ظرفیت یک میلیون تنی تولید اوره از مدار خارج شد

مدیرعامل پتروشیمی پردیس از محدودیت تامین خوراک برای شرکت‌های پتروشیمی به دلیل افزایش مصرف گاز خبر داد و گفت: تداوم محدودیت در خوراک پتروشیمی‌ها کشور را از جنبه تامین ارز و کود کشاورزی آسیب‌پذیر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، غلامرضا جمشیدی با اشاره به محدودیت گاز خوراک پتروشیمی‌ها در فصل سرما به بررسی عملکرد پتروشیمی‌های اوره‌ساز پرداخت و عنوان کرد: با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی هم‌اکنون کارگروه پتروشیمی‌های اوره‌ساز تشکیل شده است و همگرایی این پتروشیمی‌ها باعث شد که اوره تولیدی ایران در بازار جهانی صدایی رسا داشته باشد.

جمشیدی اظهار داشت: تولید اوره پتروشیمی پردیس ۳.۲ میلیون تن در سال است که ۱.۲ میلیون تن از آن به جهاد کشاورزی داده می‌شود و مابقی نیز در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.

*محدودیت در تامین خوراک پتروشیمی

جمشیدی عنوان کرد: متاسفانه باوجود تولید این محصولات ۱۰ روز است که تحت تاثیر کمبود گاز در کشور، واحد ۳ پتروشیمی پردیس خوابیده است چون خوراک گاز به ما نمی‌دهند. درواقع با اعمال محدودیت در اعطای خوراک یک میلیون تن از ظرفیت تولید اوره کم شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس گفت: با توجه به اهمیت اوره‌سازها در کشور به نظرم باید مصرف گاز در بخش خانگی کمی کنترل شود و بنده از مردم تقاضا دارم که مصرف گاز را به صورت بهینه انجام دهند.

وی افزود: همچنین وزارت نفت نیز باید اقداماتی برای بهینه‌سازی مصرف در دستور کار قرار دهد. همانطور که اشاره کردم تولید اوره در کشور از سه جنبه تامین کود موردنیاز کشاورزی، تامین ذرت کشور و ارزآوری بسیار حائز اهمیت است و با مصرف بی‌رویه گاز در زمستان کشور از این سه جنبه آسیب می‌بیند.

جمشیدی تاکید کرد: سال گذشته کل محدودیت‌های گازی پتروشیمی پردیس ۱۶ روز بود ولی امسال هنوز زمستان شروع نشده است و تاکنون ۱۰ روز محدودیت در دریافت خوراک داشته‌ایم و امیدوارم اوضاع خیلی نسبت به سال گذشته تغییر نکند و بدتر نشود.

*ارزآوری روزانه ۳۸ میلیون دلاری پتروشیمی‌های متانول‌ساز و اوره‌ساز

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس درباره وضعیت مصرف، تولید و ارزآوری واحدهای متانولی و اوره‌ساز در کشور گفت: کل ظرفیت اسمی متانول در روز در حال حاضر در کشور حدود ۴۰ هزار تن در روز است و هر یک تن آن ۹۰۰ متر مکعب گاز مصرف می‌کند که مجموع مصرف گاز آن در روز ۳۶ میلیون متر مکعب می‌شود. با توجه به حدود قیمت ۴۰۰ دلار بر تن آن در حال حاضر میزان ارزآوری این واحدها حدود ۱۶ میلیون دلار بر روز است.

وی در پایان گفت: کل ظرفیت اسمی اوره در روز در حال حاضر در کشور حدود ۲۵ هزار تن در روز است و هر یک تن آن ۵۶۰ متر مکعب گاز مصرف می‌کند که مجموع مصرف گاز آن در روز ۱۴ میلیون متر مکعب می‌شود. با توجه به حدود قیمت ۸۸۰ دلار بر تن آن در حال حاضر میران ارزآوری حدود ۲۲ میلیون دلار بر روز دارد.

https://ipna.news/158491کپی شد!