از کاهش ۵۰ درصدی فلرینگ تا کاهش آلودگی پساب واحد آروماتیک/پتروشیمی بندرامام در مسیر سبز تولید

پتروشیمی بندرامام در راستای صیانت از محیط زیست و تبدیل شدن به مجتمعی سبز، با عملیاتی کردن پروژه‌هایی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین سازگاری با تغییر اقلیم محیط زیستی بیش از چهار طرح زیست محیطی را در مجتمع فرآورش دو عملیاتی کرد.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛آلودگی زیست محیطی به عنوان یک معضل جهانی بشمار می‌رود و گسترش صنایع نفت و گاز در کشورمان و ارتباط بسیار نزدیک این صنعت با زندگی اجتماعی و زیست محیطی ساکنین اطراف، توجه بیش از پیش اثرات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بر محیط زیست و سلامت را می‌طلبد. در همین راستا پتروشیمی بندرامام از سال‌های گذشته تا کنون بر اجرای حداکثری طرح‌های محیط زیستی اهتمام ورزیده است.

مجتمع فرآورش دو پتروشیمی بندرامام دارای واحدهای آروماتیک، پارازایلین، تاسیسات مشترک و ترمینال متمرکز بارگیری است که این گزارش به مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات زیست محیطی صورت گرفته در این مجتمع می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، پتروشیمی بندر امام با توجه به اهداف زیست محیطی و رسالت خود در این حوزه که صیانت از محیط زیست است توانست با تلاش کارشناسان و متخصصان واحد آروماتیک مجتمع فرآورش دو با شبیه‌سازی و بهینه‌سازی فرآیند، تغییر در ترکیب درصد خوراک‌های مصرفی برای افزایش راندمان تولید موجب کاهش هدر رفت محصول با ارزش بنزن و کاهش بیش از ۵۰ درصدی فلرینگ و به دنبال آن کاهش بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب انتشار گاز کربن دی اکسید شده که نتیجه آن افزایش بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان سودآوری در سال برای شرکت شده است.

در اقدامی دیگر کارشناسان این واحد موفق شدند با تغییر شرایط فرایندی واحد PX‏ (پارازایلین) و همچنین طراحی، نصب و راه اندازی مبدل کولینگی در واحد پیش تفکیک خوراک گامی مهم در جهت افزایش ایمنی و کاهش هدر رفت محصول ذخیره شده در مخازن این واحد بردارند.

گفتنی است مدیریت پتروشیمی بندرامام در طرح زیست محیطی دیگر در واحد آروماتیک در راستای کاهش پساب اقدام به تغییر فرایند تزریق آب‌ترش گردشی در ناحیه تصفیه هیدروژنی و به منظور بهینه کردن میزان COD‏ (شاخص آلودگی پساب) آب ارسالی به سمت دریا اقدام به طراحی و نصب یک برج Packed‏ با جاذب کربن اکتیو در مقیاس پایلوت کرد که نتایج حاصل از تست‌های کیفیت‌سنجی آب نشان از بازدهی بیش از ۵۰ درصدی این برج در کاهش میزان COD‏ دارد.

https://ipna.news/158253کپی شد!