دستاوردهای پتروشیمی شیراز در زمینه محیط زیست تشریح شد

مجتمع پتروشیمی شیراز در بیش از نیم قرن فعالیت، از هیچ تلاشی برای بهبود شرایط عملکردی با هدف صیانت از محیط زیست دریغ نکرده و دستاوردهای پرشمار و منحصربه‌فردی در این زمینه به دست آورده است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛سرآمد این فعالیت‌ها، پیشگامی شرکت پتروشیمی شیراز در اجرای داوطلبانه طرح سازوکار توسعه پاک (CDM) و ثبت بین‌المللی آن در دبیرخانه پروتکل کیوتو است که منتج به دریافت گواهی کاهش کربن از سازمان ملل متحد (در حدود ۷۸۰ هزار گواهی کاهش کربن برای نخستین دوره ۱۸ ماهه پایش (۱۳۹۸-۱۳۹۶) به‌منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای به‌عنوان نخستین پتروشیمی در کشور شد.

بازتاب این دستاورد و دیگر فعالیت‌های زیست‌محیطی مجتمع در سال‌های اخیر منجر به کسب لوح سپاس و تندیس طلایی در حوزه محیط زیست در پنجمین همایش مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت در سال ۱۳۹۹ به شرکت پتروشیمی شیراز (در میان ۹۷ شرکت فعال حوزه نفت و گاز و پتروشیمی) شد.

دریافت استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۱ و ارتقای آن به آخرین ویرایش (۲۰۱۵) از دیگر فعالیت‌های داوطلبانه شرکت پتروشیمی شیراز است که سبب ارتقای عملکرد زیست محیطی این شرکت شده است، همچنین به‌منظور اجرای تعهدهای قانونی خروجی برج‌های دانه‌بندی واحدهای محصولات اوره و نیترات آمونیوم منطقه ۲ و خروجی برج واحد اسیدنیتریک به سیستم پایش دائم آلاینده‌های زیست‌محیطی مجهز شده است تا به بهترین نحو مقدار گازهای خروجی پایش و مدیریت شوند.

به‌منظور افزایش رضایتمندی جوامع اطراف و کاهش آلودگی، مجتمع اقدام به احداث و نگهداری بیش از ۱۵۵ هکتار فضای سبز در اراضی تحت تملک خود کرده است که این مقدار بیش از ۱۰ برابر استانداردها و الزام‌های قانونی است که بیانگر رویکرد زیست محیطی شرکت است. افزون بر این، با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، به‌منظور افزایش بازدهی و کاهش هدررفت آب، شبکه مستقل آبیاری برای مشروب کردن فضای سبز داخل و خارج مجتمع ایجاد شده است.

با توجه به اقلیم گرم و خشک منطقه، افزایش بهره‌وری آبی همواره از دغدغه‌های شرکت پتروشیمی شیراز بوده است. در این زمینه، شرکت با احداث حوضچه‌های تبخیری با حجم ۳.۳۹۹.۱۰۰ متر مکعب و قطع کامل ارسال پساب به محیط بیرونی کمک شایانی به حفظ منابع آبی منطقه کرده است.

افزون‌بر این، با تکیه به دانش کارکنان خود تا حد ممکن بهره‌وری از آب مصرفی در سیستم افزایش داده شده و با استفاده از پروژه‌هایی مانند تصفیه پساب حاصل از دورریز واحد به میزان ۶۰ مترمکعب در روز اقدام به کاهش پساب تولید و در نتیجه آب برداشتی از ذخایر منطقه کرده است. به‌منظور مدیریت آب و پساب تولیدی، بیش از ۱۲ واحد از واحدهای قدیمی از سرویس خارج شد که این موضوع به کاهش بیش از ۱۰۰۰ مترمکعب پساب در روز منجر شده است. در این زمینه، واحدهای گاز، آمونیاک، اوره، اسید نیتریک، نیترات آمونیوم، NPK، سودا اش (کربنات سدیم سبک و سنگین و جوش شیرین) منطقه یک و کلرآلکالی و پرکلرین در منطقه ۳ از سرویس خارج شدند.

در زمینه مدیریت پسماند نیز اعمال مدیریت بر ضایعات فرآیندی و غیرفرآیندی حاصله و تحت کنترل قرار دادن و با کاربرد مجدد این ضایعات همواره در دستور کار شرکت پتروشیمی شیراز بوده است. به این منظور یک مورد لندفیل برای تخلیه پسماندها و جلوگیری از تخلیه پسماند به محیط زیست در اراضی شرکت پتروشیمی شیراز با هدف دفع اصولی پسماندهای صنعتی احداث شده است. همچنین با راه‌اندازی و بهبود سیستم اتوماسیون اداری، مصرف کاغذ در سطح شرکت و به تبع آن ضایعات بخش اداری به‌شدت کاهش یافته است.

https://ipna.news/157017کپی شد!