صنعت پتروشیمی جایگاه ویژه‌ای در ارزآوری برای کشور داشته است

رئیس حوزه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در سال ۹۹ صادرات محصولات پتروشیمی به ۹ میلیارد دلار رسید که این مقدار صادرات به جایگاه ویژه‌ این صنعت در ارزآوری برای کشور اشاره می‌کند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛محمد متقی، امروز (جمعه، ۲۴ دی ماه) در آیین همایش بومی‌سازی کاتالیست در صنعت پتروشیمی و پالایش نفت که در جزیره کیش در حال برگزاری است، به نقش‌آفرینی صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در سال ۹۹ صادرات محصولات پتروشیمی به ۹ میلیارد دلار رسید و یک سوم ارز کشور از طریق این صنعت تامین می‌شود.

وی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز ارزآوری صنعت پتروشیمی ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است که بیانگر آن است که تا چه اندازه این صنعت برای کشور نقش‌آفرین بوده است.

رئیس حوزه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: هم‌اکنون ۸۰ طرح برنامه‌ریزی شده در صنعت پتروشیمی داریم که ۶۲ طرح فعال و ۱۸ طرح نیز قابل فعال سازی هستند.

متقی تاکید کرد: ۴۰ گروه کاتالیست در صنایع اصلی پتروشیمی داریم که ۲۰ گروه کاتالیست در این صنعت بومی‌سازی شده، هشت گروه امسال بومی‌سازی می‌شود و ۱۲ گروه کاتالیست نیز در مرحله تحقیق و  توسعه قرار دارد.

https://ipna.news/158887کپی شد!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مستاجران هیچکس نمیگوید، این ‌‌‌‌‌پتروشیمی ها که راجع به ارز آوری آنها این همه گفته میشود، چگونه و توسط چه کسانی و در دوران ریاست جمهوری چه کسی بنیانش گذاشته شد،و علیرغم کار شکنی های ضد توسعه ای افراطی ها، به این اوج و عظمت رسید ، افراطی های فراموش کار، که خود را بخواب زده اند همراه با روزنامه های تندرو دروغ ساز انها، که بقولی هر ۹ روز یکبار برای دولت جناب خاتمی یک مانع بزرگ درست میکردند هنوز هم به جناب آقای خاتمی موفق ترین ریاست جمهوری بعد انقلاب که در توسعه فرهنگ اجتماعی، عادی سازی روابط بین‌المللی، توسعه اقتصادی و با سابقه رشد هشت درصدی اقتصاد در سال اهانت میکنند، و به دروغ از داشتن پرونده های او با سوروس میگویند، و یا وزیر نفت و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی را که از سال ۷۶ این رشد و پویائی را برنامه ریزی و اجرا کردند، و متاسفانه در زمان احمدی نژاد، ادامه توسعه تا حدی متوقف شد، و ‌بسیاری از صنایع و هلدینگ های فعال به خودی ها واگذار شد، هرچند در زمان روحانی پروژهای متوقف نفت و پتروشیمی با شروع برجام فعال شد فعال شد، ولی تحریمها باعث کندی فعالیتها شدند. آنچه جای نگرانی است، حضور بسیاری از افراد نا کار آمد در دولت جدید، اشتهای زیاد برای تکرار بلعیدن آنچه از این پروژه‌ای عظیم وجود دارد توسط شرکتها و هلدینگ های خاص،