تکمیل زنجیره ارزش GTPP اسلام‌آباد غرب با اجرای ۳ طرح توسعهای در پایین‌دست

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از آغاز زمینه اجرای طرح‌های توسعه‌ای فرمالین، پلی‌استال و متیل آمین در پایین‌دست GTPP اسلام‌آباد غرب هم‌زمان با عملیات ساخت این پروژه دانش‌بنیان خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)،  حسن عباس‌زاده در بازدید میدانی از پروژه GTPP اسلام‌آباد غرب با اشاره به اینکه این طرح به‌عنوان نخستین پروژه ملی در صنعت پتروشیمی است که زنجیره آن در هر سه فاز از مسیر گاز طبیعی به متانول، متانول به پروپیلن و پروپیلن به پلی‌پروپیلن از دانش فنی ایرانی تعریف شده، اظهار کرد: از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت ملی صنایع پتروشیمی استفاده از ۲۰۰ هزار تن متانول مازاد این طرح برای ساخت سه طرح فرمالین، پلی‌استال و متیل آمین در استان کرمانشاه است.

وی با بیان اینکه همواره یکی از سیاست‌های راهبری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، توسعه زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین‌دستی طرح‌های در دست اجراست، افزود: هم‌اکنون سرمایه‌گذار ساخت واحد فرمالین درخواست خود را ارائه کرده و در مرحله صدور موافقت اصولی است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه واحد پلی‌استال که برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی احداث خواهد شد، هم‌اکنون موافقت اصولی آن صادر شده است، ادامه داد: طرح متیل آمین سنقر نیز شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس سرمایه‌گذار آن است و خوراک هر دو طرح از محل متانول مازاد اسلام‌آباد غرب تأمین می‌شود.

عباس‌زاده طرح GTPP اسلام‌آباد غرب را یکی از طرح‌های مهم راهبردی صنعت پتروشیمی خواند و گفت: عملیات اجرایی این طرح از سوی پیمانکار آغاز شده و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است.

 برنامه ۱۰۰ روزه پیمانکار

وی با اشاره به بازدید اخیر بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طرح GTPP اسلام‌آباد غرب گفت: در این نشست مقرر شد مجری طرح و پیمانکار یک برنامه جامع ۱۰۰ روزه تا پایان شهریورماه ارائه کنند و تا پایان شهریور شاهد آغاز بسیاری از فعالیت‌ها خواهیم بود و در این مسیر NPC نیز فعالیت‌ها را پایش می‌کند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در سال‌های آینده ظرفیت تولید سالانه پلی‌پروپیلن از یک میلیون تن کنونی به ۴ میلیون تن می‌رسد، افزود: در سال‌های گذشته طرح‌های GTP و GTPP در کشور تعریف شده بود که به‌دلیل نبود دانش فنی به مرحله اجرا نرسید، اما اکنون با دانش شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی طرح GTPP اسلام‌آباد غرب اجرایی می‌شود و می‌توان تکمیل زنجیره ارزش آن را نیز محقق کرد.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه این طرح ۱۲۰ هزار تن پلی‌پروپیلن را تولید خواهد کرد و به‌دنبال آن صنایع پایین‌دستی گسترده‌ای می‌توانند توسعه یابند و به فعالیت بپردازند، ادامه داد: با ساخت و تکمیل طرح GTPP اسلام‌آباد غرب، پروپیلن و پلی‌پروپیلن تولیدی افزون بر تأمین نیاز غرب کشور می‌تواند به کشورهای همسایه صادر شود.

وی با بیان اینکه با همکاری پیمانکار و نیز عوامل اجرایی استان کرمانشاه به‌دنبال شتاب در ساخت این طرح هستیم، تصریح کرد: به‌صورت خاص و ویژه بر ساخت طرح GTPP اسلام‌آباد غرب تمرکز و تأکید داریم، این طرح ملی هدیه‌ای است برای مردم استان کرمانشاه که سبب اشتغال‌زایی و رونق دیگر صنایع استان می‌شود.

کد خبر
https://ipna.news/156985کپی شد!