“پتروشیمی گلستان” پس از ۱۵ سال فقط یک ساختمان و چند سوله است

 پتروشیمی گلستان که قرار بود در مدت ۵ سال احداث شود و برای ۳ هزار نفر شغل ایجاد کند حالا ۱۵ سال است که معطل و بلاتکلیف مانده و حدود ۹۵ هزار سهامدار آن منتظر تصمیم و اقدام قوه قضائیه برای حل مشکلات حقوقی این پروژه هستند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛  گلستان به بهانه کشاورزی بودن سال‌ها از داشتن هرگونه صنعتی محروم بود و احداث مجتمع پتروشیمی می‌توانست رویای صنعتی شدن این استان را محقق کند.

سال ۸۴ که موضوع ساخت مجتمع پتروشیمی در استان مطرح شد بارقه‌های امید در دل مردم گلستان زنده شد تا شاید زمینه اشتغال فرزندان بیکار آنان که اغلب هم تحصیل کرده هستند در این پروژه فراهم شود. برای همین خیلی‌ها از ملک و زمین گرفته تا ماشین و طلا را فروختند تا در این پروژه سهمی داشته باشند اما ۱۵ سال گذشته و سرمایه این مردم همچنان بلاتکلیف است.

بهر ترتیب آبان ماه سال ۸۵ کلنگ نخستین طرح صنعتی بزرگ در استان گلستان با حضور وزیر وقت نفت به زمین زده شد، قرار بود این پروژه در ۵ سال به بهره برداری برسد و با تولید ۶۷۷ هزار تن آمونیاک و یکهزار و ۷۳ تن کود اوره، بیش از ۵ هزار میلیارد ریال درآمد زایی برای استان به همراه داشته باشد.

با شروع پذیره نویسی حدود ۹۸ هزار نفر از گلستان و سایر شهرهای کشور در این پروژه، سهم خریدند که نشان می‌داد مردم به توسعه استان و ساخت این پروژه، امید زیادی دارند اما حالا ۱۵ سال از آن زمان گذشته و از پتروشیمی گلستان فقط قطعه‌ای زمین ( که آنهم متعلق به دولت بوده) و یک سوله وجود دارد و البته هیئت مدیره‌ای که تلاشی برای باز شدن گره‌های کور آن انجام نمی‌دهد. نخستین تجربه مردم گلستان در مشارکت اقتصادی و توسعه استان، به تلخ‌ترین تجربه تبدیل شده است.

در دولت نهم و دهم اتفاقی برای این پروژه رخ نداد و با اینکه نمایندگان پیگیر آن بودند، گره‌های کور آن روز به روز بیشتر شد. سهامداران امیدوار بودند کلید دولت روحانی قفل زنگ زده پتروشیمی را باز کند اما در دولت یازدهم و دوازدهم هم پروژه به بهانه عدم توجیه اقتصادی در اولویت مسئولان دولتی نبود تا اینکه از سال ۹۸ با توجه به پیگیری‌های سهامداران، مناف هاشمی، استاندار اخراجی گلستان و هادی حق شناس استاندار قبلی، تلاش‌های خود را برای سرو سامان دادن به این پروژه آغاز کردند.

هرچند حل مسائل مربوط به این پروژه به عمر مدیریت حق شناس و تیم اقتصادی و در رأس آنها دولت گذشته قد نداد؛ اما در زمان حق شناس پیگیری‌هایی که به صورت چراغ خاموش صورت گرفت اتفاقات بهتری را رقم زد.

