با توجه به نیاز استان این طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی هر چهار پتروشیمی در استان فارس باید در زمان مناسبی و در جای خود ایجاد شود این در حالی است که قرارگاه خاتم الانبیا اعلام آمادگی برای ساخت پتروشیمی‌های مغفول مانده فارس کرده لازم به ذکر است که اگر این سرمایه گذاری به سرانجام نرسید سرمایه گذاران دیگری نیز برای این طرح اعلام آمادگی کرده اند.

نقشه دقیق و شفاف صادراتی وجود ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت نقشه راه صادرات بیان کرد: با توجه به شرایطی که در جامعه در خصوص صادرات محصولات کشاورزی ایجاد شد شاهد هستیم که نقشه دقیق و شفاف صادراتی در کشور وجود نداشته است.

وی ادامه داد: برخی از بازارهای جهانی پس از بازگشت محصولات کشاورزی کشور از دست رفت و در این بین اداراتی نظیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی، گمرک به علت کمکاری صورت گرفته به دستگاه‌های نظارتی معرفی شدند.

عسکری یادآور شد: با توجه به ظرفیت که در کشاورزی کشور وجود داشته است می‌توان برای ۵٠٠ میلیون نفر محصولات کشاورزی تولید کرد البته این موضوع بستگی به تقاضا در بازارهای جهانی نیز داشته است.

وی ادامه داد: استان فارس دارای شرایط مناسبی در حوزه کشاورزی است اما طی ۴٣ سال گذشته شاهد بودیم که بدون محدودیت از منابع آبی استان استفاده شد و اکنون بیش از ٨٠ دشت استان فارس دارای تنش‌های آبی هستند این در حالی است که اقتصاد کشاورزی فارس نیز از استان‌های همجوار عقب تر بوده و مشکلات ویژه ای نیز در این حوزه ایجاد شده است.

عسکری تاکید کرد: در راستای حمایت از کشاورزان برنامه ریزی متعددی صورت گرفته که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به حمایت از تولید، حذف بروکراسی اداری، تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی و استفاده از اعتبارات بانک‌ها اشاره کرد.

نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: استان فارس با تمام ظرفیت‌های که داشته است پایانه صادراتی ندارد و مشکلات متعددی به علت عدم وجود پایانه صادراتی در حوزه کشاورزی استان ایجاد شده است.

عسکری در خصوص وضعیت تسهیلات بانکی متذکر شد: برخی از بانک‌ها با ترک فعل شاهد هستیم ١۵ درصد از تسهیلات خود را به حوزه کشاورزی و تسهیلات در این بخش اختصاص نداده اند.

وی افزود: بانک‌های استان در قیاس با سایر استان‌ها کم کاری کرده اند و شرایطی را ایجاد نکرده اند که تسهیلات مناسبی به فعالان حوزه کشاورزی اختصاص پیدا کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص نیاز کشور به گندم نیز عنوان کرد: کشور بر اساس آمارهای احصا شده ١٠ میلیون تن گندم نیاز داشته است این در حالی است که از این میزان ٢ میلیون تن گندم برای صنایع تبدیلی مورد نیاز است لازم به ذکر است که یک میلیون و ۵٠٠ هزار تن از جمع کل گندم‌های مورد نیاز کشور دور ریز شده و از چرخه خارج می‌شود.

به گفته این مقام مسئول کشور توانایی تولید شش میلیون و ۵٠٠ هزار تن گندم را داشته و نزدیک به چهار میلیون گندم نیز باید واردات داشته باشیم

https://ipna.news/161200کپی شد!