حلال‌های بسیار کاربردی پتروشیمی تولوئن، زایلین و مونواتیلن گلیکول

حلال‌های آلی کاربرد فراوانی در صنایع شیمیایی ، فلزی ، الکترونیک و همچنین در بسیاری از محصولات مصرفی مانند پوشش‌ها یا رنگ‌ها دارند. از این رو ، جز مهم‌ترین مواد شیمیایی محصوب می شوند. بنابراین انتخاب حلال های پتروشیمی با کیفیت و مقرون به صرفه برای صنایع کشور امری لازم و ضروری است.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛شرکت ایران کم اکس شما را دعوت به خواندن ادامه این مطلب می کند.

حلال پتروشیمی

حلال پتروشیمی ، محصول شیمیایی است که از نفت از طریق پالایش تولید می شود. برخی از ترکیبات شیمیایی ساخته شده از نفت نیز از سایر سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ یا گاز طبیعی یا منابع تجدیدپذیر مانند ذرت ، میوه خرما یا نیشکر به دست می آیند. این حلال ها کاربردهای فراوانی در صنعت ، کشاورزی ، رنگ ، چسب و پلاستیک دارند. نوع کاربرد حلال ها ، وابستگی شدیدی  به تمایل آن ها به تبخیر دارد. که همواره ، طبقه بندی حلال های پتروشیمی بر اساس نقطه جوش آن انجام شده است.

  1. اسپیریت سفید
  2. نفت سفید (حلال کروزنی)
  3. اسپریت با نقطه جوش ویژه (SBP)
  4. آروماتیک خالص (بنزن ، تولوئن ، زایلن و مونواتیلن گلیکول)

اسپیریت سفید

اسپیریت سفید ، حلالی سنگین تر از اسپریت با نقطه جوش ویژه است. نقطه جوش آن در محدوده ۱۳۵ تا ۲۰۵ درجه سانتیگراد قرار دارد. حلال ۴۰۲ و حلال ۴۰۳ نمونه هایی از این اسپیرت ها هستند. این دسته از حلال ها ، به طور گسترده در تینر رنگ ها استفاده می شوند.

نفت سفید (حلال کروزنی)

حلال کروزنی ، در صنعت چاپ ، چراغ روشنایی و اضطراری استفاده می شود. محدوده جوش آن ، بین ۱۶۰ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد است.

اسپریت با نقطه جوش ویژه

محدوده جوش SBP ، بین ۳۰ تا ۱۶۰ درجه سانتیگراد است.

آروماتیک خالص (بنزن ، تولوئن ، زایلن و مونواتیلن گلیکول)

بنزن ، تولوئن ، زایلن و مونو اتیلن گلیکول مهم ترین و اصلی ترین مواد آروماتیکی هستند که کاربرد مهمی در صنایع نفت و پتروشیمی دارند. با توجه به اهمیت این مواد به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

مونو اتیلن گلیکول

مونواتیلن گلیکول (MEG) یا همان ضدیخ ، یک ماده شیمیایی سمی با فرمول شیمیایی C۲H۶O۲ و جرم مولکولی  ۶۲.۰۷گرم بر مول است. که کاربردهای متنوعی در تهیه الیاف پلی استر ، پارچه ، پلی اتیلن ترفتالات ، ضد یخ ، صنعت نفت ، گاز و خنک کننده ها دارد.

ویسکوزیته پایین و خاصیت انتقال حرارت بالای آن نسبت به سایر مواد شیمیایی ، یکی از مهم ترین مزیت های بارز استفاده این ماده در ضدیخ ها است.

مونو اتیلن گلایکول ، به عنوان مهار کننده ترمودینامیکی در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می گیرد. افزودن این ماده به گاز طبیعی مانع از خوردگی سیستم ، تشکیل و انجماد هیدرات در خطوط لوله می شود.

با وجود مزیت های ارائه شده ، اتیلن گلیکول در صورت مصرف می تواند سمی باشد. طعم شیرین ، مونو اتیلن گلایکول به سرعت کودکان و حیوانات را جذب می کند. همان طور که گفته شده است این ماده به شدت سمی است ، بدین جهت باید در مکان های مناسب و دور از دسترس کودکان ، نگهداری و ذخیره شود.

تولوئن

تولوئن (Toluene) ، مایعی شفاف و بی رنگ با بوی مشخص است. این حلال به راحتی مواد دیگر را در خود حل می کند. تولوئن به طور طبیعی در نفت خام و در درخت تولو وجود دارد.

این ماده در فرآیند ساخت بنزین و سایر سوخت ها از نفت خام ، در ساخت کک از زغال سنگ و به عنوان محصول جانبی در ساخت استایرن تولید می شود.

تولوئن در تولید رنگ ، رقیق کننده رنگ ، لاک ناخن ، چسب ، لاستیک و صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. و همراه با بنزن و زایلن به بنزین اضافه می شود.

آستانه بویایی آن ۸ ppm است.

زایلین

زایلن (Xylene) ، یکی از مهم ترین و اصلی ترین محصولات پتروشیمی است. این ماده پتروشیمی ، به شکل مایعی بی رنگ ، شفاف ، فرار و با بویی خوش مشاهده می شود. از کربنه شدن زغال سنگ هنگام ساخت سوخت کک بدست می آید. این ترکیب ، کاربردهای فراوانی در صنعت تولید پوشش ضد آب، لوله های خط انتقال ، به عنوان مکمل در بنزین ، صنعت چسب ، در جلا دهنده ها و جوهر دارد.

 

زایلن ، متشکل از یک حلقه بنزن و دو گروه متیلن است. از آن جا که گروه متیلن ، می تواند جابه جا شود. از این رو با تغییر محل قرار گرفتن گروه متیل بر حلقه بنزن می توانیم آن را با اسامی متا- زایلین ، پارا -زایلین و اورتو-زایلین نیز بشناسیم. این در صورتی است که نام عمومی این ماده بدون توجه به نحوه قرارگیری متیلن ، دی متیل بنزن است.

قرار گیری طولانی مدت در معرض زایلن باعث بروز عواملی همچون نفخ ، حالت تهوع ، سوزش (چشم ، بینی و گلو) ، خستگی ، سردرد ، ناراحتی (کبدی ، معده و کلیه) و اختلال در تنفس می شود.

موارد استفاده حلال آروماتیک

این حلال ها به طور گسترده در مصارف زیر مورد استفاده قرار می گیرند.

  • *به عنوان حلال و واسطه شیمیایی
  • *در تهیه مواد اولیه شیمیایی
  • *در روان کننده
  • *در شوینده ها
  • *در پاک کننده
  • *در مواد دارویی
  • *و…

جهت کسب اطلاعات بیشتر از فروش و قیمت زایلن ، تولوئن ، مونواتیلن گلیکول و سایر مواد اولیه شیمیایی صنعتی با کارشناسان ما در مجموعه ایران کم اکس با شماره ۰۹۹۱۲۳۱۷۶۶۹ در ارتباط باشید.

https://ipna.news/158348کپی شد!