تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری | نوری در شش ماهه نخست چه کرد؟

پتروشیمی نوری به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده آروماتیک در سال ۱۳۷۷ به مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و به عنوان یک شرکت دولتی تاسیس شد. نوری هم اکنون یکی از بزرگترین مجتمع‌های تولید مواد آروماتیک در جهان می باشد. وضعیت نوری به لحاظ بنیادی چگونه است؟

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران ایپنا؛پتروشیمی نوری به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده آروماتیک در سال ۱۳۷۷ به مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار و به عنوان یک شرکت دولتی تأسیس و در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری تجاری رسید.

در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بخش عمده سهام پتروشیمی نوری به همراه چندین شرکت پتروشیمی دیگر به شرکت صنایع هلدینگ خلیج فارس به عنوان یک شرکت غیر دولتی واگذار گردید. همچنین در تاریخ ۹۲/۱۱/۲۰ شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و مراحل ثبتی آن در اداره ثبت کنگان در سال ۹۲ انجام شده است.

شرکت پتروشیمی نوری با ظرفیت اسمی ۴۴۸۵ هزار تن در سال در رده اول صنعت تولید مواد آروماتیک قرار داشته و شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، شرکت پتروشیمی بندر امام و شرکت پتروشیمی اصفهان به ترتیب در رده‌های بعدی این صنعت قرار دارند.

شرکت پتروشیمی نوری با توجه به سهم ۲۱ درصدی از فروش کل مجموعه شرکت پتروشیمی خلیج فارس بعنوان یکی از وزنه‌های مهم و سرآمد در عرصه تولید محصولات پتروشیمی در شرکت پتروشیمی خلیج فارس می باشد.

مجتمع پتروشیمی نوری با ظرفیت تولید ۷۵۰ هزار تن در سال پارازایلین، یکی از بزرگترین مجتمع‌های تولید مواد آروماتیک در جهان می باشد.

بازار اصلی فروش‌های شرکت شامل بازار داخل ایران و سایر تولید کنندگان صنایع پایین دستی واقع در سایر کشور‌ها از قبیل امارات، چین، عمان، سنگاپور، هند و تایوان میباشد.

سهامداران نوری چه شرکت هایی هستند؟

بیشترین درصد مالکیت شرکت مربوط به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۶۸ درصد می‌باشد و همچنین ۹ درصد از سهام شرکت در دست سهامداران خرد قرار دارد.

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

عملکرد شش ماهه شرکت چگونه بوده است؟

کل فروش شرکت در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۳۱۲۹۴۸ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۲۱ درصد رشد داشته است، مهمترین دلیل افزایش آن نسبت به دوره مشابه سال قبل ناشی از افزایش نرخ فروش بوده است.

کلیه محصولات پتروشیمی نوری در داخل ایران از طریق بازار بورس کالا و نیز از طریق بازار خارج از بورس کالا از طریق عقد قرارداد‌های بلند مدت با کلیه شرکت‌های پتروشیمی واقع در مناطق ویژه اقتصادی و انرژی به فروش میرسد. ترکیب مبلغی فروش محصولات این شرکت در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ به شرح زیر می‌باشد.

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

همچنین پتروشیمی نوری در شش ماه اول سال جاری ۷۲۴۹۵ میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده است (۸۰۹۸ ریال برای هر سهم) که نسبت به دورۀ مشابه سال قبل ۷۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

حاشیۀ سود ناخالص شش ماه امسال ۲۶.۹ درصد است که نسبت به سال قبل ۳.۴ درصد رشد داشته است. نمودار زیر روند مبلغ روش و بهای تمام شده شرکت را نشان می‌دهدکه فاصه گرفتن دو نمودار از یکدیگر بیانگر افزایش حاشیه سود ناخالص است.

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

کاهش ۱۶۰۰ میلیارد تومانی سایر درآمد‌های عملیاتی (سود تسعیر ارز و برگشت زیان کاهش موجودی در سال قبل) باعث شده رشد سود خالص شرکت کمتر از رشد فروش و سود ناخالص شود.

عملکرد ماهانه نوری چگونه بوده است؟

شرکت در آذر ماه سال جاری ۵۲۹۸۹ میلیارد ریال فروش داشته که ۲۸ درصد نسبت به فروش آبان ماه افت داشته است.

شرکت در آذر ۳۳۱ هزار تن محصول فروخته که ۲۲ درصد نسبت به فروش ۴۲۰ هزار تن در آبان کاهش داشته است. نرخ فروش برش سبک ۸ درصد کاهش داشته است.

شرکت از ابتدای سال مالی تا پایان آذر ماه نزدیک به ۵۱۷۹۲۰ میلیارد ریال فروش داشته که مدت مشابه سال قبل، ۱۱۵ درصد افزایش داشته است. مقدار فروش شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵.۵ درصد افت داشته است.

نمودار زیر روند مبالغ فروش شرکت را بصورت ماهانه در سال مالی جاری نشان می‌دهد:

تحلیل بنیادی پتروشیمی نوری

https://ipna.news/158828کپی شد!