پتروشیمی هگمتانه: افزایش اشتغال با تولید مصنوعات پزشکی

پتروشیمی هگمتانه یکی از ۶ پتروشیمی pvc گرید پزشکی در جهان شناخته میشود که حالا برای هزار و ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)؛میزان اشتغال و تولید پتروشیمی هگمتانه ، با بهره برداری از فاز‌های جدید در تولید مصنوعات پزشکی افزایش یافته است و حالا برای سیصد نفر مستقیم و هزار نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.
این پتروشیمی نیاز داخلی کشور در زمینه پی وی سی پزشکی را برطرف میکند و از خروج ارز برای واردات این محصول جلوگیری می‌کند. با این وجود میزان اشتغال با بهره برداری از فاز‌های جدید توسعه در تولیدات مصنوعات پزشکی، افزایش می‌یابد.
همدان هیچگاه به عنوان یک استان صنعتی در کشور مطرح نبوده، اما در سال‌های اخیر سعی مدیران این استان همواره بر آن بوده است که با توجه به ظرفیت‌های نهفته این استان، همدان در زمینه صنعت نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. صنعت پتروشیمی یکی از این صنایع است؛ بعنوان یکی از پرکاربردترین رزین‌ها در تجهیزات پزشکی است.
بیشترین استفاده PVC در کیسه‌های خون، تیوبها، دستکشها، تجهیزات دیالیز، ماسکها، تجهیزات اکسیژن رسانی، وسایل آزمایشگاهی، کتترها، وسایل قالبگیری تزریقی شده و تجهیزات بسته بندی است.

پتروشیمی هگمتانه به‌عنوان نخستین تولیدکننده پی‌وی‌سی و پودر گرانول پزشکی در کشور با ظرفیت سالانه ۴۵ هزار تن با دستور رئیس‌جمهور، چهارم دی سال ۹۹ به بهره‌برداری رسمی رسید.

مجوز تأسیس پتروشیمی هگمتانه شهریور سال ۸۱، ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر شد، اما اجرای این پروژه با هدف تولید پی‌وی‌سی گرید پزشکی به‌عنوان یکی از کمیاب‌ترین محصولات پتروشیمی در جهان، در میانه راه متوقف شد. دو سال قبل با حمایت‌های وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی منابع مالی این طرح به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی تأمین و واحد تکمیل شد و نخستین بار در کشور محصول ارزشمند پی‌وی‌سی گرید پزشکی تولید شد.

محصول راهبردی گرانول پی‌وی‌سی با گرید پزشکی یکی از بی‌نظیرترین محصولات پتروشیمی جهان است و تنها چند کشور محدود فناوری تولید این محصول راهبردی پتروشیمیایی را در اختیار دارند و با بهره‌برداری از پتروشیمی هگمتانه، ایران از واردات یک محصول ارزشمند و کاربردی در صنایع بهداشتی و پزشکی بی‌نیاز و یک محصول جدید به سبد محصولات صنعت پتروشیمی افزوده شد.

این طرح با سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون دلار و ۳ هزار میلیارد ریال به‌منظور تولید پی‌وی‌سی گرید پزشکی به روش سوسپانسیون با ظرفیت سالانه ۴۵ هزار تن (۳۶ هزار تن پودر و ۹ هزار تن گرانول) در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در کیلومتر ۱۰ جاده همدان – تهران ساخته شده است.

خوراک پتروشیمی هگمتانه سالانه ۴۵ هزار تن ونیل کلراید منومر و ارزش فروش محصولات بر مبنای قیمت پایه سال ۹۵، سالانه ۳۵ میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود.

https://ipna.news/157006کپی شد!