ایجاد هاب پتروشیمی قشم نقطه عطفی در تحول قشم است

سرپرست مدیریت نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: پس از سال‌ها برنامه ریزی و اقدام برای ایجاد هاب پتروشیمی قشم، این طرح هفته گذشته در حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهور گلنگ‌زنی شد که این امر نقطه عطفی در مسیر تحول قشم خواهد بود.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛مهدی نصیری گفت: اجرای زیرساخت‌های لازم در هاب پتروشیمی برای تحویل زمین به شرکت‌ها جهت اجرای مجتمع‌های پتروشیمی یکی از طرح‌هایی بود که اجرای آن از روز دوشنبه آغاز شد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح با اعتبار پنج هزار میلیارد ریال و توسط سازمان منطقه آزاد قشم و مشارکت یک شرکت دیگر در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار در منظقه سلخ  تعیین شده آغاز شد.

سرپرست مدیریت نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: برای اجرای این طرح در دوران ساخت بیش از  ۳۵۰ نفر مشغول به کار می‌شوند و با بهره‌برداری از آن، ۴۰ فرصت شغلی پایدار ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با پایان یافتن این طرح، زمین‌های جانمایی شده در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد تا طرح‌های مجتمع‌های پتروشیمی وارد مرحله اجرا شود.

مجتمع پایین دستی پتروشیمی 

نصیری اظهار کرد: مجتمع پتروشیمی تولید  فرمالدئید، اسید سولفوریک و تولیدات پایین دست مانند الیاف پلی استر نیز از دیگر طرح‌هایی بود که کلنگ‌زنی شد.

وی افزود: این مجتمع در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار در منطقه صنعتی کاوه قشم و با ۵۶ میلیون دلار  اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح یکهزار و ۱۴۰ نفر به کار مشغول می‌شوند و پس از اجرا نیز ۳۶۰ فرصت شغلی پایدار ایجاد می‌شود.

طرح بانکرینگ هاب سلخ

سرپرست مدیریت نفت و انرژی منطقه آزاد قشم اظهار کرد: بانکرینگ سوخت‌رسانی به کشتی‌ها سومین طرح در حوزه نفت و انرژی بود که توسط رییس جمهوری کلنگ‌زنی شد.

وی افزود: این طرح با ۳۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری و در زمینی با هشت هکتار مساحت در هاب سلخ ایجاد می‌شود.

نصیری ادامه داد: این طرح در مدت ۲ سال اجرایی می‌شود که در دوران ساخت ۱۵۰ نیروی کار به خدمت گرفته می‌شوند و با افتتاح آن ۲۵ شغل ایجاد می‌شود.

طرح پالایشگاه قیر

وی ابراز کرد: طرح پالایشگاه قیر پلیمری و پایین دستی با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیون دلاری بخش خصوصی نیز چهارمین طرحی بود که روز دوشنبه کلنگ‌زنی شد.

سرپرست مدیریت نفت و انرژی منطقه آزاد قشم افزود: این طرح به عنوان تکمیل زنجیره پالایش‌گاه‌های نفت فوق سنگین قشم است که از فراورده‌های آن برای تولید محصولات جدید استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: اجرای این طرح در منطقه صنعتی کاوه آغاز شد که در زمان اجرا ۳۱۰ نفر مشغول به کار می‌شوند و پس از بهره‌برداری از آن ۸۵ فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

نصیری گفت: اجرای این طرح‌ها در حالی آغاز شد که هم اکنون هفت طرح در حوزه انرژی با سرمایه گذاری ۳۷۳ میلیون دلار و ۳۲۳ میلیون یورو در حال اجرا قرار دارد.

وی افزود: در مجموع اجرای این طرح‌ها با پنج هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی و ۱۷۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی آغاز شد.

بهره‌برداری از اسکله نفتی حَرّا

سرپرست مدیریت نفت و انرژی منطقه آزاد قشم ادامه داد: اسکله نفتی حرای قشم با سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیون یورو تنها طرح در حوزه نفت و انرژی بود که روز دوشنبه توسط رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

وی خاطرنشان کرد: این اسکله طی پنج سال اجرا شد که در زمان اجرا ۳۶۵ نفر مشغول فعالیت و با افتتاح آن ۴۰ نفر مشغول به کار شدند.

با احتساب این طرح از سال ۱۳۹۳ تا کنون ۱۰ طرح در حوزه نفت، گاز و انرژی در قشم با سرمایه‌گذاری ارزی بیش از  ۲۰۴ میلیون دلار و ۹۳۵ میلیون یورو  و سرمایه گذاری داخلی ۳۰ هزار و ۲۵۶ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت هستند.

https://ipna.news/157069کپی شد!