بررسی هفتگی از سهام های پتروشیمی در بازار سرمایه

سهام مرتبط با پتروشیمی هفته گذشته متاثر از بازار بود و در مجموع عموم سهام این گروه با کاهش قیمت روبرو شدند. از ۲۷ نماد باز مرتبط با پتروشیمی در این هفته، ۲۴نماد در مجموع هفته زیان ثبت کردند و تنها ۳ نماد مثبت بودند.

 

به گزارش خبرگزاری پتروشیمی ایران(ایپنا)، بازار سرمایه در هفته جاری گذشته (۱۱- ۱۵ بهمن ماه) یکبار دیگر چنان وضعیتی پیدا کرد که باعث ناامیدی بسیار سهامدارانی شد که در طول دو ماه گذشته تعداد روزهای خوب کمی را تجربه کردند. شاخص کل بورس به عنوان عام ترین شاخص در این هفته یکبار دیگر به زیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رفت. این شاخص در آغاز هفته یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد بود که با کاهش در طول هفته نهایتا در پایان معاملات روز چهارشنبه به یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد سقوط کرد. به این ترتیب سهامداران در طول این هفته ۲.۸ درصد زیان دیدند.

سهام مرتبط با پتروشیمی هم در هفته گذشته متاثر از بازار بود و در مجموع عموم سهام این گروه عموما با کاهش قیمت روبرو شدند. از ۲۷ نماد باز مرتبط با پتروشیمی در این هفته، ۲۴نماد در مجموع هفته زیان ثبت کردند و تنها ۳ نماد مثبت بودند. این وضعیت برای گروه پتروشیمی ها در طول هفته های مختلف امسال کم نظیر بود.

سه نماد از این گروه، پتروشیمی ممسنی (ممسنی)، پتروشیمی کازرون (کازرو) و پتروشیمی دهدشت( دهدشت) به علت ابهام در وضعیت اطلاعاتی از خرداد ماه بسته شده و هنوز در حالت تعلیق است. نماد صنایع پتروشیمی گلستان (شستان) نیز که بعد از ماه ها چند هفته ای بود باز شده بود، روز آخر دی ماه بار دیگر بسته شده و احتمالا باز هم مدتی نه چندان کوتاه بسته خواهد ماند.

بیشترین رشد

همان طور که بیان شد این هفته تنها سه نماد رشد قیمتی مثبتی داشت رشد داشتند که این رشد هم چندان چشمگیر نبود. تنها نماد پتروشیمی که رشد آن در این هفته بالای ۵ درصد بود، پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر) بود که رشد یک ماه اخیر آن، قیمتش را به بالاترین حد در طول سال اخیر رسانده است. این نماد در هفته ماقبل نیز ۶.۴ درصد رشد قیمت داشت. پتروشیمی آبادان (شپترو) که دو هفته متوالی جزو پرزیان های پتروشیمی بود، بالاخره در روزهای آخر این هفته صعود قیمت را تجربه کرد و همین موضوع باعث شد که با رشد قیمتی خیلی اندک در جمع سودده ها باشد.

میزان سود و مشخصات قیمتی ۳سهام پتروشیمی که رشد قیمت را در این هفته داشتند به ترتیب عبارت است از:

نماد درصد سود قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شکبیر ۵.۲ ۸۶۴۶۵ ۹۰۹۴۰ –
شصفها ۱.۳ ۱۱۹۲۵۸ ۱۲۰۸۶۰ –
شپترو ۰.۳ ۴۷۴۰ ۴۷۵۲ –

بیشترین زیان

از ۲۴ سهم مرتبط با پتروشیمی که در هفته گذشته با کاهش قیمت مواجه شدند، ۶سهم زیانی بیش از ۱۰ درصد را در طول این هفته ثبت کردند. ۱۳ سهم زیانی بین ۵ تا ۱۰ درصد داشتند و ۵ سهم نیز زیانی کمتر از ۵ درصد داشتند. به این ترتیب باید گفت که زیان سهام پتروشیمی در این هفته نسبت به هفته های قبل بیشتر بوده است.

پنج سهم پر زیان در هفته گذشته عبارت است از:

نماد درصد زیان قیمت ابتدای هفته قیمت پایانی وضعیت نهایی
شغدیر ۱۵ ۶۴۶۸۴ ۵۴۹۵۰ –
پترول ۱۴.۱ ۱۰۷۵۰ ۹۲۳۰ صف فروش
وپترو ۱۳.۴ ۱۶۳۱۰ ۱۴۱۳۰ –
فارس ۱۱.۳ ۹۸۱۰ ۸۷۰۰ –
شگویا ۱۱ ۹۰۹۵ ۸۰۹۴ –

چشم انداز هفته پیش رو

صف های خرید و فروش شکل گرفته در پایان معاملات روز چهارشنبه می تواند نشان دهنده شروع بازار در روز شنبه باشد. پتروشیمی های جهرم (جهرم)، فسا (فسا) و داراب (داراب) مدتها است که هفته را با صف های فروش به پایان می برند. علاوه بر آنها پتروشیمی نوری (نوری) و گروه پتروشیمی س. ایرانیان (پترول) نیز در این هفته با صف فروش بسته شدند. تنها نمادی که در پایان معاملات چهارشنبه صف خرید داشت پتروشیمی فارابی (شفارا) بود که در روز آخر مشتری پیدا کرده بود و برخلاف هفته های قبل می توند شنبه خوبی داشته باشد.

https://ipna.news/156977کپی شد!