صنایع بزرگ کشور به مسئولیت اجتماعی خود عمل نمی‌کنند

 نماینده کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در صندوق توسعه ملی و کمیسیون اصل ۹۰ گفت: شرکت ها و کارخانه‌های بزرگ صنعتی و معدنی و مجتمع‌های نفت گاز و پتروشیمی به تعهدها و مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل نمی‏‎‌کنند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،محمدرضا دشتی اردکانی روز جمعه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: این مجموعه‌‎ها همه زیرساخت‎‌های کشور و آب، برق و گاز مصرفی خو را به قیمت بسیار ارزان از دولت می‌گیرند ولی محصول خود را دلاری صادر و تعهدی نیز در برابر مسئولیت اجتماعی ندارند.

وی ادامه داد: برخی از کارخانه‎‌ها و مجتمع‌‎ها در سال‎‌های گذشته حتی درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی داشتند که مشخص نیست چه مقدار آن را به مناطق میزبان دادند.

دشتی اردکانی اظهار داشت: امیدواریم در برنامه هفتم توسعه کشور سهمی از این درآمدها برای مناطق میزبان صنایع و رفع محرومیت آنها هزینه شود.

وی عنوان کرد: از رسانه‌ها نیز انتظار می‌رود مطالبه‌گری خود در این زمینه دنبال و در باره آن به یک سئوال از مسئولان بسنده نکنند.

دشتی اردکانی اظهار داشت: در ارتباط با تشکیل شرکت‌های توسعه و عمران شهرستانی نیز باید همه استانداران و فرمانداران اهتمام لازم داشته باشند که مردم شهرستان‌های میزبان شرکت‎‌های بزرگ عضو آنها شده و از مزایای آن بهره‌‏مند شوند که امیدواریم با مطالبه‌‎گری رسانه‌‎ها در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود.

وی افزود: طرحی در مجلس در دستور بررسی است که سه درصد از سود خالص شرکت‌‎های صنعتی برای توسعه و رفع محرومیت از مناطق میزبان استفاده شود که این طرح قبل از نهایی شدن به صحن مجلس می‌‏رود.

دشتی اردکانی اظهار داشت: در ارتباط با قیمت گاز نیز که به طور مشخص مربوط به استان بوشهر است پیشنهادهایی مطرح است که صنایع پتروشیمی به ازای هر مترمکعب گاز دریافتی مبلغ مشخصی برای توسعه این استان ثبت کنند.

وی افزود: قیمت گازی که اکنون به پتروشیمی‏‌ها داده می‏‌شود بسیار پایین است و پیشنهادهایی مطرح است تا عددی بر آن اضافه و این مازاد قیمت صرف توسعه استان بوشهر است.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه شب با هدف سفر سه روزه و بازدید از پروژه‌های توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی، بازدید از گلخانه‌های شهرستان دشتی، شرکت در شورای برنامه ریزی استان بوشهر، بازدید از بنادر و نیروگاه اتمی بوشهر وارد فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه شدند.

https://ipna.news/158066کپی شد!