استاندار پیشین گلستان در آخرین گفت‌وگوی خود با تسنیم گفته بود: ” علت اصلی عدم موفقیت پتروشیمی ذینفعان آن هستند. هیئت مدیره پروژه اختلافاتی با هم دارند و همین موضوع سبب وضعیت امروز این پروژه شده است.در تمام این سال‌ها پتروشیمی گلستان فقط یک سوله است و زمین؛ که زمین پروژه هم متعلق به دولت است. نخستین کاری که انجام دادیم نماد پتروشیمی گلستان را در فرابورس بستیم چون این مجتمع وجود خارجی ندارد و فقط یک شرکت کاغذی است. دادگاه مدتی قبل شرکت را ورشکسته اعلام کرد اما برای اینکه دارایی مردم بر باد نرود پیگیری‌های زیادی انجام شد تا حکم عدم ورشکستگی آن را گرفتیم. تنها راه حل مسئله پتروشیمی گلستان این است که هیئت مدیره باید مجمع فوق العاده برگزار کند و افزایش سرمایه داشته باشد تا بتوان اقدامات بعدی را انجام داد”.

اردیبهشت ماه امسال دستگاه قضایی هم به صورت جدی‌تری وارد میدان شد و خبر از بازداشت رئیس هیئت مدیره پتروشیمی استان داد. ” بلاتکلیف رها شدن پروژه علیرغم دریافت تسهیلات ارزی و ریالی و دفاع از حقوق بیش از ۹۴ هزار سهامدار در استان گلستان، علت اصلی بازداشت (الف.ک) رئیس هیئت مدیره پتروشیمی گلستان اعلام شد”.

در کنار دستگاه قضایی، نمایندگان مردم استان در مجلس یازدهم هم پای کار آمدند و از هر تریبونی برای رفع مشکلات این پروژه استفاده کردند. ضمن اینکه با روی کارآمدن دولت رئیسی، مردم بیش از پیش به حل مسائل پتروشیمی امیدوار شدند. حالا در هر سه قوه عزم جدی برای حل مسائل و مشکلات این پروژه وجود دارد و باید دید در ادامه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان، پتروشیمی را ” استخوانی در گلوی مردم استان” توصیف کرد و اظهار داشت: سال‌هاست که سرمایه مردم در این پروژه خوابیده و کسی هم پاسخگوی حدود ۹۵ هزار سهامدار این پروژه نیست.

غلامرضا منتظری با بیان اینکه پس از ۱۵ سال مردم به ویژه سهامداران این پروژه انتظار دارند، پتروشیمی گلستان اجرایی شود، گفت: برخورد جدی با کسانی که اعتماد مردم و سرمایه اجتماعی ما را با تخلفات مختلف و معطل کردن سرمایه‌های مردم، می‌سوزانند از درخواست‌های جدی ما از قوه قضائیه است.

وی ادامه داد: اجرا و تکمیل این پروژه علاوه بر ارزآوری که می‌تواند داشته باشد، زمینه اشتغال چند هزار جوان تحصیل کرده و بیکار را هم فراهم خواهد کرد.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در این باره اظهار داشت: ۱۵ سال از آغاز ساخت پتروشیمی گذشته و در این مدت فقط ساختمان ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دیگری خبری از تکمیل ساخت و سازها، ماشین آلات، خطوط تولید و غیره نیست.

وی گفت: سهامداران سال‌هاست که چشم انتظار اجرایی شدن این پروژه هستند، خیلی از مردم پس انداز و سرمایه‌هایشان را در این پروژه گذاشتند و متأسفانه عده‌ای با اعتماد مردم بازی کردند.

سنگدوینی با اشاره به سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به استان گلستان و پیگیری موضوع پتروشیمی بیان داشت: این پروژه گره‌های کور زیادی دارد و ما امیدوار هستیم تا در یک اقدام انقلابی، قوه قضائیه با تخلفات صورت گرفته برخورد و زمینه اجرای این پروژه را فراهم کند.

رئیس قوه قضائیه روزهای گذشته در جلسه شورای عالی قضایی به مشکلات پتروشیمی استان گلستان اشاره و از عزم دستگاه قضایی برای حل مسائل آن خبر داد. در یکی دو روز گذشته نیز مستندات و اطلاعات پرونده مربوط به پتروشیمی گلستان به دفتر رئیس قوه قضائیه ارسال شده است تا تصمیمات لازم برای تفویض اختیارات و هر کمکی که بتواند گره کور این پروژه را باز کند، گرفته شود.

https://ipna.news/158668کپی شد!