هم سویی توسعه صنعت پتروشیمی با محیط زیست

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، استاندار خوزستان، نماینده شهرستان بندرماهشهر در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان بندرماهشهر از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بازدید کرد.

در ابتدای این بازدید مدیرعامل این سازمان اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت های زیرساختی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی امکان ایجاد ظرفیت های توسعه جدید را علاوه بر واحدهای موجود مهیا کرده که سعی داریم در امکان سنجی های جدید جهت افزایش بیشتر این ظرفیت ها در منطقه، زمینه جذب سرمایه گذاری ها خصوصا در طرح های پیشران و تکمیل زنجیره ارزش ایجاد شود.

سید امید شهیدی نیا تصریح کرد: دارا بودن ظرفیت تولیدی ۲۶ میلیون تنی و درآمد ۵/۵ میلیارد دلاری حاصل از آن ، ۲۹ درصد از تولیدات پتروشیمیایی کشور سهم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر میباشد .

در حال حاضر ۱۱۱ طرح تکمیل شده، ۴۰ طرح در حال ساخت و ۲۲ طرح سرمایه گذاری امکان سنجی شده است که با راه اندازی این طرح ها ی جدید می توان ظرفیت تولید را افزایش داد و امیدواریم که در زمینه اشتغال زایی قابل توجهی را فراهم نماید.

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: محیط زیست بعنوان یکی از مولفه های مهم درتوسعه پایدار،

همواره مورد توجه بوده و توسعه صنعتی نیز بدون الزامات زیست محیطی امکان پذیر نمی باشد. از این جهت انجام مستمر تست بر روی نمونه های آب و پساب های صنعتی، اندازه گیری ذرات سنگین موجود در پساب های خروجی از کانال آب های سطحی، سنجش آنلاین کیفیت هوای منطقه توسط ایستگاههای سنجش ثابت و سیار آلاینده های هوا و نیز بازدید از فلرهای مجتمع های تولیدی توسط کارشناسان محیط زیست و با نظارت اداره محیط زیست شهرستان را می توان بخشی از این اقدامات نام برد که با تداوم این فعالیت ها، رعایت استانداردهای ابلاغی محیط زیست بطور جدی پیگیری می‌شود.

وی افزود: با تلفیقی از انجام مسئولیت اجتماعی و حفظ محیط زیست،علاوه بر توسعه فضای سبز در منطقه ، چندین هکتار فضای سبز را در سطح شهرستان بندر ماهشهر مانند پارک آرم ، راه اندازی کرده ایم.

در ادامه صادق خلیلیان استاندار استان خوزستان ضمن تشکر از عوامل اجرایی این بازدید بیان داشت: لزوم بهره مندی از ظرفیت های پتروشیمی منطقه بندر ماهشهر برای رشد اقتصادی و توسعه متوازن امکانات در شهرستان و حتی استان و چه بسا کشور احساس می شود اما این بدین معنا نیست که محیط زیست نادیده گرفته شود و از این نظر لزوم رعایت محیط زیست در اولویت است.

در پایان جلسه رییس محیط زیست کشور با بیان اهمیت موضوع محیط زیست کشور ابراز داشت: جدی ترین بحث حال حاضر دنیا تغییر شرایط اقلیمی است و همین موضوع همه ی آحاد مردم دنیا را نگران کرده و ما به عنوان تکلیفی شرعی تمام سعی خود را در کشور به کار گرفته ایم که با کاهش آلودگی ها و از اهم انها گازهای گلخانه ای وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهیم.

معاون رییس جمهور ادامه داد: علی رغم کم و کاستی هایی که در برخی شرکت ها مشاهده شد و خواستار بررسی و بهبود هرچه سریعتر شرایط آنها هستیم، خوشحالیم که امروز شاهد رعایت بسیاری از قوانین وضع شده ی محیط زیست کشور توسط شرکت های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر بودیم و امیدواریم که تدوام داشته باشد زیرا که زندگی با آسایش و در بستری عاری از آلودگی ها حق مردم این منطقه است.

سلاجقه افزود: باید وضعیت فلرهای برخی شرکت ها مرتبا بررسی شود تا بتوان جلوی بروز آلودگی ها را گرفت و هم اکنون از مدیریت منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی می خواهیم که برای سنجش بهتر شرایط کنونی دو دستگاه آنالیزور گازی برای کنترل میزان آلودگی هوا تهیه و در شهرهای ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) به کار گیری شود.

بازدید از سایت های منطقه و پروژه های تصفیه پساب صنعتی پتروشیمی بندر امام، مارون و پتروشیمی فجر از دیگر برنامه‌های بازدید این سفر یک روزه بود.

https://chat.whatsapp.com/Bmmfvdhk7giLeUtHqQwOmJ

https://ipna.news/158280کپی شد!