عزم قزاقستان و روسیه برای اجرای پروژه‌های مشترک پتروشیمی

مقامات قزاقستان اعلام کردند این کشور و شرکت «سیبور» روسیه پروژه‌های مشترکی را در حوزه پتروشیمی اجرا می‌کنند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛قزاقستان و روسیه قصد دارند پروژه‌های مشترکی را در حوزه پتروشیمی اجرا کنند و همچنین متخصصان قزاق را در کارخانه‌های این شرکت آموزش دهند.

«عسکر مامین» نخست وزیر قزاقستان در دیدار با «دیمیتری کاناف» مدیر شرکت صنایع پتروشیمی «سیبور» روسیه اجرای مشترک پروژه‌های بزرگ سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی قزاقستان و تولید پلی پروپیلن و پلی اتیلن را بررسی کردند.

به این ترتیب، بر پایه مجتمع شیمیایی گاز آتیرائو در ابتدای سال آینده، برنامه ریزی شده که یک شرکت مشترک در زمینه تولید پلی پروپیلن با ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در سال افتتاح شود.

بعدا قزاقستان و روسیه قصد دارند کارخانه پلی اتیلن با ظرفیت ۱.۲۵ میلیون تن در سال راه اندازی کنند.

توافقنامه در مورد شرایط اساسی همکاری در این پروژه‌ها بین شرکت‌های «سیبور» روسیه و «سامروک قزینا» و «قز‌مونای‌گاز» قزاقستان در جریان چهاردهمین همایش اورآسیایی «قزانرژی» به امضا رسید.

مامین و کاناف همچنین در مورد اجرای پروژه‌های پتروشیمی مشترک در میدان «کاراچاگاناک»، آموزش متخصصان قزاق در کارخانه‌های «سیبور» و سایر موضوعات را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این دیدار همچنین «مغزوم میرزاگالی اف» وزیر انرژی، «الماس آدم ساتکالی اف» رئیس هیات مدیره شرکت «سامروک قازینا» و «الیک آیداربیک اف» رئیس هیات مدیره شرکت «قز‌مونای‌گاز»  شرکت کردند.

سیبور، بزرگترین شرکت صنایع پتروشیمی روسی در شرق اروپا با بیش از ۱۸ هزار نفر پرسنل است. این شرکت مجتمع پتروشیمی «زاپ‌سیب‌نفتاخیم» با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن پلیمرهای پایه در سال را ساخته است. همچنین در همکاری با «سینوپک» در حال ساخت مجتمع شیمیایی گاز با ظرفیت ۲.۷ میلیون تن پلی اتیلن و پلی پروپیلن در سال است.

 

https://ipna.news/157906کپی شد!