خام فروشی نفت در مقابل توسعه پتروپالایش ها

امیررضا اعتمادی عضو اتاق بازرگانی نوشت: اقتصاد و آینده نگری درست این است که کشور نفت خام را ذخیره کند و از صادرات محصولات پتروشیمی درآمد عملیاتی داشته باشد.

 

درحال حاضر، در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ۱۶ برابر بیشتر از فروش نفت خام سودآوری داریم!

پیش بینی بنده این است که، با بهره برداری و راه‌اندازی بیش از ۵۰ پروژه عظیم در صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۵ عملاً دیگر نیازی به خام فروشی نفت نخواهیم داشت.

نقش برجام در توسعه صنعت پتروشیمی

به نظر من دولت باید بدون توجه به احیاء شدن یا نشدن برجام و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، به بومی سازی کامل صنعت پتروشیمی در کشور بپردازد.

تحریم های آمریکا علیه شبکه فروش محصولات پتروشیمی و تحریم های نفتی علیه ایران باعث شد که کشور به سمت خودکفایی ، بومی سازی و توسعه در صنعت پتروشیمی برود.

مشکلات حوزه فروش و صادرات محصولات پتروشیمی

متاسفانه به دلایل مختلف از جمله ( قرارداد های نامطمئن و بدون نظارت، نبود بانک ایرانی در کشور هایی که مقصد صادرات ما هستند، تحریم های شبکه فروش و…) بخش زیادی از بدهی ها و مطالبات شرکت های پتروشیمی از خریداران خارجی پرداخت نشده و باید شرکت ملی پتروشیمی، وزارت نفت و بانک مرکزی پیگیر برگرداندن این سرمایه عظیم به کشور بشوند.

درحال حاضر نرخ بازگشت سرمایه در صنعت پایین دستی بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد است و این موضوع در حالی اتفاق می‌افتد که در صنعت بالا دستی ۱۰ تا ۱۵ درصد نرخ بازگشت سرمایه وجود دارد و فروش محصولات پتروشیمی ۲۰ درصد درآمد کشور را نسبت به خام فروشی نفت افزایش میدهد.

https://ipna.news/160959کپی شد!