گام های اساسی برای درخشش نام پتروشیمی غدیر

مهمترین نقطه تمایز پتروشیمی غدیر با سایر مجتمع های صنعت پتروشیمی، تولید مرغوب ترین PVC کشور در آن است. بنابراین بهبود عملکرد شرکت از نظر کمی و کیفی بیش از سایر مجتمع های پتروشیمی مورد توجه قرار میگیرد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، بنابراین اقداماتی ضربتی و ساختاری در این مجتمع که دچار فراز و نشیب هایی بود، برای بازگشت به نقطه باثبات، از اهمیت خاصی برخوردار بود؛ موضوعی که با تغییر مدیریت این مجتمع و روی کار آمدن مدیر جوان در دستور کار قرار گرفت.

یکی از اقدامات مهم انجام شده در پتروشیمی غدیر، به ثمر رسیدن پروژه جدید رفع گلوگاه‌های تولید بود که موجب شد تولید پتروشیمی غدیر به بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی برسد.

این مهم، با همت و اراده متخصصان شرکت و پذیرش ریسک آن توسط مدیریت، امکانپذیر شد و برای نخستین بار در پنج سال گذشته عملیات پاکسازی و تمیزکاری هفت راکتور اصلی خط تولید «پی.وی.سی» پتروشیمی غدیر با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های داخلی بدون حادثه و با موفقیت انجام شد.

با اجرای این پروژه رفع گلوگاه‌های تولید، علاوه بر بهبود کمی و کیفی تولید محصولات، ظرفیت تولید روزانه «پی.وی.سی» غدیر از ۳۰۰ به حدود ۴۲۰ تن در روز افزایش یافته که به معنای افزایش ماهانه بیش از ۳۰۰۰ تن به تولید پی.وی.سی پتروشیمی غدیر است.

در کنار افزایش توان تولید، صرفه جویی در مصرف آب کولینگ، کاتالیست و بهبود راندمان و فرآیند تولید از دیگر اهداف اجرای این پروژه است که با ایجاد کارگروه فنی، دلایل مختلف کاهش تولید پی.وی.سی به دلیل اختلال در فعالیت راکتورهای این مجتمع پتروشیمی بررسی و در نهایت با اجرای این پروژه مشکلات و موانع تولید به طور کامل برطرف می شود.

در صورت تامین پایدار و مطمئن خوراک توسط بالادستی امکان تولید بالاتر از ظرفیت طراحی شده در پتروشیمی غدیر فراهم شده و پیش بینی می‌شود امکان ثبت حدنصاب جدید تولیدی تا پایان سال جاری فراهم شود؛ علاوه بر این در راستای برنامه استمرار تولید پتروشیمی غدیر به زودی عملیات تعویض یکی از مبدل های واحد «وی.سی.ام» انجام خواهد شد.

یکی دیگر از اقدامات مهم، احداث واحد کلرآلکالی بود که گام مهمی در خودکفایی و تولید این محصول به عنوان خوراک اولیه صنعت پتروشیمی محسوب می شود. شرکت پتروشیمی غدیر به منظور تامین وینیل کلراید مورد نیاز از دو روش کلریناسیون مستقیم و اکسی کلریناسیون استفاده نموده که خوراک مورد نیاز واحد اکسی کلریناسیون اتیلن ( تامین از خط اتیلن غرب) و اکسیژن (تامین داخل مجتمع) است.

در واحد کلریناسیون مستقیم علاوه بر اتیلن به گاز کلر نیاز بوده که مطابق طراحی صورت گرفته می بایست خارج مجتمع پتروشیمی تامین شود، که در سال های گذشته عدم تامین گاز کلر مورد نیاز شرکت از پتروشیمی های منطقه، رسیدن به ظرفیت اسمی واحد VCM پتروشیمی غدیر را با مشکل مواجه کرده است.

وجود مشکلاتی در فرایند تولید این پتروشیمی‌ها و از سرویس خارج شدن واحد کلرآلکالی آنها باعث ایجاد اخلال در تامین خوراک اولیه پتروشیمی غدیر شد. در نتیجه مدیران پتروشیمی غدیر به منظور حل این مهم با توجه به توجیه فنی، اقتصادی و مزایای راه اندازی واحد کلرآلکالی، تصمیم به احداث این واحد به منظور تامین خوراک مورد نیاز در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرماهشهر گرفتند.

در مجتمع های کلر آلکالی، سودسوز آور و کلر با استفاده از الکترولیز نمک طعام تولید و محصولاتی مانند اسید کلریدریک، هیپوکلریت کلسیم و هیپوکلریت سدیم (آب ژاول) که از مشتقات سود سوز آور و کلر بوده تولید خواهند شد. کاربردهای فراوانی که کلر در صنایع مختلف چه به صورت مستقیم و چه بعنوان مواد اولیه محصولات شیمیایی و غیر شیمیایی دارند، موجب شده تولید این محصول، چه برای بازار داخلی و چه برای صادرات، از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

احداث یک واحد کلر آلکالی علاوه بر تامین کلر مورد نیاز، مزایای اقتصادی و فنی دیگری از جمله تولید سود کاستیک که دارای کاربردها و ارزش اقتصادی بالاییست، تولید آب ژاول، تولید هیپوکلریت از مازاد گاز کلر، ایمنی در تامین گاز کلر، استمرار تولید و کاهش وابستگی به سایر تولید کنندگان و خروج از محدودیت تک محصولی بودن شرکت پتروشیمی غدیر با تولید محصولات زنجیره کلر را در پی خواهد داشت.

یکی دیگر از اتفاقات مثبت در پتروشیمی غدیر در دوره جدید مدیریتی، صادرات pvc_s65 با نرخ ۲۰۰۰ دلار با ترم تحویل FCA بوده است. فروش محصول این پتروشیمی در رینگ صادراتی بورس کالای ایران با شفافیت کامل و پس از ریزش چند هفته ای بازار و کاهش حدود ۲۵۰ دلاری نرخ جهانی pvc، حائز اهمیت است.

۲۰۰۰ دلار فروش به ازای هر تن pvc، علاوه بر واردات ارز به کشور در دوران تحریم، می تواند وابستگی صنعت ارزش آفرین پتروشیمی را با احداث طرح های توسعه ای به منظور افزایش تولید مواد اولیه کاهش دهد. کاربرد گسترده این محصول در صنایع مختلف، دلیلی بر اهمیت آن و همچنین کیفیت بالای pvc پتروشیمی غدیر موجب ترغیب مشتریان خارجی برای خرید این‌ محصول شده است.

آنچه در دوران مدیریت جدید در پتروشیمی غدیر با همراهی کلیه ارکان مجموعه صورت گرفته، نمود عینی گامهای محکم و استوار به همراه کرامت انسانی در جهت ارتقای روزافزون شرکت، چه به صورت کمی و چه به صورت کیفی است که می تواند زمینه ساز درخشش نام پتروشیمی غدیر باشد.

https://ipna.news/158603کپی شد!