بسته‌های سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی ایران آماده است

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فراهم بودن بسته‌های سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛مرتضی شاهمیرزایی امروز (دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه) در روز پایانی بیست‌وششمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظرفیت ۹۰ میلیون تنی کنونی صنعت پتروشیمی کشور با تکیه بر توان متخصصان و دانشمندان و فعالان این صنعت تا ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد با این تفاوت که محصولاتی که تولید خواهند شد در ادامه زنجیره ارزش خواهند بود و ارزش افزوده چند برابری ایجاد خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی امروز بر قله افتخار نشسته است و صنعتی ارزش‌آفرین و بدون ریسک است، افزود: برای توسعه و ساخت واحدهای جدید پتروشیمی نیاز به نوآوری پژوهشگران و متخصصان است و از همه سرمایه‌گذاران، دانشمندان و علاقه‌مندان توانمند دعوت می‌کنم به یاری این صنعت بیایند، زیرا این صنعت میراثی ماندگار برای آیندگان است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم است، ادامه داد: سرمایه‌گذاران می‌توانند به فراخور نیاز از این بسته‌ها استفاده کنند.

شاهمیرزایی گفت: از همه هلدینگ‌ها و شرکت‌های فعال صنعت پتروشیمی دعوت می‌کنم با همکاری هم گام‌های نهایی برای بومی‌سازی این صنعت را در سال‌های آینده برداریم. هنوز بخشی از کالاها، فرآیندها و نیازمندی‌های صنعت پتروشیمی داخلی‌سازی نشده است که توقع داریم از همه افراد این حوزه وارد عمل شوند.

وی تصریح کرد: طرح اسلام‌آباد غرب از جمله طرح‌های پتروشیمی است که صفر تا ۱۰۰ آن از سوی سازندگان و دانشمندان ایرانی اجرا می‌شود.

پیش‌مجوز پتروشیمی میانکاله دی‌ماه ۱۴۰۰ به پایان رسیده بود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ۶۹ مجتمع پتروشیمی فعال در کشور اشاره کرد و گفت: این صنعت نقش تعیین‌کننده‌ای در تأمین منابع ارزی و تعادل اقتصادی کشور ایفا می‌کند، به‌طوری که پارسال بیش از ۱۵ میلیارد دلار انواع محصول پتروشیمی صادر و ۱۲.۵ میلیارد دلار در سامانه نیما عرضه شد.

شاهمیرزایی درباره تفاهم‌نامه‌هایی که روز گذشته میان هلدینگ‌های پتروشیمی و شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی توضیح داد: شکافی میان تولید واقعی و ظرفیت نصب‌شده صنعت پتروشیمی در کشور وجود دارد که برای کاهش بخشی از این شکاف که تأمین خوراک پایدار است، هلدینگ‌های پتروشیمی در توسعه چند میدان سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره احداث طرح پتروشیمی میانکاله گفت: به طرح‌های پتروشیمی برای طی مراحل لازم برای دریافت مجوزها از جمله مجوز محیط زیست، پیش‌مجوزی ارائه می‌شود، پیش‌مجوز طرح پتروشیمی میانکاله نیز دی‌ماه ۱۴۰۰ به پایان رسیده و این طرح موافقت اصولی دریافت نکرده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان شرکت مادرتخصصی اعلام می‌کند این طرح هیچ‌گونه موافقت اصولی ندارد و باید مسیر قانونی را طی کند و در صورت دریافت همه مجوزها وظیفه داریم از سرمایه‌گذار حمایت کنیم.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه بیش از ۱۷۰۰ هکتار از فضای سبز صنعتی کشور یعنی بیش از ۵۰ درصد آن از سوی صنعت پتروشیمی ایجاد شده است، گفت: بیش از ۶۰ درصد فضای مجتمع‌های پتروشیمی فضای سبز است در حالی که تکلیف قانونی ۱۰ درصد است.

https://ipna.news/160264کپی شد!