قرارداد‌های بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا کلید خورد

 لحظاتی قبل برای نخستین بار قرارداد بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی با معامله ۱۵۰۰ تن پلی وینیل کلراید s ۶۵ (پی وی سی) شرکت پتروشیمی غدیر در قالب قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالا کلید خورد تا یک امکان جدید برای فعالان صنعت پتروشیمی از مسیر بورس کالای ایران فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛ این محموله با تقاضای ۱۶۰۰ تنی مواجه شد و در نهایت به قیمت ۲۹۸ هزار و ۱۸۱ ریال به ازای هر کیلوگرم فروخته شد.

این حجم از کالا در حالی در قالب قرارداد کشف پریمیوم به فروش رسید که تاریخ معامله نهایی قرارداد ۳۰ مرداد ماه سال جاری و فرمول محاسبه قیمت پایانی بهای اعلامی از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هفته قبل از معامله به علاوه پریمیوم خواهد بود.
همچنین تاریخ تحویل قرارداد کشف پریمیوم پی وی سی، ۱۵ شهریور ماه سال جاری و تحویل محصول در این قرارداد تنها به صورت جامبوبگ اعلام شده است. نوع تسویه نیز معاملات به دو صورت نقدی و اعتباری بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم ۳ روز کاری بعد از معامله نهایی تعیین شده است.

به گفته سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران قرارداد‌های کشف پریمیوم می‌تواند عاملی برای بهبود برنامه ریزی تولید پتروشیمی‌ها و صنایع تکمیلی باشد و این واحد‌ها را از نوسانات لحظه‌ای بازار مصون دارد.

وی می‌گوید: قرارداد‌های کشف پریمیوم برای بالادست دستاورد مهمی مانند برنامه ریزی برای تولید را به همراه خواهد داشت و صنایع پایین دستی نیز با توجه به قرارداد‌هایی که برای فروش داشته و برنامه ریزی تولید کرده اند، می‌توانند مواد اولیه خود را به صورت بلندمدت خریداری کنند.

علاوه بر این به عقیده محمد متقی رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی این قرارداد که نخستین قرارداد بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا در قالب کشف پریمیوم و اعتباری محصول پی وی سی (PVC) است، آغازگر فصل جدیدی از معامله‌ها در بورس کالا به شمار می‌رود. قرارداد بلندمدت فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا شروع تازه‌ای خواهد بود بر کاهش ریسک تولید و تامین امنیت در سمت عرضه و تقاضا و یک ابزار جدید در بازار که باعث رونق معاملات خواهد شد.

 

https://ipna.news/157308کپی شد!