تعمیر برج فرآیندی دی بوتانایزر واحد الفین پتروشیمی جم بدون توقف تولید

 در پی بروز مشکل عملیاتی در برج تفکیک برش‌های چهارکربنه واحد الفین، متخصصان پتروشیمی جم موفق شدند برج مذکور را از طریق طراحی یک مسیر میانبر و بدون توقف واحد الفین تعمیر نمایند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،   دکتر رضا علیزاده، مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به بروز مشکل در برج تفکیک ترکیبات چهارکربنه بنزین پیرولیز گفت: از حدود دو ماه گذشته، تصمیم به ایزوله‌سازی و تعمیر برج مذکور در حین تولید گرفته و متعاقب آن طراحی اولیه خطوط، اجرا و تست آغاز گردید.

وی افزود: پس از تکمیل خطوط انتقال، همزمان با توقف پتروشیمی نوری و کاهش دریافت خوراک مایع که منجر به کاهش ظرفیت تولید ترکیبات ?۴ می‌گردید، با آغاز عملیات ایزوله کردن برج به شکل همزمان برش‌های ?۴ تولیدی به سمت تانک‌های ذخیره هدایت گردید.

مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: عملیات مسدودسازی، پرچینگ یا حذف هیدروکربن‌ها از برج به منظور ورود ایمن و تهویه در کمتر از ۲۴ ساعت به اتمام رسید و برج در اختیار واحد تعمیرات قرار گرفت که پس از ۴ روز و با رفع ایراد مجدداٌ وارد مدار شد.

دکتر علیزاده اظهار کرد: هم‌اکنون با کنترل شرایط عملیاتی به نظر می‌رسد مشکل به طور کامل مرتفع شده که پس از در سرویس قرار گرفتن پتروشیمی نوری و افزایش ظرفیت کوره‌های مایع، ظرفیت تولید برج مذکور افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به فرآیند ایمن عملیات خاطرنشان کرد: برای اولین بار در واحد چنین اتفاقی افتاد، البته پیش از این نیز بدون توقف تولید محصول اقدامات تعمیراتی بر روی بعضی قطعات انجام داده‌ایم.

مدیرعامل پتروشیمی جم با بیان اینکه توقف واحدی همچون الفین تبعات زیادی برای منطقه و سهامداران در بر دارد، ادامه داد: نکته مهم، عدم توقف تولید واحد الفین و تولید محصولات اصلی شامل اتیلن و پروپیلن به شکل نرمال و بدون هدررفت با رعایت کامل موارد ایمنی است.

دکتر رضا علیزاده با اشاره به اهمیت کار گروهی بیان کرد: از لحظه آغاز تا آخرین ساعات برای هر ثانیه برنامه‌ریزی شد و با هماهنگی، کار شبانه‌روزی و رعایت کامل موارد ایمنی، عملیات به بهترین نحو انجام گرفت.

وی تصریح کرد: از دید عملیاتی نتیجه این کار برای شرکت حائز اهمیت زیادی بود و برگ زرینی به کارنامه پتروشیمی جم افزود، لذا شایسته است از تلاش‌ همه همکاران واحدهای عملیاتی و پشتیبانی که عهده‌دار این کار مهم بودند، تشکر نمایم.

https://ipna.news/158817کپی شد!